آریا بانو
آماری از مددجویان بازمانده از تحصیل کمیته‌امداد/دختران سیستان و بلوچستانی درصدر بازماندگان
چهارشنبه 19 دي 1397 - 12:38:24
آریا بانو - معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار اخذ شده از وزارت رفاه تعداد افراد بازمانده از تحصیل تحت حمایت کمیته امداد 2615 نفر در سال تحصیلی جاری بوده‌ است، گفت: بخش عمده بازماندگان از تحصیل در دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان هستند.

فاطمه رهبر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مهم‌ترین دلایل بازماندگی از تحصیل کودکان افزود: در واکاوی این مسئله مهم اجتماعی و فرهنگی، دلایل مختلفی از قبیل مشکلات اقتصادی، فقدان آگاهی والدین، بی توجهی و نادرست دانستن تحصیل دختران به دلیل فقر فرهنگی، مشکلات جسمی و ذهنی کودکان، بیکاری والدین، مهاجرت و نیز عدم دسترسی به مراکز آموزشی را می‌توان برشمرد.
رهبر با بیان اینکه کودکان بازمانده از تحصیل به دو دسته تقسیم می شوند، اظهار کرد: این افراد شامل کودکانی که از ابتدا به مدرسه نرفتند و کودکانی که قبلا در مدرسه بودند اما به دلیل مشکلات یاد شده ترک تحصیل کردند، هستند. با وجود حساسیت‌های بالای موضوع بازمانده از تحصیل و پیگیری مبادی بی سوادی برای شناسایی و جذب این کودکان، همچنان موضوع کودکان بازمانده از تحصیل یک معضل جدی در جامعه است و هنوز حتی آمار دقیقی از تعداد کودکان وجود ندارد و یا حتی نشانی آنها مشخص نیست.
به گفته معاون حمایت و سلامت کمیته امداد بر اساس آخرین گزارش ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش 142 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد که بیشترین بازماندگان از تحصیل را دختران سیستان و بلوچستان تشکیل می دهند، چراکه محرومیت‌هایی همچون دوری از فضای مدرسه، صعب العبور بودن مسیر برخی از روستاها، ازدواج‌های زودرس به دلیل فقر مسائل فرهنگی سبب شده تا این استان در بین 31 استان کشور بیش‌ترین بازماندگی از تحصیل را به خود اختصاص دهد.
روش‌های شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل
رهبر با بیان اینکه در کمیته امداد امام خمینی، مسئولیت اصلی کار خانواده‌ها بر عهده مددکار خانواده‌ها است، تصریح کرد: در حقیقت مددکار به لحاظ حضور مستقیم با خانواده در جریان ریز مشکلات و نیازهای خانواده قرار می‌گیرد، بنابراین شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل یکی از وظایف مددکاران اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل کمیته امداد در تعامل با موسسات ذیربط صورت می‌گیرد، توضیح داد: به عنوان مثال تعامل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 95 باعث شد تا با استفاده از سامانه سایت مشق، 25 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی با همکاری سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی شناسایی شوند.
معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با بیان اینکه که از این تعداد کودک شناسایی شده 5 هزار نفر از آنها متعلق به کمیته امداد بودند، گفت: ارائه خدمات مشاوره‌های تحصیلی جهت بازگشت آنها به محیط آموزشی و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بخشی از اقدامات کمیته امداد بوده است. ارائه خدمات تحصیلی در صورت بازگشت به محیط مدرسه، شامل تامین نیاز پوشاک، لوازم التحریر، تامین هزینه ایاب و ذهاب ،تقویت بنیه تحصیلی و راه یابی به مراکز کنکور، تامین هزینه خوابگاه با سرانه 120 هزار تومان برای مناطق عادی و 150 هزار تومان برای مناطق محروم از دیگر اقدامات کمیته امداد است.
رهبر با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با برخی موسسات آموزشی دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان با هدف ارائه برنامه‌های راهبردی در تحصیل با هدف ارتقاء سطح علمی دانش آموزان و بازگشت افراد بازمانده از تحصیل ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها بیشتر بازماندگان از تحصیل در این استان‌ها سکونت داشتند. همچنین از ظرفیت خیرین و حامیان مدرسه‌ساز مشارکت های مردمی در استان‌ها مناطق محرم نیز استفاده شده است.
وی افزود: آخرین آمار اخذ شده از وزارت رفاه تعداد افراد بازمانده از تحصیل تحت حمایت کمیته امداد 2615 نفر در سال تحصیلی 96- 97 است با عنایت به اجرای تبصره 14 قانون بودجه سال 97 کشور در چند ماه اخیر حدود 620 هزار خانواده نیازمند جدید تحت حمایت این نهاد قرار گرفتند و همین موضوع سبب تغییرات قابل توجهی در آمارها شده است.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/115509/آماری-از-مددجویان-بازمانده-از-تحصیل-کمیته‌امداد-دختران-سیستان-و-بلوچستانی-درصدر-بازماندگان
بستن   چاپ