آریا بانو
"درست آخر دنیا" در قشقایی خوانده می‌شود/ "مصاحبه" برای دانشجویان نیم بها شد/ خوانش "ورود خانم‌ها آقایان ممنوع" در دیوار چهارم
چهارشنبه 19 دي 1397 - 18:25:49
آریا بانو - خبرهایی از تئاتر.


به گزارش هنرآنلاین ، ویژه برنامه "گفتمان شنبه ها" به مدیریت محمدرضا خاکی از ساعت 17 تا 22 روز شنبه 22 دی ماه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر از سر گرفته می‌شود.
در برنامه پیش رو نمایشنامه "درست آخر دنیا" نوشته ژان لول لگرس نمایشنامه‌نویس معاصر فرانسوی به ترجمه و کارگردانی زیبا خادم روخوانی می‌شود. این در حالی است که کامران سپهران به عنوان کارشناس مهمان در این اجرا حضور خواهد داشت.
قرار بر این است که در این نشست‌ها نمایشنامه‌های تازه منتشر شده توسط گروهی از هنرمندان تئاتر خوانش شود و پس از آن با حضور مترجم اثر و یک "کارشناس مهمان" در مورد اثر خوانش شده گفت‌وگو صورت گیرد و به پرسش‌های حاضران در برنامه پاسخ داده شود.
نخستین برنامه "گفتمان شنبه‌ها" آبان ماه سال جاری با خوانش نمایشنامه "همدستها" اثر جان هاج به ترجمه و کارگردانی نریمان افشاری در تالار قشقایی برگزار شد.
برای کسب آخرین اطلاعات و اخبار تئاتر شهر به سایت این مجموعه به آدرس www.teatreshahr.com مراجعه کنید.
"مصاحبه" برای دانشجویان نیم بها شد
بلیت نمایش "مصاحبه" به کارگردانی محمد رضا فهمیزی برای دانشجویان به صورت نیم بها ارایه می‌شود.
بلیت این اثر که هر شب ساعت 19:30 در تالار ناصر خسرو به روی صحنه می‌رود برای دانشجویان نیم بهاست و دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند با ارائه کارت دانشجویی به تماشای این اثر بنشینند.
بازیگران این نمایش عباس ستارزاده، اشکان نجاتی و پرواز نجفیان مقدم هستند و سایر عوامل این نمایش عبارتند از مترجم: سید مصطفی رضینی، مشاور کارگردان: فرحناز اصغری سرابی، دستیار کارگردان: پروانه شامخی، طراح پوستر و بروشور: ماهناز رجبی، مشاور رسانه‌ای: اکرم محمدی، افشین فکوری مجری طرح و تبلیغات طراح گریم زهرا عادلخانی و جریان گریم فاطمه قدرتی و محمد طاها میرزایی.
این نمایش روایت خبرنگار جوانی است که برای مصاحبه با یکی از بزرگان ادبیات دنیا که سال‌ها پیش برنده جایزه نوبل شده می‌رود اما به مرور متوجه می‌شود که ...
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.
خوانش "ورود خانم‌ها آقایان ممنوع" در دیوار چهارم
"ورود خانم‌ها آقایان ممنوع" نوشته آرش عباسی نام سومین اثر زری کریمی است، که در قالب نمایشنامه‌خوانی در نخستین دوره رقابتی نمایشنامه‌خوانی کارگاه مثلث، در روز شنبه 22 دی‌ماه در مجموعه نمایشی دیوار چهارم به روی صحنه خواهد رفت.
نخستین دوره از این کارگاه به سرپرستی و کارگردانی زری کریمی از 6 نمایشنامه متفاوت، در قالب نمایشنامه‌خوانی تشکیل‌ شده است که به فاصله هر هفته، از 8 دی‌ماه الی 13 بهمن در روزهای شنبه ساعت 20 برگزار خواهد شد.
"هفت‌طبقه" و "قرمز و دیگران" دو اجرای نخست این نمایشنامه خوانی بود که با استقبال کم‌نظیری از مخاطبین روبه‌رو شد.
سومین اثر از این دوره، "ورود خانم ها آقایان ممنوع" نوشته آرش عباسی است که در آن روژینا پیرمرادی، عاطفه پناهی، محدثه چیت ساز، امیرعلی شعیب، سعید عسگرزاده، سمانه گل محمدی، امین گودرزی، بهار محمدی منش، مهدی منصوری، پیمان میرزایی، معصومه مهین روستا، مینا نوجوان، علی اصغر وجدانی و مریم هاشمی به نقش‌خوانی می‌پردازند. همچنین محمدرضا علیمردانی (نریشن)، محمد جلوه دار (مدیر تولید)، حامد حیدری (مدیر تصویربرداری)، هورا بند (موسیقی)، ادیب کاظمی (کاخن)، سهیل شیراز و مهدی منصوری (گیتار)، بنیامین عابدینی (ویلون)، سارا علاقمند، مهدی منصوری، مهسا بنائیان، الهام رجایی، فرهوده شهاب پور، ریما حسن زاده، مهران منصوری و سحر پویا (دستیاران و یاران صحنه)، حامد حیدری و محمد جلوه دار (تیزر و تدوین)، حمید کنی و فرید جلوه دار (تصویربرداران پشت صحنه)، نماکم (تجهیزات)، حامد حیدری و علیرضا شجاع (عکاسان)، مهدی منصوری (میکس صدا، موسیقی و افکت)، استودیو مهبانگ (ضبط)، طاها طباطبایی (پوستر) و یاسمن قلی پور (بروشور) دیگر عوامل این پروژه هستند که همگی عضو گروه و کارگاه مثلث به سرپرستی زری کریمی می باشند.
علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت این نمایشنامه‌خوانی می‌توانند به نشانی تهران، میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، بین سرپرست و فریمان، پلاک 544 و یا چهارشنبه به سامانه فروش Tik8 مراجعه کنند.
اجرای "سوءتفاھم" در تماشاخانه مهرگان
نمایشنامه "سوءتفاھم" نوشته آلبرکامو و کارگردانی شیوا شجاعی از 27 دی ماہ ساعت 17:30 در تماشاخانه مهرگان به صحنه می‌رود.
بازیگران این نمایش عبارتند از محمدامین (جاوید) احمدی، مصطفی شویکلو، شیوا شجاعی، مریم جزینی، محمدنوید جلالیان، آتنا رسول زاده، داریوش شهبازی، اسحاق میرعزیزی و امیرعلی غفاری.
از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به مشاور و بازیگردان: مرتضی پاکنهاد، دستیار اول کارگردان: محمدامین(جاوید) احمدی، مدیر روابط عمومی: ناصر ارباب، منشی صحنه: نیلوفر خراسانی، طراح صحنه لباس و گریم: شقایق عوض زاده، دستیاران نور و صدا: نیلوفر خراسانی، عکاسان: حسین فهمیمی، محیا پزشکیان، طراح پوستر: مهدی رسول زاده و طراح تیزر: محمد خلفی اشاره کرد.
شیوا شجاعی کارگردان و بازیگر نمایش سوءتفاھم افزود: "سوءتفاهم نمایشنامه‌ای ست که توسط آلبرکامو نویسنده بزرگ قرن بیستم، فیلسوف و روزنامه‌نگار فرانسوی در سال 1943 نوشته شده است که کامو بعدا در سال 1958 این متن را بازنویسی و حک و اصلاح کرد. در مجموع متن 1958فشرده تر از 1943 است و کامو جملات زیادی را حذف کرده و از اصطلاحات خاص خودش مخصوصا پوچی و طغیان بیشتر استفاده کرده است.
او همچنین افزود: این نمایشنامه به سبک درام است و پر از صحنه‌های دراماتیک است که با توجه به روند داستان در دل خود قتل‌ها و جنایت‌هایی را نیز در بر می‌گیرد. یکی از بارزترین تفاوت‌هایی که در این نسخه از متن نسبت به متن‌های دیگر وجود دارد این است که به عنوان کارگردان تدبیر را در این دیدم که کار را به سبک درام و جنایی به روی صحنه ببرم و صحنه‌هایی جدید با توجه به نمایشنامه به کار اضافه کنم تا بتوانم تصویرسازی خوبی برای مخاطبان در ذهنشان ایجاد کنم.
شیوا شجاعی ادامه داد: سوء تفاهم داستانی را در ارتباط با خانواده‌ای 4 نفره در قلب چکسلواکی کشوری سرد و کوهستانی که در مسافرخانه خودشان زندگی می‌کردند را روایت می‌کند که بعد از 30 سال پدر می‌میرد و پسر هم در سن نوجوانی خانه را ترک می‌کند و اداره مسافرخانه به دست دختر و مادر پیرش می‌افتد. از ویژگی‌های بارز این متن می‌توان به پوچ‌گرا بودن تک تک کاراکترها و زندگی‌هایشان اشاره کرد. که هر کدام برای رهایی از این پوچ گرایی دست به اعمالی می‌زنند که در آخر باز هم به پوچی و نیستی می‌رسند
او افزود: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های من برای اجرای این نمایش نشان دادن اعمالی ست از جانب آدم‌ها که گاهی وقتا می‌تواند زندگی چندین نفر دیگر را نیز به تباهی بکشاند آدمها می‌توانند به درجه ای از پست بودن و خودخواهی برسند که به خاطره خواسته‌ها و امیال خود تمام آدم‌ها را کنار بزنند و نابود کنند حتی هم خونان خودشان را. در این جا لازم میبینم یادداشتی که در کار قبلی خود دوشیزه جولیا از یوهان آگوست استریندبرگ به روی صحنه بردم را مجدد تکرار کنم و رفتارهای ماست که گاهی وقتا نه تنها باعث نابودی و از بین بردن خودمان می شود بلکه یک سلسله ادم را نیز به تباهی و نابودی می کشاند.

http://www.banounews.ir/fa/News/115517/"درست-آخر-دنیا"-در-قشقایی-خوانده-می‌شود--"مصاحبه"-برای-دانشجویان-نیم-بها-شد--خوانش-"ورود-خانم‌ها-آقایان-ممنوع"-در-دیوار-چهارم
بستن   چاپ