آریا بانو
اعلام برنامه روزهای ششم و هفتم نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی/ گزارش مراسم رونمایی از هفت کتاب منتشر نشده از اکبر رادی/ کارگاه‌های کارگردانی و بازیگری هادی مرزبان و مهدی کوشکی برگزار می‌شود
چهارشنبه 19 دي 1397 - 18:27:02
آریا بانو - روزهای ششم و هفتم نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، شاهد اجرای دو مونولوگ و چهار نمایشنامه‌خوانی است.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی مونولوگ آرسنیک نوشته و کار جواد واحدی همت در بخش مسابقه مونولوگ جشنواره از ساعت 15 روز چهارشنبه 19 دی ماه به مدت 35 دقیقه و مونولوگ ناگهان عباس نوشته پویا شهرابی و کارگردانی حمزه زارعی نیز روز پنجشنبه 20 دی ماه از ساعت 15 به مدت 40 دقیقه در تالار استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر به روی صحنه می‌روند.
روزهای ششم و هفتم نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در بخش مسابقه نمایشنامه‌خوانی نیز شاهد خوانش چهار نمایشنامه است. تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاترشهر در روز چهارشنبه 19 دی ماه میزبان خوانش نمایشنامه پایین گذر سقاخونه به کارگردانی فرزاد آیتی از ساعت 17 به مدت 55 دقیقه و مرگ در پاییز به کارگردانی پریسا محسنی از ساعت 19 به مدت 40 دقیقه است. همین تالار در روز پنجشنبه 20 دی ماه نیز از دو برنامه نمایشنامه‌خوانی کاکتوس به کارگردانی زهرا کولیوند از ساعت 17 به مدت 50 دقیقه و ساعت 19 مرگ در پاییز به کارگردانی حجت کبریایی به مدت 45 دقیقه است.
دبیرخانه نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی از همه علاقه‌مندان حضور در این برنامه‌ها درخواست کرد حتما نسبت به رزرو صندلی جهت برنامه‌های یادشده از طریق پایگاه تخصصی تیوال اقدام کنند. براساس این گزارش نمایشگاه لبخند با شکوه آقای رادی در روزهای یاد شده از ساعت 14 تا 20 در نگارخانه آریا و نمایشگاه اسناد تصویری اکبر رادی از ساعت 10 تا 18 در مرکز هنر پژوهی نقش جهان است.
گزارش مراسم رونمایی از هفت کتاب منتشر نشده از اکبر رادی
هفت اثر منتشر نشده از مجموعه آثار اکبر رادی در بخش نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی توسط بنیاد رادی و با همکاری انتشارات خاموش، با حضور هنرمندان، اهالی رسانه، اعضای ستاد برگزاری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر تهران رونمایی شد.
هفت اثر از مجموعه آثار منتشر نشده اکبر رادی به نام‌های گزارش یادداشت‌های یک کارمند، افسانه دریا، میان در و چند داستان دیگر، مسخره، از دست رفته، مردی کنار رود، ماهیگیران دریا و کنار حوض که به کوشش بهروز محمودی بختیاری و زیر نظر حمیده بانو عنقا، چاپ و منتشر شده در مراسمی با حضور حمیده بانو عنقا، آرش رادی، بهزاد صدیقی، بهروز محمودی بختیاری، مجید شمس الدین، مریم معترف، محمد چرمشیر و تعدادی از هنرمندان و اهالی قلم روز سه شنبه 18 دیماه در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر تهران رونمایی شد.
حمیده بانو عنقا در این مراسم در سخنان کوتاهی با اشاره به ویژگی‌های آثار اکبر رادی گفت: برای نسل امروز و برخی از جوانان که تصور می‌کنند یک‌باره و بدون طی کردن مراحل می‌توانند بر روی پله اخر نردبان قرار بگیرند و ره صد ساله را یک شبه طی کنند می‌گویم و خوب است که بدانند اکبررادی از پله اول و آرام آرام به مسیرش ادامه داد تا به پله آخر رسید.
رییس بنیاد اکبر رادی در ادامه گفت: آقای دکتر بهروز محمودی بختیاری دوسال تمام زحمت کشیدند و خیلی برای من پیش از گذشته اعتبار پیداکردند و کتاب‌هایی که در انزوا بودند به حکم زحمات ایشان به چاپ رسیده است زمانی که شما این کتاب‌ها را می‌خوانید سن رادی را در آن زمان درنظر بگیرید و قضاوت کنید و تاکید می‌کنم این کارها را با دیگر آثار رادی قضاوت نکنید.
بهروز محمودی بختیاری که کتاب‌های مذکور به همت او به زیور طبع آراسته شده در مراسم رونمایی کتاب‌های یاد شده گفت: نمایشنامه ازدست رفته که نخستین نمایشنامه اکبررادی است یک نمایشنامه مهم درتاریخ ادبیات نمایشی ایران است نمایشنامه‌ای ناتورال از زندگی فلاکت بار مردم است. وی با ابراز خرسندی از چاپ کتاب‌های یاد شده که توسط انتشارات خاموش به زیور طبع آراسته شد اظهار امیدواری کرد تا روند توجه به ادبیات نمایشی ایران و رمان‌های ارزشمند ایرانی در حوزه چاپ و نشر گسترش یابد.
این گزارش حاکیست: بهزاد صدیقی دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی نیز در این مراسم گفت: امروز برگ ‌زرینی دیگر به ادبیات نمایشی ایران افزوده شد و این روز به خاطر انتشار آثار جدید و چاپ نشده استاد اکبر رادی به یادماندنی و در تاریخ ادبیات نمایشی ثبت خواهد شد. این آثار مربوط به سنین نوجوانی و آغاز سنین جوانی استاد رادی است و نگارش این آثار به سال‌های 1335 تا 1338 و 9 مربوط می‌شود، سال‌هایی که استاد رادی هنوز روزنه آبی به عنوان اولین نمایشنامه حرفه‌ای‌اش ننوشته بود. به گمانم هم این شش مجموعه داستان و داستان بلند و هم نخستین نمایشنامه او با نام از دست رفته امروز منتشر شده، از خواندنی‌ترین آثار ادبیات نمایشی و ادبیات داستان معاصر ایران محسوب می‌شود.
صدیقی تصریح کرد: فکر می‌کنم همیشه وقتی آثار یک نمایشنامه‌نویس جدی و‌ حرفه‌ای برای انتشار در دسترس ناشر قرار می‌گیرد که نخستین چاپ آن اثر توسط آن ناشر انجام می‌شود، باعث خوشحالی، خوشوقتی و از افتخارات آن ناشر محسوب می‌شود و امروز نشر خاموش از این افتخار بهرده برده است.
وی گفت: در این جا لازم است از دست خط استاد اکبر رادی بادی کنم که به گفته استاد محمود دولت آبادی دولت آبادی هم چون مینیاتور است. دقت در نگارش و‌یرایش و بازنویسی آثارش پس از تمام شدن هر نمایشنامه، از ویژگی‌های دوران نویسندگی اکبر رادی است و کسانی که نوشته‌هایش استاد آشنا هستند در این مورد حرف ما را تایید خواهندکرد. با خواندن این آثار به علاوه بر پی بردن موقعیت‌های داستانی و شخصیت‌های هر اثر پی می‌بریم با یک زبان معیار و‌پالوده و‌ پیراسته نیز روبه‌رو‌ می‌شویم.
اضافه می‌شود: هفت جلد کتاب‌های منتشر نشده از آثار استاد اکبر رادی به کوشش دکتر بهروز محمودی بختیاری تصحیح و منقح و زیر نظر انتشارات خاموش منتشر شده است.
کارگاه‌های کارگردانی و بازیگری هادی مرزبان و مهدی کوشکی برگزار می‌شود
در هفتمین روز از نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی کارگاه کارگردانی رویکردهای نوین با آثار اکبر رادی در کارگردانی از ساعت 10 تا 12 روز پنجشنبه 20 دی ماه در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر تهران توسط هادی مرزبان برگزار می‌شود. همچنین در همین روز و در تالار یاد شده کارگاه بازیگری مواجهه با نقش در نمایشنامه‌های اکبر رادی از ساعت 12:30 تا 14:30 توسط مهدی کوشکی برگزار می‌شود.
بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره به شرکت‌کنندگان در این کارگاه گواهی معتبر اهدا می‌شود. همچنین متقاضیانی که تاکنون موفق به حضور و ثبت‌نام در کارگاه مذکور نشده‌اند می‌توانند با مراجعه به محل برگزاری کارگاه نسبت به تحویل مدارک، ثبت‌نام و شرکت در کارگاه اقدام کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/115530/اعلام-برنامه-روزهای-ششم-و-هفتم-نخستین-جشنواره-تئاتر-اکبر-رادی--گزارش-مراسم-رونمایی-از-هفت-کتاب-منتشر-نشده-از-اکبر-رادی--کارگاه‌های-کارگردانی-و-بازیگری-هادی-مرزبان-و-مهدی-کوشکی-برگزار-می‌شود
بستن   چاپ