آریا بانو
ضرورت تقویت تعاونی‌های زنان
پنجشنبه 20 دي 1397 - 20:09:19
ایسنا - زنان
آریا بانو - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: بی‌شک ضرورت تقویت تعاونی‌های موجود زنان و ارتقای آن با فناوری‌ها و رویکردهای نوین از طریق کمک به ایجاد تعاونی‌های جدید با توجه به ظرفیت نیروی تحصیل کرده کشور و ایجاد اشتغال از طریق تعاونی‌ها امکان‌پذیر است.

به گزارش ایسنا معصومه ابتکار در جلسه بررسی تقویت و توسعه تعاونی‌های زنان که با حضورمحمد جعفر کبیری - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان دستگاه‌های ذی ربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت هماهنگی و هم‌افزایی در حوزه تعاونی‌ها گفت: در حالی که دستگاه‌های مختلفی با موضوع تعاونی‌های زنان سر و کار دارند، مهم است بتوانند هماهنگ شوند و اهداف مشترک خود را پیش ببرند.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در بحث تعاونی‌ها چه در حوزه زنان و چه در دیگر حوزه‌ها فراز و نشیب‌هایی وجود داشته است، اظهارکرد: فراز و نشیب‌ها را باید آسیب‌شناسی و مشکلات را احصا کنیم. به عنوان مثالدر یک مقطع ارزیابی ما این بود که صندوق‌های خُرد بهتر از تعاونی‌ها جواب ‌می‌دهند. در واقع گذشته را باید ببینیم و توجه کنیم که الان ‌می‌خواهیم برای آینده نقشه راه مشترکی را تعریف کنیم.
ابتکار با انتقاد از برخی آموزش‌های بی‌سرانجام در این حوزه گفت: چه در حوزه زنان روستایی، چه زنان تحصیلکرده و چه زنان سرپرست خانوار آموزش فراوانی داده شده ولی درصد کمی به اشتغال منتهی شده است.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: با همین نگاه موافقتنامه‌ای را با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور امضا کرده‌ایم و امیدواریم به جای آموزش غیرکاربردی، مهارت کسب وکار از مراحل ابتدایی تا بنگاه‌داری، مالیات، بیمه و... فرا گرفته شود. بخشی از این دوره‌ها باید برای ایجاد صندوق‌های جدید باشد و اینکه چه مهارت‌هایی را لازم دارند.
ابتکار با اشاره به بحث بازاریابی و حوزه فناوری‌های نوین گفت: از سال گذشته همکاری خوبی در حوزه توان‌افزایی برای استفاده از IT و ICT با وزارت ارتباطات آغاز کرده ایم و این آمادگی وجود دارد که کمک کنند تا تعاونی‌ها نیز این دوره‌ها را بگذرانند.
وی با بیان اینکه به مکانیزم‌هایی نیاز داریم تا از ایجاد بنگاه و سودآوری آن مطمئن شویم، اظهارکرد: با وجود تسهیلات موجود زمینه بسیار خوبی برای شکل‌گیری تعاونی‌های جدید وجود دارد. شبکه سازی، تقویت شبکه‌ها یا هم‌افزایی‌هایی که ‌می‌تواند بین همه شبکه‌ها وجود داشته باشند، بسیار مهم است.
در این نشست محمد جعفر کبیری - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - با بیان اینکه در زمینه جذب سرمایه‌گذاری داخلی برنامه‌های مفصلی مد نظر است، گفت: در شرایط فعلی کشورکه امکان جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان خارجی نیست باید به توانمندی‌های داخلی به‌خصوص جذب سرمایه گذاری خرد و معطل مانده ایرانیان داخل یا خارج از کشور توجه داشته باشیم.
کبیری با اشاره به مشکلاتی که به خاطر محدودیت‌های بودجه سال 98 برای همه دستگاه‌ها وجود دارد، گفت: رویکرد کلی این است که بتوانیم در قالب تسهیلاتی که از دولت می‌گیریم، این تعاونی‌ها را در کشور گسترش بدهیم.
وی افزود: امسال و سال آینده، مدت زمان سخت و دشواری برای صنایع است. به همین خاطر باید حمایت از تعاونی‌ها رویکرد جدی دولت در سال 98 باشد. ما برنامه‌ریزی‌های جدی داشته‌ایم که در معاونت تعاون وزارت کار با اساتید دانشگاه آنها را دنبال می کنیم و با افرادی که در زمینه کارآفرینی فعالیت خوبی داشته اند در حال مشورت هستیم.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به‌صورت خاص خواهان فعال‌تر شدن تعاونی‌های بانوان هستیم و چند برنامه مشخص هم در این زمینه داریم.
کبیری با بیان اینکه 10000 تعاونی بانوان که 11 درصد از تعاونی‌های فعال را تشکیل ‌می‌دهند، عدد مطلق خوبی است، گفت: این نسبت باید افزایش یابد و این مهم مستلزم همکاری متقابل وزارتخانه‌ها و معاونت زنان و خانواده است که ‌می‌تواند به‌صورت جدی‌تر در سال 98 دنبال بشود.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های معاونت تعاون وزارت تعاون در دو سطح کلان و کوتاه مدت است، اظهارکرد: حوزه کلان کاری ما اینگونه است که با دانشگاه‌های اقتصاد علامه، بهشتی، شریف و تهران طرحی را در قالب اینکه به چه کسی تسهیلات دهیم، آماده کنیم و این شامل آنهایی ‌می‌شود که در زنجیره ارزش حضور داشته باشد یعنی خوشه‌سازی شده، آموزش دیده ، استاندارد شده و برندسازی شده باشد و برای توسعه بازار آن قبلا فکری شده باشد.
وی ادامه داد: طرح‌های کوتاه‌مدت هم بدین صورت است که با فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله شهروند، رفاه و تعاونی‌های مصرف خودمان در سطح گسترده مذاکره ‌می‌کنیم تا محصولاتی که در روستاها تولید ‌می‌شوند، بازاریابی شود.
وی با اعلام خبر سفر آتی‌اش به کرمانشاه گفت: تفاهمنامه‌ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداری کرمانشاه و بانک توسعه تعاون، برای تشکیل و تقویت تعاونی زنان سرپرست خانوار کرمانشاه امضا خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، کبیری تاکید کرد: این طرح ابتدا به صورت پایلوت اجرا خواهد شد و بعد با کمک معاونت امور زنان و خانواده طرح گسترش پیدا می‌کند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/115777/ضرورت-تقویت-تعاونی‌های-زنان
بستن   چاپ