آریا بانو
انتقاد از نگاه امنیتی صدا و سیما به فعالیت سمن‌های حوزه جوانان
جمعه 21 دي 1397 - 11:01:27
آریا بانو - مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با انتقاد از پخش مستند «خارج از دید» که در آن تفکیکی بین فعالیت‌های داوطلبانه تشکل‌های مردم‌نهاد از فعالیت‌های براندازانه قائل نشده بود، از نگارش نامه‌ای از سوی جمعی از اعضای سازمان‌های مردم نهاد جوانان در واکنش به این برنامه خبر داد.

امید محدث در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اعضای مجمع سمن‌های جوانان کشور نامه‌ای در اعتراض به پخش مستند «خارج از دید» نوشته‌اند، اظهارکرد: اعضای سازمان‌های مردم نهاد جوانان در این نامه به پخش این مستند از صدا و سیما واکنش نشان داده‌اند.
وی با بیان اینکه باید بپذیریم که در هر قشری خوب و بد وجود دارد، گفت: اینکه صرفا مستندی بسازیم و بگوییم همه سازمان‌های مردم نهادی که در کشور فعالیت می‌کنند، حتی آنهایی که با سازمان‌های بین المللی ارتباط دارند عوامل نفوذی هستند و جاسوسی می‌کنند، صحیح نیست. این نگاه امنیتی باعث می‌شود که خودمان را از ظرفیت حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالیت‌های داوطلبانه محروم کنیم.
مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: این یک واقعیت است که سازمان‌های مردم‌نهاد به دلیل آشنایی بیشتری که با مسائل اجتماعی و مردمی دارند، راحت‌تر می‌توانند سیاست‌های دولت‌ها را پیاده سازی کنند و کمک حال آن‌ها باشند.
محدث با تاکید بر اصل حراست و حمایت از امنیت ملی و نفی نگاه امنیتی صرف به این حوزه اظهار کرد: فعالان حوزه سمن‌ها، جوانان همین کشور هستند. از صدا و سیما دعوت می‌کنم از مدیران استانی‌اش بخواهد در ستادهای ساماندهی امور جوانان در استان ها حضور دغدغه‌مند داشته باشند تا ضمن حضور در کنار جوانان، دستاوردهای سمن‌های حوزه جوانان را ببینند.
وی با تاکید بر اینکه یکی از خطوط قرمز ما برای فعالیت سمن‌ها در قالب تشکل‌های سیاسی و حزبی است، گفت: هرگونه فعالیت سیاسی و مغایر با امنیت ملی سمن‌های جوانان منجر به ابطال مجوز آنها می‌شود اما بحث ما این است که در محاسبه هزینه و فایده، منافع کشور در پرداختن به سمن‌ها و استفاده از فعالیت‌های داوطلبانه است. ما با نگاه امنیتی عمدتا خودمان و کشور را از این ذخیره اجتماعی محروم می‌کنیم.
مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت: زمانی‌که فضا برای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان در کشور فراهم باشد، شاهد این پیامد هستیم که همزمان با اتفاقات دی ماه سال گذشته هیچ یک از اعضای سمن‌های جوان جزو دستگیرشدگان نبودند. این نشان می‌دهد که اگر فضای تعامل بین ما و سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان وجود داشته باشد، یعنی هم آن‌ها به فعالیت بپردازند و هم ما نظارت کافی و فهم صحیحی از فعالیت‌های داوطلبانه داشته باشیم، این افراد تبدیل به ابزارهای مناسبی برای کشور می‌شوند و کارکردهای ضد امنیتی که برخی از افراد در خارج از کشور به دنبال آن هستند، از بین می‌رود.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/115951/انتقاد-از-نگاه-امنیتی-صدا-و-سیما-به-فعالیت-سمن‌های-حوزه-جوانان
بستن   چاپ