آریا بانو
50 درصد شيرخواران مبتلا به ريفلاکس معده
يکشنبه 29 مرداد 1396 - 12:56:43 PM
ايران ويج - کودک و مادران
بانو نيوز - بک فوق تخصص گوارش اطفال بيان کرد: ريفلاکس معده در شيرخواران با علل فيزيولوژيک با آموزش نکات صحيح درباره شيردادن قابل درمان است. غلامرضا خاتمي فوق تخصص گوارش اطفال با اشاره به شيوع 50 درصدي ريفلاکس معده در کودکان شيرخوار، اظهار داشت: ريفلاکس معده در کودکاني که از شير مادر تغذيه مي کنند به دو…



بک فوق تخصص گوارش اطفال بيان کرد: ريفلاکس معده در شيرخواران با علل فيزيولوژيک با آموزش نکات صحيح درباره شيردادن قابل درمان است.

غلامرضا خاتمي فوق تخصص گوارش اطفال با اشاره به شيوع 50 درصدي ريفلاکس معده در کودکان شيرخوار، اظهار داشت: ريفلاکس معده در کودکاني که از شير مادر تغذيه مي کنند به دو نوع فيزيولوژيک و پاتولوژيک تقسيم مي شود.
وي افزود: ريفلاکس فيزيولوژيک به اين معنا که مدتي پس از خوردن شير مقداري شير از دهان کودک خارج مي شود خطرناک نبوده و معمولا کودکان مبتلا به اين مشکل داراي وزن خوب، خواب مناسب، رشد کافي و سلامت جسمي لازم هستند.
اين متخصص اطفال با بيان اينکه براي درمان ريفلاکس فيزيولوژيک نياز به سونوگرافي و يا داروي خاصي نيست، ادامه داد: درمان اين نوع از ريفلاکس ها نياز به تغيير رژيم غذايي مادر نداشته و تنها با آموزش نکاتي مانند پوزيشن صحيح ضمن شير دادن، پرهيز از شير دادن زياد، جلوگيري از چاقي نوزاد و توجه به يبوست کودک قابل درمان است.
به گفته وي مدت زمان بهبودي ريفلاکس هاي فيزيولوژيک بين 2 تا پنج ماه بوده و پس از اين مدت به خودي خود بهبود مي يابد و هيچ خللي در سلامت کودک ايجاد نمي کند.
خاتمي ضمن اظهار نارضايتي از تجويز بالاي سونوگرافي براي کودک و تغيير رژيم غذايي مادر توسط پزشکان و ناتواني در تشخيص ريفلاکس فيزيولوژيک، تصريح کرد: براي درمان اين بيماري نيازي به مانور درماني نبوده و تنها با آموزش نکات صحيح به مادر قابل حل است.
وي توجه به ريفلاکس معده در کودکاني که از شيرمادر تغذيه مي کنند را براي ترويج شير مادر و رفع تمام موانع آن ضروري خواند و اذعان کرد: نبايد بروز چنين ريفلاکس هايي مانع از شير دادن مادر به کودک شود و فقط در مواردي که مادر مبتلا به بيماري هاي سرطان، HIV يا ديابت باشد توصيه به توقف در شيردادن مي شود.
اين فوق تخصص گوارش اطفال ريفلاکس پاتولوژيک را نيازمند ايجاد تغييراتي در رژيم غذايي و شير مادر خواند و يادآور شد: با تمام موارد ذکر شده، کودکاني که از شير مادر تغذيه مي کنند از سلامت بيشتري نسبت به کودکاني که از شير خشک استفاده مي کنند، برخوردارند.
منبع : باشگاه خبرنگاران



http://www.banounews.ir/fa/News/11700/50-درصد-شيرخواران-مبتلا-به-ريفلاکس-معده
بستن   چاپ