آریا بانو
علی منتظری: تئاتر و انقلاب به یکدیگر خدمت کرده‌اند / باید به تئاتر استان‌ها توجه خاص داشته باشیم
چهارشنبه 26 دي 1397 - 11:04:52
آریا بانو - علی منتظری عقیده دارد هم تئاتر به انقلاب خدمت کرد، هم انقلاب به تئاتر چرا که تئاتر در دوران قبل از انقلاب بسیار محجور بود.


به گزارش هنرآنلاین ، علی منتظری در دومین نشست نخستین روز همایش "چهل چراغ هنر؛ جستاری در چهل سال هنر انقلاب اسلامی ایران" به بررسی هنر نمایش پس از انقلاب اسلامی پرداخت.
در این نشست علی منتظری با موضوع "مروری بر چهل سال تئاتر ایران؛ دستاوردها، چالش‌ها و چشم‌انداز آینده" سخنان خود را با یاد معمار کبیر انقلاب اسلامی آغاز کرد و امام (ره) را شخصیتی تاثیرگذار بر عرصه بنیان‌های فرهنگ و هنر شمرد. وی از درگذشتگان و پیش‌کسوتان حوزه تئاتر نام برد و اظهار داشت: سمندریان، اکبر رادی، عزت‌الله انتظامی، جعفر والی، جمشید اسماعیل‌خانی، انوشیروان ارجمند، احمد آقالو، داوود رشیدی، سعدی افشار، هاشم فیاض و ... از جمله کسانی هستند که تئاتر ایران مدیون آنهاست.
منتظری در ادامه به شهید آوینی، شهید اهل قلم، اشاره کرد که در راه اعتلای فرهنگ و هنر بسیار تلاش کرد و افزود: هنر نمایش، هنری اجتماعی است و هنری است که دغدغه مردم را دارد. یکی از اصلی‌ترین مسایل ما هنرهایی است که آلام اجتماعی را بازتاب می‌دهند و نمایش یکی از این هنرهاست.
رئیس گروه هنرهای نمایشی فرهنگستان هنر در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم مقوله تئاتر ایران و انقلاب را بررسی کنیم، باید بگوئیم هم تئاتر به انقلاب خدمت کرد، هم انقلاب به تئاتر چرا که تئاتر در دوران قبل از انقلاب بسیار محجور بود. بازیگران تئاتر را کسی نمی‌شناخت. بعد از انقلاب بسیاری از بازیگران تئاتر به عرصه سینما و تلویزیون راه یافتند و به نوعی آن را نجات دادند و آن را از حالت مبتذل خارج کردند.
وی سپس به جشنواره‌ها اشاره کرد که موجب رشد و رونق بسیار تئاتر شده و گفت: بسیاری از هنرمندان بزرگ کشورمان مانند محمود پاک‌نیت و همسرشان مهوش صبرکن، امین تارخ، برادران ارجمند و... از جشنواره‌های استانی وارد عرصه هنر شدند و به این کشور خدمت کردند. ما باید به تئاتر استان‌ها توجه خاص داشته باشیم.
علی منتظری در پایان سخنان خود به سیاست‌های هنرهای نمایشی مورد تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و خاطر نشان کرد: تئاتر ایران دارای نظام و سیاست‌گذاری است که در سال 1378 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و می‌توان از آن به عنوان اولین سندهایی نام برد که در شش ماده به مباحث گسترده حوزه تئاتر رسیده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/117133/علی-منتظری--تئاتر-و-انقلاب-به-یکدیگر-خدمت-کرده‌اند---باید-به-تئاتر-استان‌ها-توجه-خاص-داشته-باشیم
بستن   چاپ