آریا بانو
چشمان زنان سوری روایتگر دردهای جنگ
شنبه 6 بهمن 1397 - 22:00:30
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- آثار عرضه شده در نمایشگاه هنرهای تجسمی دمشق توسط «خیرالله سلیم» هنرمند حوزه هنرهای تجسمی بیانگر واقعیت زنان دردمند سوری جنگ‌زده است چرا که زنان با توجه به تجارب، احساسات و شخصیت خود، آینه جامعه و قدرت برتر در بیان حقایق هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، موضوعات انتخابی «سلیم» و تابلوهایش بیانگر تمایل او به سخن گفتن درباره جنگ سوریه است و در این میان تابلوهای زنان که از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه هستند با حقایقی همچون زیبایی، قدرت، غم، خشم و شکست عجین شده به طوری که چشمان هر یک از آنها روایتگر احساسات متناقضی از بیان اسرار جدید و پنهان کردن اسرار است.
چشمها دارای تاثیر مهم و حساسی در کارهای «سلیم» هستند و اولین چیزی که از دیدن تابلوها استنباط می شود، نوع نگاه چشمان و احساسی است که به بازدیدکننده القا می‌شود زیرا چشمان هر تابلویی ویژگی‌های خود را دارد البته رنگ‌ها نیز حامل پیام برای بیننده هستند.
به باور «سلیم»، وظیفه هنر این است که تماشاگر را با پیچیدگی مواجه نسازد بلکه باید با آرامش، فرهنگ تماشاگر را تقویت کند.
این هنرمند سوری تابلوهایش را با تکنیک گرافیک طی دو سال با مضمون جنگ تهیه کرده است تا زشتی جنگ وعواقب آن را به تصویر کشد.
به همین دلیل «سلیم» تصویر زن را که توانمندترین موجود برای بیان احساسات به ویژه حالت زنان سوری جنگ‌زده است انتخاب کرده تا به نتیجه رضایت‌بخش برسد.
با وجود مشکلاتی که زنان سوری با آن دست و پنجه نرم کردند، سلیم اصرار دارد زنان سوری را ضعیف نشان ندهد به همین دلیل قدرت وغرور را به آثار خود افزوده است.
«سلیم» که فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا است، نامی برای نمایشگاه هنرهای تجسمی خود با ارائه 41 اثر خود نگذاشته و انتخاب نام نمایشگاه را به بازدیدکنندگان محول کرده و معتقد است بازدیدکنندگان خود با ایجاد ارتباط منطقی میان کارها نام نمایشگاه را انتخاب می‌کنند.
فراهنگ** 1453** 1055

http://www.banounews.ir/fa/News/122732/چشمان-زنان-سوری-روایتگر-دردهای-جنگ
بستن   چاپ