آریا بانو
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده مطرح کرد:
تصویب 161 قانون برای بانوان در طول 40 سال گذشته
یکشنبه 14 بهمن 1397 - 12:00:59 PM
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران - رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید : طی 40 سال اخیر نزدیک به 161 قانون یا کل یا بخشی از آن در حمایت از زنان، خانواده و کودک طی این 40 سال به تصویب رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، زهرا آیت اللهی عصر روز شنبه در نشستی خبری به ارائه آماری از نقش ها، فعالیت ها و حضور بانوان کشور در عرصه های مختلف پرداخت و به خدماتی اشاره کرد در سطح جامعه به آنها ارائه می شود.
وی در ادامه این نشست خبری که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با اشاره به جمعیت مردان کشور، اظهار کرد: طبق سرشماری سال 95، جمعیت مردان 40 میلیون و 498 هزار و 442 نفر است و به عبارت دیگر، در مقابل هر 100 نفر زن، 103 نفر مرد در کشور داریم.
**75 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای زنان است
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در ادامه ، 75 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را از آن بانوان و خانواده اعلام کرد و در این باره، گفت: در این زمینه می توان به سیاست های کلی مربوط به امور تحقیقات زنان، اوقات فراغت و ورزش زنان، منشور حقوق و مسئولیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
وی در مورد آخرین مصوبه این شورا که به زنان اختصاص دارد، اظهار کرد: این مصوبه در قالب سند ملی حقوق کودک و نوجوان است که فروردین 97 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. دو بخش عمده سند مهندسی فرهنگی مرتبط با زنان و خانواده است. همچنین تعدادی از بندهای دو سند دانشگاه اسلامی و تحول بنیادین آموزش و پرورش به دختران یا خانواده اختصاص دارد.
**افزایش 23 میلیونی جمعیت زنان در طول 40 سال
آیت اللهی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در مورد میزان رشد جمعیت زنان، توضیح داد: بررسی تغییرات تعداد و حجم جمعیت ایران طی سرشماری های عمومی نفوس و مسکن سرشماری های سال های 1355 تا 1395 حاکی از آن است که طی این مدت حدود 46 میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شده است. در این میان، جمعیت زنان از 16 میلیون و 352 هزار و 397 نفر به 39 میلیون و 427 هزار و 828 نفر افزایش یافته است که رشد 23 میلیون نفری بانوان را نشان می دهد.
**قوانینی به نفع بانوان
آیت اللهی معتقد است: نگاه جامعه زنان به وضع قانون مثبت نیست در حالی که قوانین متعدد حمایتی از زنان داریم حتی قوانینی که علیرغم اینکه زن و مرد در وضعیت یکسان هستند، یک جانبه از زنان دفاع می کند.
وی در این زمینه مثالی زد و افزود: از جمله این موارد اینکه ، زن از نظر قانونی وظیفه ای برای تامین مخارج خانواده ندارد و اگر از سر لطف و دوستی با همسرش در تامین مخارج زندگی شریک شود قانوناً می تواند این دین را از همسرش دریافت کند.
آیت اللهی به قانون دریافت مهریه زن از مرد اشاره و خاطرنشان کرد: زن از مرد مهریه و اجرت المثل در صورت تمایل دریافت می کند. حتی اگر مرد فوت کند یا تنگدست باشد قانون مدنی تاکید دارد که پدربزرگ پدری، مسئول تامین مخارج فرزند این زوج است. این موارد حمایت های یک جانبه از زن است و بار زندگی مشترک را برای او سبک می سازد.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی به قانون دیگری در مورد ازدواج زن و مرد اشاره کرد و افزود: در دلایل فسخ نکاح این مورد گنجانده شده است که اگر جنون پس از عقد برای زن ایجاد شود، مرد حق فسخ نکاح ندارد در حالیکه عکس این موضوع لحاظ شده است.
**زنان بی سرپرست تحت حمایت هستند
رئیس کارگروه زنان و خانواده ستاد مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه شاید به جنبه های حمایتی این قوانین برای زنان به علت عادی جلوه کردن آن توجه نمی شود، اظهار کرد: علت استقبال بیشتر دختران از دانشگاه ها، سربازی رفتن پسران است در حالی که دختران ما با فراغ بال می توانند تحصیل کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد حقی که برای زنان در قوانین مجازات اسلامی گنجانده شده است، یادآور شد: بر اساس قانون مجازات اسلامی، در مواردِ یکسان بودن جرم زن و مرد، مجازات زن تخفیف یافته است. قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست را هم در مورد زنان داریم و در مقابل قانونی برای حمایت از مردان بی سرپرست وجود ندارد.
**بی سوادی زنان کاهش یافت
وی با بیان اینکه به جز قوانین در اجرا هم اتفاقات مثبت زیادی برای بانوان رخ داده است به چند نمونه آن اشاره کرد و گفت: در این 40 سال، میزان بی سوادی در جامعه کاهش یافته و سواد خواندن و نوشتن افزایش یافته است. همچنین شاهد روند رو به رشدی در تعداد دانش آموزان و دانشجویان دختر هستیم.
**دختران با خیال راحت به دانشگاه می روند
به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، امنیتی که در فضای دانشگاه ها ایجاد شد، باعث شده تا خانواده ها اطمینان کردند و دختران خود را از روستاها برای تحصیل به کلانشهرها راهی کنند، بدون اینکه خطری، فرزندشان را تهدید کند.
وی تاکید کرد: در دانش فنی و حرفه ای، شرایط مناسبی برای دختران فراهم و مراکز مطالعاتی و تحقیقات ویژه زنان در کشور به صورت متعدد در کشور راه اندازی شد. تعداد بسیار زیادی رشته ویژه زنان، خانواده یا کودک مثل رشته آرایش زنانه و پیرایش زنانه، راه اندازی شد.
**سهم زنان از آموزش عالی کشور
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مقاطع تحصیلی برای زنان در دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: در سال 96 تعداد 64 مرکز آموزش عالی در مقطع کاردانی به کارشناسی ارائه دهنده رشته های مرتبط با زنان و خانواده شامل روانشناسی، آموزش کودکان استثنایی و آموزش و پرورش استثنایی اعلام شد.
وی تصریح کرد : همچنین در همین سال، 159 مرکز آموزش عالی رشته های مرتبط با زنان و خانواده در مقطع کارشناسی ارشد شامل زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات کودکان و نوجوانان، فقه و حقوق خانواده، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش گرایش تعلیم و تربیت اسلامی، حقوق خانواده، حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، مطالعات زنان گرایش حقوق زن و خانواده، روانشناسی بالینی گرایش خانواده و چند رشته دیگر راه اندازی شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با استناد به آمارها در مورد حضور دانشجویان دختر و بانوان در عرصه آموزش عالی، اظهار کرد: در سال 1357، سهم زنان هیأت علمی 1.4 درصد بود اما در سال 96 این آمار به 24 درصد رسید. در حال حاضر، زنان 20 درصد از تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه ها را تشکیل می دهند به طوری که هفت هزار نفر از استادان دانشگاه ها زن هستند.
**خدمات زندان ها برای زنان
رئیس کارگروه زنان و خانواده ستاد مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد خدماتی که به زنان در زندان ها ارائه می شود، گفت: دوره های آموزشی برای زنان در زندان ها برگزار می شود. مسئولان قوه قضائیه اعلام کرده اند حمایت های ویژه از زنان در زندان ها بیشتر از مردان است. بخشی از این حمایت ها به نقش مادری آنها باز می گردد از این رو زنان باردار در زندان ها مورد حمایت بیشتری قرار دارند.
آیت اللهی افزود: مکمل غذایی، خدمات زایمان، ارائه شیرخشک و سایر خدمات در طول دوران شیرخوارگی نوزاد برای زنان در نظر گرفته شده که البته در تمام زندان ها این خدمات وجود ندارد.
وی در مورد تربیت فرزندان زنان در بند، تاکید کرد: فرزندان زنان زندانی بعد از دو سالگی در صورتی که شرایط نگهداری در خارج از زندان را نداشته باشند در مهد کودک های داخل بند نسوان نگهداری می شوند تا همیشه کنار مادر مجرم نباشند چون برخی از زنان حاضر در زندان ها ممکن است تاثیر منفی روی تربیت فرزند داشته باشند.
به گفته آیت اللهی، علاوه بر این، حضور فرزند در مهدکودک و نزدیک بودن به مادر، بهره عاطفی مادر و فرزند را به دنبال دارد.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی این نکته را هم اعلام کرد که در جشن های گلریزان، آزادی زنان زندانی در اولویت قرار دارد. در صورتی که احساس شود زن مجرم زندانی، اصلاح رفتار دارد بستر آزادی برای او راحت تر از مرد فراهم می شود.
**شاخص امید به زندگی در زنان
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، شاخص امید به زندگی در زنان را 75.5 و در مردان 72.5 اعلام کرد و ادامه داد: این موضوع نشان دهنده افزایش خدمات بهداشت و سلامت برای زنان است.
**افزایش حمایت اجتماعی از زنان
آیت اللهی در بخش دیگری از این نشست خبری به خدمات کمیته امداد اشاره کرد و گفت: بیشترین خدمات کمیته امداد به زنان بدون سرپرست و بد سرپرست ارائه می شود. چند سالی اصرار بر این است که در مشاغل خود به خودکفایی برسند و از زیر پوشش کمیته امداد خارج شوند.
وی در مورد دیگر خدمات مرتبط با زنان، اظهار کرد: بستر ازدواج دوباره زنان سرپرست خانوار فراهم شده است و دلیلی وجود ندارد زنی که همسرش را از دست داده تا پایان عمر از تشکیل زندگی محروم باشد.
**خدمات شهری برای بانوان
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایجاد واگن های ویژه در قطارهای داخل و برون شهری برای بانوان را یادآوری کرد و افزود: در فرودگاه ها اتاق مادر و کودک راه اندازی شده است که این مسائل نوعی حمایت از زنان و خانواده برای تکریم شخصیت بانوان محسوب می شود.
** 422 دادیار زن در قوه قضائیه
آیت اللهی در مورد حضور زنان در قوه قضائیه، اظهار کرد: در قوه قضائیه بر اساس آخرین آمارها، 422 دادیار زن، 86 مشاور قضایی، 7 معاون دادستان و 13 معاون قضائی در قوه قضائیه اعلام شده است. بانوان در امر قضاوت هم حضور دارند اما در جایگاه قاضی مستشاره قرار دارند به این معنا که به قاضی نظر مشورتی ارائه می دهند اما در نهایت، مرد حکم نهایی را صادر می کند.
وی در این مورد که چرا مرد حکم نهایی را صادر می کند، خاطرنشان کرد: برخی این توجیه را مطرح می کنند که از قِبَلِ صادرکننده حکم، فردی محکوم به اعدام یا حبس می شود، این احتمال وجود دارد که اطرافیان مجرم، قاضی و خانواده اش را به نوعی تهدید کنند و اگر امضای زن پای حکم نباشد از این فضای تهدیدآمیز دور می ماند. این موضوع هم جنبه حمایتی نسبت به زن دارد.
**حضور زنان در نیروی انتظامی
به گفته رئیس کارگروه زنان و خانواده ستاد مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی مدتی است با بانوان همکاری بیشتری می کند تا زنان در معرض اتهام، راحت تر باشند و زن ها در 80 شغل نیروی انتظامی به کار گرفته شدند و مشاوره کلانتری ها تاثیر بیشتری در حل اختلافات خانواده ها دارد.
وی به این موضوع اشاره کرد که در عرصه فرهنگ و هنر، انتشارات، سینما، تئاتر هم رشد زنان چشمگیر است. کارگروه های مد و لباس برای زنان به طور ویژه فعالیت دارد و از مشاغل خانگی زنان حمایت ویژه ای به عمل می آید.
آیت اللهی به تاثیر فضای مجازی در فروش محصولات خانگی زنان روستایی هم اشاره کرد و از اعزام بانوان فرهیخته به کشورهای دیگر و برای حضور در مجامع علمی خبر داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد که ابتدای سال جاری از 57 دستگاه خواسته شد اقدامات 40 سال گذشته تاکنون در حوزه زنان را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند که برای این موضوع کارنامه ای 800 صفحه ای تدوین شد.
**9492**1601**

http://www.banounews.ir/fa/News/124231/تصویب-161-قانون-برای-بانوان-در-طول-40-سال-گذشته
بستن   چاپ