آریا بانو
مدیرعامل موسسه خیریه امام علی (ع):
7 هزار NGO مثل یک وزارتخانه کار می کنند
يکشنبه 21 بهمن 1397 - 12:39:21
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- مدیرعامل موسسه خیریه امام علی (ع) گفت: از ابتدای شروع انقلاب، تشکل های مردمی توانستند با حضورشان در صحنه در قالب انجمن ها، هیئت ها و صنف های غیردولتی پرچمدار انقلاب باشند و امروز 7 هزار NGO به صورت جدی و مثل یک وزارتخانه مشغول کار هستند.

سید اکبر کساء روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: سازمان های مردم نهاد (سمن ها) از خیلی قبل تر از این در کشور فعال بودند اما از سال 76 و با روی کار آمدن دولت اصلاحات، تعداد تشکل ها چنین برابر شد. در دولت یازدهم نیز رئیس جمهور به این موضوع توجه کرد و به فعالیت های سمن ها بال و پر داد و در این راستا تصمیم گرفت تصدی گری را در بعضی از بخش ها به سازمان های مردم نهاد بدهد و اگر دولت تصدی امور را به سازمان ای مردمی بدهد، وضع رکود، بیکاری و خیلی مسائل دیگر تغییر خواهد کرد.
مدیرعامل موسسه خیریه امام علی (ع) افزود: امروزه تشکل های مردم نهاد دارای شبکه های خیلی قوی شده اند و در حل معضلات جامعه به خصوص آسیب های اجتماعی، کمک به بیماران و معلولان پیشگیری از اعتیاد، حفاظت از محیط زیست، کارآفرینی، اشتغال، بحران و ...
وی تاکید کرد: از همه مهمتر NGO ها در حوزه توسعه روستایی فعالیت های زیادی داشته اند و در سال های اخیر موفق تر از قبل عمل کرده اند. این سازمان ها بی منت در روستاها وارد می شوند و به احیای روستا می کنند. و اکنون توانسته ایم شبکه توسعه روستایی کشور را ایجاد کنیم.
کساء گفت: NGO های فعال امروز موفق شده اند تا حد زیادی در امر فقرزدایی پیشقدم باشند. آنان به میان مردم آمده و به صورت دلی مشغول فعالیت هستند. اکنون شاید حدود 7 هزار NGO به صورت جدی و مثل یک وزارتخانه کار می کنند. آنها در بحث ایجاد فضاهای تحصیلی، حل مشکل تغذیه دانش آموزان محروم، مدرسه سازی، درمان و سلامت، مبارزه با موادمخدر، محیط زیست جدی ورود کرده و به موفقیت های چشمگیری نیز دست پیدا کرده اند.
وی اظهار کرد: خیلی خوب می شود اگر دولت برای تسریع عملکرد NGO ها تسهیلاتی در اختیار آنها قرار بدهد. شاید باورش سخت باشد اما گاهی پروژه ای را که شاید یک نهاد دولتی با 10 میلیارد تومان هزینه به انجام می رساند، NGO ها در مواردی با یک میلیارد تومان یا هزینه ای به مراتب کمتر از 10 هزار میلیاردتومان آن را به نتیجه می رسانند.
کساء با اشاره به فعالیت های جمعیت امام علی(ع) در توسعه روستایی گفت: ما برنامه هایمان را در تهران تعطیل و به روستاها و در میان مردم رفته ایم. به همین دلیل در طول سال ها فعالیت بعد از انقلاب موفق شدیم اقدامات خوبی را انجام بدهیم. پیشگیری از مهاجرت بی رویه روستا به شهر، افزایش تولیدات روستایی، صادرات تولیدات روستایی، جلوگیری از واردات غله و پروتئین و افزایش امید به زندگی در میان روستاییان بخشی از اقدامات ما در روستاها بوده است.
* ف ش* 3063

http://www.banounews.ir/fa/News/125471/7-هزار-NGO-مثل-یک-وزارتخانه-کار-می-کنند
بستن   چاپ