آریا بانو
عشق چیست ؛ همه اسرار تشخیص و انتخاب عشق واقعی
شنبه 27 بهمن 1397 - 2:57:20 PM
آریا بانو - عشق چیست ؛ همه اسرار تشخیص و انتخاب عشق واقعی
عشق همواره موضوع بحث فیلسوفان، شاعران، نویسندگان و هنرمندان بسیاری بوده است.
واقعیت این است که عشق یک موضوع عجیب و پیچیده در زیست انسانی است که با احساسات بسیار شدید و عمیق برای شخصی دیگر همراه است.
البته عشق می‌تواند به یک حیوان یا یک عقیده نیز ابراز شود و تنها مختص روابط بین انسان‌ها نیست اما در این مطلب بیست‌ستون تمرکز ما بر عشق بین انسانی و مطالبی در رابطه با آن است. اگر می‌خواهید با روش‌های تشخیص عشق واقعی آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید.
اما پیش از آنکه روش‌های تشخیص عشق را بیاموزید ابتدا به شما خواهیم گفت که در هنگام عاشق شدن چه اتفاقی در ذهن و بدن ما می‌افتد و این تغییرات چگونه بر خلق و خوی شما اثر می‌گذارند و سپس به نشانه‌های عشق واقعی می‌پردازیم.
بسیاری از روانشناسان و متخصصان معتقدند که عاشق شدن فرآیندی شبیه به اعتیاد دارد. شما نیز اگر بدانید که در هنگام عاشق شدن چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد احتمالا نظر مشابهی خواهید داشت.
پس از عاشق شدن تغییرات زیادی در مغز و بدن رخ می‌دهد که می‌توان شدت آن را با تغییرات هورمونی دوران بلوغ مقایسه کرد.
زمانی که عاشق می‌شوید مقدار زیادی آدرنالین در بدنتان ترشح می‌شود. ترشح آدرنالین باعث ایجاد احساسی شبیه به اضطراب می‌شود اما از نوع مثبت آن. در واقع این احساس به شما می‌گوید که حواستان را جمع کنید چرا که اتفاق مهمی در حال رخ دادن است.
البته که حس عاشق شدن از احساس اضطراب و ترس بسیار متفاوت است چرا که اولی همراه با شادی و سرخوشی است در حالی که دومی توام با احساسات منفی و نگرانی است.
اتفاق دیگری که پس از عاشق شدن در بدن می‌افتد تغییر سطح هورمون‌ها است. طبق مطالعه‌ای که بر روی افرادی که به تازگی عاشق شده‌اند انجام شده است، سطح هورمون کورتیزول در این افراد نسبت به افرادی که در رابطه بلند مدت بودند یا رابطه‌ای نداشتند بسیار بالاتر بود.
از طرفی مردانی که به تازگی عاشق شده بودند سطح پایین‌تری از هورمون تستسترون در بدنشان وجود داشت در حالی که زنان عاشق میزان تستسترون بیشتری داشتند.
دانشمندان در رابطه با دلیل این تغییرات هورمونی هنوز مطمئن نیستند و نیاز به تحقیق و پژوهش بیشتری دارند.
زمانی که عاشق می‌شوید بدن و مغزتان متحمل تغییرات شیمیایی دیگری نیز می‌شوند که به دلیل حس جدیدی است که نسبت به فرد مقابلتان به وجود آمده است.
طبق مطالعات انجام شده افرادی که به تازگی عاشق شده‌اند میزان سروتونین بسیار بالایی نسبت به افراد دیگر دارند، این میزان سروتونین گاهی در حد بیماران دچار اختلال وسواس بالا بوده است. این شواهد تا حدی دلیل ناتوانی افراد عاشق در دل کندن از معشوقشان را مشخص می‌کند، در واقع ترشح سروتونین باعث می‌شود نسبت به معشوقتان حسی وسواس‌گونه پیدا کنید و جدایی از او را نتوانید تحمل کنید.
دو هورمون دیگر که در هنگام عاشق شدن در بدنتان ترشح می‌شود دوپامین و اکسی‌توسین هستند که مسئول ایجاد سرخوشی و حس خوب هستند.
اکسی‌توسین هورمونی است که در هنگام زایمان در بدن زنان ترشح می‌شود و از درد آن‌ها می‌کاهد، سطح این هورمون در بدن افراد عاشق نیز بالاتر از حد معمول می‌رود. زمانی که با فردی احساس نزدیکی و صمیمیت می‌کنید میزان اکسی‌توسین بیشتری در بدن ما ترشح می‌شود.
دوپامین نیز ماده دیگری است که در هنگام عشق به میزان بیشتری در بدن ترشح شده و شبیه به یک ماده مخدر شادی‌آور عمل می‌کند. این ماده به شما احساس خوبی می‌دهد و به همین دلیل تمایل دارید مدت بیشتری را با معشوقتان بگذرانید.

http://www.banounews.ir/fa/News/126843/عشق-چیست-؛-همه-اسرار-تشخیص-و-انتخاب-عشق-واقعی
بستن   چاپ