آریا بانو
سئو | آموزش سئو و بهینه سازی سایت
شنبه 27 بهمن 1397 - 15:09:27
آریا بانو - سئو یا SEO مخفف Search Engine Optimization می‌باشد که به معنی بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو می‌باشد. در واقع سئو سایت به معنی کار کردن بر روی افزایش میزان کیفی و کمی بازدیدکننده‌ها می‌باشد.
آشنایی با سئو و اصول مربوط به آن
اگر با اینترنت سر و کار داشته باشید و یا یک کسب و کار اینترنتی راه ‌انداخته‌ باشید احتمالا اخیرا واژه سئو را بارها دیده و شنیده‌اید. شاید برایتان این سوال به وجود آمده باشد که سئو چیست و در صورتی که آشنایی اولیه‌ای با سئو داشته باشید احتمالا کنجکاو خواهید بود که بدانید سئو چگونه کار می‌کند. در هر صورت این مطلب بیست‌ستون برای شما مناسب خواهد بود، چرا که در این مطلب به تعریف سئو و آشنایی با اصول اولیه آن خواهیم پرداخت، همچنین در ادامه در رابطه با چگونگی بهینه‌سازی سایت توسط اصول سئو مطالبی عنوان خواهد شد. با بیست ستون همراه باشید.
سئو چیست؟
برای تعریف سئو باید بدانیم که این واژه خود از کنار هم قرار گرفتن حروف اول سه واژه دیگر ساخته شده است. seo مخفف search engine optimization می‌باشد که به معنی بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو می‌باشد. در واقع سئو سایت به معنی کار کردن بر روی افزایش میزان کیفی و کمی بازدیدکننده‌ها می‌باشد.
در پاسخ به سوال سئو چیست می‌توان گفت که سئو در واقع راهبردی است که باعث خواهد شد محتوا یا محصول تولید شده توسط شما به کمک کلیدواژه‌های مشخص شده توسط خودتان دیده شود.
به طور خلاصه سئو به بیشتر دیده شدن وبسایت شما کمک می‌کند. این کار با بالاتر آمدن سایت شما در serp یا همان صفحات نتایج موتورهای جستجو انجام می‌شود. به این ترتیب با بالاتر آمدن سایت شما در نتایج موتور جستجو احتمال بازدید از سایت شما افزایش می‌یابد.
سئو چگونه کار می‌کند؟
پیش از پاسخ به این سوال باید با دو مفهوم کیفیت و کمیت بازدیدکننده‌ها بیشتر آشنا شویم:
کیفیت ترافیک وبسایت: کیفیت بازدیدکننده‌ها یا کیفیت ترافیک به این معنی است که بازدیدکننده‌های وبسایت شما دقیقا به دنبال محتوا یا محصول تولید شده توسط شما باشند و به درستی توسط موتورهای جستجو به وبسایت شما راهنمایی شده باشند.
تعداد زیاد بازدیدکننده‌هایی که به اشتباه وارد سایت شما شده باشند ترافیک بی‌کیفیتی به وجود خواهد آورد که در نهایت ارزش چندانی نخواهد داشت.
کمیت ترافیک وبسایت: پس از آنکه بازدیدکننده‌ها به درستی به وبسایت شما هدایت شدند، تعداد آن‌ها اهمیت یافته و هر چه این تعداد افزایش یابد بهتر خواهد بود.
اما برای پاسخ به این سوال که سئو چگونه کار می‌کند ابتدا باید متوجه شویم که موتورهای جستجو چطور کار می‌کنند.
زمانی که یک واژه یا عبارت را در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری تایپ و جستجو می‌کنید، فهرستی از وبسایت‌های مختلف پیش روی شما قرار می‌گیرند.
ترتیب قرار گرفتن این وبسایت‌ها اتفاقی نیست و گوگل یا هر موتور جستجویی که از آن استفاده می‌کنید با توجه به معیارهایی ترتیب قرارگیری وبسایت‌ها را مشخص می‌کنند.
در واقع هر موتور جستجو در محتوای سایت‌ها به دنبال تعدادی فاکتور از پیش تعیین شده می‌گردند و مشخص می‌کنند که کدام سایت به عبارت مورد جستجو نزدیک‌تر و مرتبط‌تر است. به بیان دیگر هدف اصلی موتورهای جستجو فراهم کردن نزدیک‌ترین پاسخ‌ها و اطلاعات به واژه یا عبارت جستجو شده است.
هر بار که واژه‌ای را در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری وارد می‌کنید، موتور جستجو با الگوریتم‌های مشخص و مخصوصی صفحات مرتبط با آن واژه را به ترتیب نشان می‌دهند.
موتورهای جستجو به دو عامل اصلی در مرتب‌سازی وبسایت‌ها توجه می‌کنند: محتوای مرتبط با واژه مورد نظر و اعتبار وبسایت.
در تعیین مرتبط بودن محتوا با واژه مورد نظر موتورهای جستجو معیارهایی را در نظر می‌گیرند که برخی از این معیارها عبارتند از:
کلمات به کار رفته در متن و تعداد کلیدواژه‌ها، لینک‌های داخلی و خارجی، عنوان تصاویر و . . .
برای تعیین اعتبار نیز موتورهای جستجو میزان بازدید و محبوبیت وبسایت را ملاک قرار می‌دهند. چرا که هر چه محتوای وبسایت ارزشمندتر باشد بازدید بیشتری خواهد داشت.
موتورهای جستجو معمولا الگوریتم‌های خود را مخفی نگه‌می‌دارند اما در طول زمان راهبرد سئو برخی از عوامل مورد توجه آن‌ها را مشخص کرده است. این عوامل بر رتبه و جایگاه وبسایت‌ها موثر هستند و تمرکز اصلی راهبرد سئو نیز بر همین عوامل قرار دارد.

چرا سئو اهمیت دارد؟
پژوهش‌های انجام شده در رابطه با میزان بازدید وبسایت‌ها نشان می‌دهند که سایت‌های نشان داده شده در صفحه اول جستجوی گوگل بیشترین بازدیدها را کسب می‌کنند. همین امر اهمیت سئو صحیح و درست وبسایت‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.
در واقع اگر بخواهیم دلایل اهمیت سئو را با دقت بیشتری توضیح دهیم باید به این موضوع اشاره کنیم که با انجام بهینه سازی، وبسایت شما در صفحات اول موتورهای جستجو قرار گرفته و ترافیک سایت شما به صورت هدفمند بالا می‌رود و در نتیجه میزان فروش و امکان جذب تبلیغ در وبسایت شما افزایش می‌یابد.
به همین دلیل است که سئو یکی از زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است و امروزه به عنوان یکی از معیارهای مهم در تولید محتوای آنلاین محسوب می‌شود. از آنجایی که امروزه فضای مجازی و اینترنت جز جدایی ناپذیر زندگی مردم شده‌اند، تمام کسب و کارهای موفق نیز بخشی از سرمایه گذاری خود را بر روی توسعه مجازی و دیجیتال مارکتینگ انجام می‌دهند که بهینه‌سازی وبسایت‌ها نیز بخشی از این فرآیند به حساب می‌آید.

سه حوزه اساسی برای داشتن سئو درست و قدرتمند
به طور خلاصه می‌توان گفت که سئو با دو مفهوم اساسی در ارتباط است: رتبه وبسایت و میزان دیده شدن آن. برای بالاتر بردن رتبه وبسایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو لازم است که در سه بخش اصلی وبسایتتان اقداماتی انجام دهید. این سه بخش اساسی عبارتند از: تنظیمات فنی وبسایت، محتوا و لینک‌ها.
در ادامه هر کدام از این بخش‌ها به طور مفصل توضیح داده خواهند شد.
1- تنظیمات فنی وبسایت
برای آنکه وبسایت شما به لحاظ سئو بهینه شده و در نتایج موتورهای جستجو معتبر شناخته شود باید سه مورد اتفاق بیفتند:
اول اینکه موتورهای جستجو باید بتوانند وبسایت شما را از میان صفحات وب بیابند.
سپس سایت شما اسکن و تجزیه و تحلیل می‌شود و چگونگی به کار بردن کلمات کلیدی در عناوین مختلف بررسی می‌شود.
و در نهایت موتور جستجو بر اساس تجزیه و تحلیل خود وبسایت شما را به فهرست خود می‌افزاید.
شاید این فرآیند برای ما ساده به نظر برسد اما برای موتورهای جستجو مقداری متفاوت خواهد بود. زمانی که ما وارد یک سایت یا وبلاگ می‌شویم گرافیک‌ها و نمادهای مختلف، متن و تعدادی تصویر مشاهده می‌کنیم اما برای موتورهای جستجو تنها متون، کدها و لینک‌ها هستند که اهمیت دارند.
موتورهای جستجو در رابطه با تصاویر نیز به کدهای آن‌ها توجه می‌کنند.
با توجه به مطالب ذکر شده اهمیت تنظیمات فنی وبسایت که به آن بهینه‌سازی on-site نیز گفته می‌شود، مشخص می‌گردد.
تنظیمات فنی صحیح به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد که بدون هیچ مشکلی وبسایت شما را بررسی کرده و در فهرست خود قرار دهند.
مهم‌ترین عواملی که در بحث تنظیمات فنی وبسایت وجود دارند در ادامه آمده‌اند:
ساختار url ساده:
موتورهای جستجو به ساختارهای پیچیده و طولانی علاقه‌ای ندارند. به همین دلیل بهتر است که آدرس url خود را تا جای ممکن ساده‌سازی کنید.
سرعت بالا آمدن صفحات وبسایت
مورد دیگری که در تنظیمات وبسایت اهمیت دارد سرعت بارگیری مطالب سایت‌ها است. مدت زمانی که طول می‌کشد که محتوای وبسایت شما آماده خواندن شود یکی از مواردی است که موتورهای جستجو در رتبه‌بندی خود لحاظ می‌کنند.
عامل منفی-لینک‌های اشتباه و مسیرهای نادرست
لینک‌هایی که خواننده را به صفحات ناموجود راهنمایی می‌کنند از عوامل منفی در رتبه‌بندی وبسایت‌ها محسوب می‌شوند.
عامل منفی-محتوای کپی شده
صفحاتی که محتوای مشابه و یا کپی شده دارند باعث گیج شدن موتورهای جستجو می‌شوند. چرا که تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام صفحه را باید بالاتر نشان دهند سخت خواهد شد. به همین دلیل موتورهای جستجو محتوای کپی و عینا تکرار شده را یک عامل منفی در امتیازدهی خود محسوب می‌کنند.
2- محتوا
همه افرادی که از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند به دنبال پاسخ به سوالی خاص یا گردآوری مطالب در رابطه با موضوعی مشخص هستند، در هر صورت در این مورد محتوای وبسایت‌ها است که اهمیت دارد.
سئو در بخش محتوا به وبسایت شما کمک می‌کند که بهتر و به دفعات بیشتری دیده شود.
به دو دلیل عمده باید به محتوای وبسایت یا بلاگ خود توجه کنید:
الف) همانطور که اشاره شد تمام کاربران در صفحات اینترنت به دنبال محتوای مناسب و مرتبط با پرسش‌هایشان می‌گردند. به همین دلیل هر چه محتوای بهتر و غنی‌تری تولید نمایید مخاطبان بیشتری خواهید داشت.
ب) موتورهای جستجو نیز از محتوای وبسایت شما برای رتبه‌بندی استفاده می‌کنند. در واقع زمانی که موتورهای جستجو سایتی را تجزیه و تحلیل می‌کنند ابتدا به عنوان توجه کرده و مواردی مانند طول مطلب و ساختار آن را نیز مورد توجه قرار می‌دهند.
فرآیند بهینه‌سازی محتوا توسط اصول سئو از کلیدواژه‌ها آغاز می‌شود.
کلیدواژه‌ها
به این نکته توجه داشته باشید که سئو باعث جذب مخاطب برای وبسایت شما نمی‌شود بلکه افرادی را که به محتوا یا محصول تولید شده توسط شما علاقه‌مند یا نیازمند هستند را ساده‌تر به وبسایت شما می‌رسانند.
این مورد در صورتی اتفاق می‌افتد که از کلیدواژه‌های مورد استفاده مشتریان بالقوه خود آگاه باشید. در غیر این صورت وبسایت شما تا حد زیادی شانس دیده شدن خود را از دست خواهد داد.
به همین دلیل کار سئو کردن وبسایت با یافتن واژگان و عبارات کلیدی مرتبط با محتوا و محصول تولیدی شما آغاز خواهد شد. این عبارات و واژگان همان‌هایی هستند که توسط مشتریان احتمالی شما استفاده خواهند شد.
برای این کار باید عبارات و عناوین مربوط به کسب و کار خود را مشخص کرده و سپس آن‌ها را به واژگان کلیدی تبدیل نمایید.
با مشخص شدن فهرست واژگان کلیدی می‌توانید به سراغ مرحله بعدی بروید که بهینه‌سازی محتوای تولید شده بروید. در اصول سئو به این کار بهینه‌سازی on-page گفته می‌شود.
بهینه‌سازی on-page
سئو یا بهینه‌سازی on-page باعث خواهد شد که موتورهای جستجو عنوان صفحه و کلیدواژه‌ها را شناسایی کرده و صفحه وبسایت شما را به جستجوهای مرتبط وصل خواهند کرد.
این بخش از سئو سایت هر صفحه را به صورت جداگانه مورد توجه قرار می‌دهد و موتورهای جستجو نیز در این مورد هر صفحه را جداگانه بررسی می‌کنند.
برای بهینه‌سازی بهتر هر صفحه بهتر است مواردی که در ادامه آمده‌اند را در نظر بگیرید:
الف) بهینه‌سازی کلیدواژه‌ها
به منظور بهینه‌سازی کلیدواژه‌ها باید مطمئن شوید که گوگل متوجه کلیدواژه‌ای که در هر مطلب در نظر داشته‌اید خواهد شد. برای این کار کلیدواژه اصلی را در بخش‌های زیر به کار ببرید:
عنوان مطلب: بهتر است که کلیدواژه اصلی در کلمات ابتدایی عنوان استفاده شوند.
آدرس صفحه یا url: آدرس صفحه مطلب مورد نظر باید کلمه کلیدی را در خود داشته باشد.
صد کلمه ابتدایی مطلب: وجود کلمه کلیدی در میان صد کلمه ابتدایی مطلب شما به موتورهای جستجو اطمینان خواهد داد که مطلب شما به لحاظ محتوایی مناسب است.
نام تصاویر: همانطور که گفتیم موتورهای جستجو به متون توجه می‌کنند. به همین دلیل سعی کنید حداقل یکی از تصاویر استفاده شده در مطلب شما کلمه کلیدی را در نام خود داشته باشد.
ب) سایر عوامل مهم در بهینه‌سازی on-page
سئو یا بهینه‌سازی on-page فقط در مورد کلیدواژه‌ها نیست و موارد دیگری را نیز شامل می‌شود. این موارد به معتبر بودن وبسایت از نظر موتورهای جستجو نیز کمک خواهند کرد:
لینک‌های خارجی: ارجاع به مطالب مرتبط به موضوع از سایت‌های دیگر به موتورهای جستجو نشان خواهد داد که محتوای تولید شده در سایت شما معتبر و ارزشمند است. این کار به خوانندگان نیز کمک خواهد کرد که دید بهتری نسبت به موضوع داشته باشند.
لینک‌های داخلی: ارجاع به سایر مطالب سایت خودتان باعث خواهد شد که موتورهای جستجو سایر صفحات سایت شما را نیز رتبه‌بندی کرده و همچنین ارتباط و پیوستگی بین مطالب وبسایت نیز مشخص خواهد شد.
طول مطلب: مطال طولانی‌تر معمولا رتبه بهتری کسب خواهند کرد. به این دلیل که مطالب طولانی‌تر احتمالا محتوای مورد نظر را بهتر شرح و توضیح داده‌اند.
استفاده از ابزارهای چندرسانه‌ای: اگرچه این مورد ضروری نیست اما ابزارهای چندرسانه‌ای مانند ویدئوها، نمودارها و فایل‌های صوتی به کیفیت هرچه بیشتر مطلب شما کمک خواهند کرد. ابزارهای چندرسانه‌ای همچنین باعث خواهند شد بازدیدکننده‌های شما مدت زمان بیشتری در سایت شما بمانند و از این طریق مشخص خواهد شد که محتوای تولید شده توسط شما ارزشمند است.
3- لینک‌سازی
تا اینجا متوجه شدیم که رتبه‌بندی صفحات اینترنتی بر اساس دو عامل مرتبط بودن با واژه جستجو شده و همچنین معتبر بودن آن‌ها انجام می‌شود.
دو بخش اول که راجع به آن‌ها صحبت کردیم به نزدیک و مرتبط بودن محتوای سایت با کلمات کلیدی می‌پرداخت اما لینک‌سازی و لینک‌ها بر محبوبیت و مقبولیت وبسایت تمرکز دارند.
اما پیش از آنکه در رابطه با چگونگی عملکرد لینک‌ها و لینک‌سازی صحبت کنیم باید ببینیم که در اصول سئو لینک‌سازی به چه معنی و مفهومی به کار می‌رود.
لینک‌‌سازی در اصول سئو به معنی میزان ارجاعات به محتوای شما در وبسایت‌های دیگر هستند. هر بار که سایت یا وبلاگی به یکی از مطالب وبسایت شما ارجاع می‌دهد یک لینک به لینک‌های شما اضافه می‌گردد.
گوگل و سایر موتورهای جستجو از کیفیت و کمیت ارجاعات این چنینی به عنوان معیاری برای اعتبار مطلب شما استفاده می‌کنند.
برخی از راهبردهایی که می‌توانید برای لینک‌سازی بهتر در وبسایت خود انجام دهید عبارتند از:
ارتباط با وبسایت‌های دیگر: در این روش شما با مدیران ایت‌های دیگر ارتباط برقرار کرده و تبادل لینک انجام می‌دهید.
نویسنده مهمان: نوشتن به عنوان نویسنده مهمان در سایت‌های دیگر نیز یکی دیگر از روش‌های لینک‌سازی است. در این روش باید مطلبی مناسب برای سایت دیگری بنویسید و در آن مطلب یا در معرفی خود به وبسایت خود ارجاع دهید.
تا اینجای مطلب به تعریف سئو، چگونگی عملکرد آن و اصول سئو که می‌توانید برای بهینه‌سازی وبسایت خود به کار گیرید اشاره کردیم. در ادامه به چگونگی رصد کردن نتایج انجام بهینه‌سازی خواهید پرداخت.

بررسی نتایج کار بر روی سئو وبسایت
پس از آنکه به کمک سئو بر روی سه بخش اصلی سایت خود یعنی تنظیمات فنی، تولید محتوای مناسب و لینک‌سازی کار کردید باید نتایج استفاده از اصول سئو را رصد کنید. بررسی این نتایج به بهتر شدن وبسایت شما و برطرف کردن مشکلات احتمالی کمک خواهند کرد.
بررسی میزان موفقیت شما در استفاده از اصول سئو به وسیله چند عامل انجام می‌شود که در ادامه فهرست شده‌اند:
افزایش بازدید از وبسایت بالاتر رفتن رتبه کلیدواژه‌های مورد استفاده شما میزان زمان ماندن در وبسایت شما ارجاعات بیشتر به مطالب منتشر شده در وبسایت شما نتیجه
همانطور که گفته شد بدون استفاده از فضای مجازی و به روزرسانی مداوم هیچ کسب و کاری قادر به ادامه مسیر خود و پیشرفت بیشتر نخواهد بود.
با افزایش میزان دیده شدن سایت خود، می‌توانید بازدیدکننده‌های بیشتری داشته باشید و در نتیجه میزان درآمد خود را بیشتر نمایید. به همین دلیل است که باید برای سئو و بهینه‌سازی وبسایت خود زمان و هزینه کافی در نظر بگیرید.
ترجمه: آذین رضایی
جمع بندی و تدوین نهایی : فاضل روشن
منبع: searchengineland.com , support.google.com , moz.com

http://www.banounews.ir/fa/News/126849/سئو-|-آموزش-سئو-و-بهینه-سازی-سایت
بستن   چاپ