آریا بانو
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تشریح کرد
موانعی که باید برای عملیاتی شدن منویات رهبری در حوزه جوانان برطرف شود
يکشنبه 28 بهمن 1397 - 12:04:00
آریا بانو - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر نقش جوانان در کاهش فساد، برقراری عدالت و حل مشکل آسیب‌های اجتماعی، گفت: برای عملیاتی شدن فرامین مقام معظم رهبری برای بکارگیری جوانان باید تسهیلاتی فراهم شود، اما با همه مشکلات، جوانان در همه حوزه‌ها آمادگی دارند.

محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری به جوانان در چهل‌سالگی انقلاب، با بیان اینکه در پیام مقام معظم رهبری به بحث شفافیت، فساد ستیزی، برقراری عدالت اجتماعی، تغییر ساختار مدیریتی و جوان‌گرایی اشاره شده است، گفت: در بخشی از این سخنان به حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز پرداخته شده که می‌توان گفت تقریباً تمام تشکل‌های ما در این حوزه فعال هستند.
وی با تاکید بر اینکه در مورد موضوع فساد تا زمانی که بدنه مدیریت اجرایی کشور در همه ابعاد جوان نشود، ساختار مبارزه با فساد نیز ایجاد نخواهد شد، اظهار کرد: جوانان عمدتاً پاک دست هستند و اگر در عرصه مدیریت بروز و ظهور پیدا کنند، ساختار نیز به سمت مبارزه با فساد می‌رود، اما اگر وضعیت کشور با این شکل ادامه پیدا کند ریشه کن شدن فساد نیز امکان پذیر نخواهد بود.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: در حال حاضر نیز با وجود نهادهای نظارتی هر روز شاهد پرونده‌های مفاسد و تخلفات جدید هستیم، اما تا وقتی جوانان در مدیریت اجرایی کشور وارد نشوند ریشه کن کردن فساد نیز غیر ممکن است.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: تا زمانی که سمن‌ها صاحب شخصیت حقوقی نشوند، نمی‌توانند با دولت و سایر نهادهای دیگر همکاری کنند. تندگویان با اشاره به اینکه در بحث عدالت و آسیب‌های اجتماعی نیز تعدادی از تشکل‌های حوزه جوانان فعال هستند، تصریح کرد: اما مشکلی که وجود دارد این است که همکاری مناسبی در کشور با تشکل‌های حوزه جوانان که به شکل داوطلبانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی وارد شده‌اند وجود ندارد. برای مثال در مورد توافق با وزارت کشور برای دریافت شناسه سازمان‌های مردم نهاد که اعلام شده بود این سمن‌ها ظرف دو هفته شناسه خود را دریافت می‌کند، هنوز این اقدام صورت نگرفته و حتی یک تشکل هم صاحب شناسه نشده است.
وی با تاکید بر اینکه اطلاعات و مدارک همه تشکل‌ها به استانداری‌های هر استان فرستاده شده است، گفت: اقدامات لازم از سوی وزارت ورزش و جوانان صورت گرفته اما تاکنون هیچ پاسخی از سوی وزارت کشور در این مورد دریافت نشده است.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: تا زمانی که سمن‌ها صاحب شخصیت حقوقی نشوند، نمی‌توانند با دولت و سایر نهادهای دیگر همکاری کنند.
برای عملیاتی شدن فرامین رهبری برای به کارگیری جوانان باید تسهیلاتی فراهم شود
تندگویان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت تسهیل حضور اجتماعی و اقتصادی جوانان، توضیح داد: پیش از این ایده «پنجره واحد خدمت» مطرح بود تا به این شکل در صورتی که جوانی قصد دارد وارد فعالیت اقتصادی، فرهنگی و …شود، برای دریافت هر نوع مجوز و سایر اقدامات لازم به جای مراجعه به تک تک نهادها، از «پنجره واحد خدمت» استفاده کند. در صورتی که این طرح شروع به کار می‌کرد یک جوان برای دریافت مجوز لازم نبود تا با چند ارگان طرف باشد یا در پی دریافت مجوز مجبور باشد تا به نهادهای مختلف هزینه‌هایی را پرداخت کند.
وی افزود: تشکیل پنجره واحد خدمت باعث می‌شد تا در روند دریافت مجوز وحدت رویه صورت بگیرد. برای عملیاتی شدن فرامین مقام معظم رهبری برای بکارگیری جوانان باید تسهیلاتی در مورد خدمات ارائه شده به جوانان فراهم شود.
تندگویان با تأکید بر اهمیت ایجاد تسهیلات خاص برای جوانان در حوزه پرداخت وام‌ها نیز گفت: در حال حاضر برای پرداخت هر وام لازم است یک جوان انواع تضامین را فراهم کند، این در حالیست که در صورتی که این جوان امکان فراهم کردن این تضامین را داشت، خودش توانمند بود و نیازی به وام نداشت. بنابراین بانک مرکزی باید قوانین خاصی را برای جوانان ایجاد کند.
معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: جوانان ابتدای کار هستند و باید تسهیلات ویژه‌ای برایشان فراهم شود تا آنها را از سایر اقشار جامعه متمایز کند. اگر چنین خدمات را فراهم نکنیم نباید انتظار داشته باشیم تا تحول در جامعه صورت بگیرد.
اثری از اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در نهادهای دولتی وغیر دولتی به چشم نمی‌خورد
تندگویان در مورد قانون منع بکارگیری بازنشستگان و حضور جوانان در دستگاه‌های اجرایی کشور نیز اظهار کرد: بعد از تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان هیچ گزارشی از نحوه جایگزینی بازنشستگان با جوانان در عرصه انتخابات منتشر نشد. آقایان مجلس باید دستگاهی نظارتی را تعیین و گزارش‌هایی در مورد نحوه این جایگزینی دریافت کنند. اثری از اجرای این قانون در نهادهای دولتی وغیر دولتی مثل صدا و سیما و … به چشم نمی‌خورد. این درحالیست که در صورت عدم حضور جوانان در نهادی مانند صدا و سیما تحول فرهنگی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بود ایجاد نمی‌شود.
وی با بیان اینکه با تمام این مشکلات از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد استفاده شده و آنها در همه حوزه‌ها آمادگی دارند، اظهار کرد: در بحث عدالت اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی عملکرد آنها کاملاً مشخص است. آنها در حوزه زنان سرپرست خانوار، معتادان، کودکان کار و خیابان و … نیز فعالیت‌های خوبی داشته‌اند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/127408/موانعی-که-باید-برای-عملیاتی-شدن-منویات-رهبری-در-حوزه-جوانان-برطرف-شود
بستن   چاپ