آریا بانو
در چند ماهگی بارداری حرکت جنین آغاز می شود؟
يکشنبه 28 بهمن 1397 - 21:26:36
آریا بانو - منودلیار / اولین بار که حرکت جنین را درون شکمت حس می کنی، یکی از هیجان انگیزترین و احساسی ترین لحظات زندگی هر مادری است. واقعاً لذت بخش است که حس کنی موجود دیگری درون تو رشد می کند و حیات او به تو وابسته است. احتمالاً برای اولین بار در هفته های 18 – 20 بارداری حرکت جنین را درون شکمت حس می کنی. اگر این اولین تجربه بارداری تو باشد، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا حرکات بسیار کوچک جنین را درک کنی؛ اما اگر قبلاً هم نوزادی را به دنیا آورده باشی، می توانی تکان های ریز و آرام جنین را زودتر درک کنی و حتی شاید برای اولین بار در هفته 16 بارداری این حرکات را حس کنی. اگر تا هفته 24 بارداری تکان های جنین را حس نکردی، بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنی. او به صدای قلب جنین تو گوش می دهد و با اسکن اولتراساوند و سایر آزمایشات، از سلامت او مطمئن می شود.
وقتی جنین در شکم من حرکت می کند، چه کاری انجام می دهد؟
اسکن های اولتراساوند اطلاعات فوق العاده ای در مورد حرکت جنین داخل شکم مادر به ما می دهند. پیش از این که تو این موضوع را حس کنی، جنین در داخل شکم تو حرکت می کند و حرکات او، با رشد و تکامل او تغییر می کند. اگر خوش شانس باشی، ممکن است جنین در زمان اسکن اولتراساوند بیدار باشد و تو بتوانی جنبیدن و پیچ و تاب خوردن او را ببینی.
در هفته 7 – 8 بارداری، جنین شروع به حرکت می کند؛ مثلاً بدنش را جمع می کند و حرکات کوچک ناگهانی می کند.
در حدود هفته 9 بارداری، می تواند سکسکه کند و پاها و بازوهای کوچکش را تکان دهد. او همچنین عمل بلع و مکیدن را هم آغاز می کند.
در هفته 10 بارداری، جنین می تواند سرش را تکان دهد و با دستانش صورتش را لمس کند.
در هفته 12 بارداری او می تواند خمیازه بکشد و کمی بدنش را کش و قوس دهد. به نظر می رسد عملیات رشد او کار سخت و خسته کننده ای باشد!
در هفته 14 بارداری او می تواند چشمانش را تکان دهد.
در هفته 15 بارداری او می تواند انگشت شستش را بمکد. اگر بتوانی او را در این وضع در اسکن اولتراساوند ببینی، می توانی متوجه شوی که جنین تو چپ دست است یا راست دست.
با مرور زمان حرکات جنین تو آنقدر قوی و محکم می شود که به سادگی آن را حس می کنی. در ابتدا آن ها آرام و ملایم هستند، مثل ترکیدن یک حباب کوچک! گاهی هم مثل یک جریان هوای ساده یا ملایم داخل شکم است. بعد از مدت کوتاهی چرخش، فشار و حتی لگد زدن او را حس خواهی کرد. جنین تو همیشه و به طور مداوم حرکت نمی کند و در ساعت هایی به خواب و استراحت نیاز دارد. اگر احساس کردی زمانی تکان او آرام شده یا مدتی است که حرکت نمی کند، نگران نباش و به او زمان بده تا دوباره به تحرک دربیاید.
هرچه به انتهای دوران بارداری نزدیک شوی، جنین برای زمان های طولانی تری استراحت می کند. این استراحت ها معمولاً 20 دقیقه زمان می برند؛ اما ممکن است تا 50 – 75 دقیقه هم طول بکشد. البته ممکن است گاهی در این میان جنین حرکت هایی هم بکند؛ اما تو متوجه تکان های ریز و آرام او نشوی.
در آینده باز هم در مورد حرکت جنین در مورد بارداری با هم صحبت خواهیم کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/127576/در-چند-ماهگی-بارداری-حرکت-جنین-آغاز-می-شود؟
بستن   چاپ