آریا بانو
چالش پروژه پن؛ مصرف لوازم آرایشی تا قطره آخر
دوشنبه 6 اسفند 1397 - 11:10:18 AM
آریا بانو -
چالش پروژه پن؛ مصرف لوازم آرایشی تا قطره آخر
٤٣٦
٠
خراسان / مدیر کل سازمان غذا و دارو در جدیدترین مصاحبه اش گفته: «ایران با بازار چهار میلیارد دلاری یکی از 10 کشور پر مصرف لوازم آرایشی در دنیاست.»(منبع: خبرآنلاین) همچنین یک مدرس سبک زندگی ایرانی-اسلامی در نشست «نقش زنان در حمایت از تولید ملی» که در تهران برگزار شده، گفته: «در نتیجه ترویج دیدگاه‌های مصرف‌گرایانه در جامعه ایرانی، یک چهارم درآمد خانوار ایرانی صرف ظاهر زن خانواده می‌شود در حالی که در برخی از کشورها این آمار کمتر از 15/1 درصد است، برای مثال میزان هزینه کرد زنان برای ظاهرشان در کشور فرانسه کمتر از 5/0 از درآمد خانوار است.»(منبع:فارس). در این بین و معمولا به عنوان یک خانم اگر نگاهی به محل نگهداری محصولات آرایشی و بهداشتی خود بیندازید، متوجه خواهید شد که شما کلکسیونی از موادی را که هرگز استفاده نکرده اید و جای زیادی هم اشتغال کرده است، نگهداری می کنید بدون در نظر گرفتن این که روز به روز به تاریخ انقضا و پایین آمدن کیفیت این مواد نزدیک می شوید. در ادامه مطلب با چالشی در همین زمینه به نام «پروژه پَن» آشنا خواهید شد که به تازگی در بین زنان اروپایی به راه افتاده و به شما در صرفه جویی هزینه های لوازم آرایشی و بهداشتی و حذف موارد بی استفاده برای کمک به اقتصاد خانواده، تغییر عادت های بد خرید و ... کمک خواهد کرد.
پروژه پن چیست؟
این پروژه یک ایده ساده و کاربردی دارد که در ابتدا به صورت یک چالش در فضاهای مجازی با هدف استفاده کردن از همه محصولات بهداشتی و آرایشی تا قطره آخر راه اندازی شد. این ایده مبتنی بر یک روش به همان نسبت ساده است، یعنی از ابتدا تا پایان پروژه، خرید هر محصول آرایشی و بهداشتی متوقف می شود یا به حداقل می رسد. به این صورت که با خواسته خودتان دوره زمانی مشخص و محدودی را مثلا سه ماه برای مصرف اقلام انتخابی از محصولات آرایشی و بهداشتی خود در نظر می گیرید و تا تمام شدن این محصولات تا چند ماه از خرید موارد جدید خودداری می کنید. یعنی به جای این که همزمان از چند ماسک مو، اسپری خوش بو کننده زیر بغل، شامپو و... استفاده کنید، فقط یکی از آن ها را تا تمام شدنش مصرف خواهید کرد. به همین راحتی! معادل فارسی این واژه انگلیسی «پَن» به «تابه» یا «کفه» ترجمه می شود و در این طرح اشاره به زمانی دارد که شما برای اولین بار فلز، کف یا ته یک محصول را مشاهده می کنید.
هدف این چالش خرید کمتر و استفاده بهینه تر است
این پروژه در فضاهای مجازی تا جایی پیش رفت که سایت ها و وبلاگ هایی به همین منظور ساخته شد تا افراد با افتخار، تمام شدن محصولات آرایشی خود را اعلام کنند، به نمایش بگذارند و به رقابت بپردازند. یکی از مزیت های این چالش، نبود یک قانون خاص، یکسان و ثابت برای همه است. در ابتدای طرح هرکس قانون خود را وضع می کند و آن چه اهمیت دارد یکسان بودن هدف نهایی آن برای دنبال کنندگان این طرح است. افراد برای شرکت در این چالش دلایل مختلفی دارند: می خواهند هر چه زودتر از شر لوازم اضافه خلاص شوند و از طرفی دوست ندارند چیزی را دور بیندازند، به گنجینه لوازم آرایشی و بهداشتی خود که نگاه می کنند تاریخ خرید بعضی از آن ها را به یاد نمی آورند، برخی از محصولات را بی دلیل و بدون شناخت و با وسوسه فروشنده خریده اند و از استفاده آن ها هیچ لذتی نمی برند.
8 نکته برای پیوستن به این چالش
قبل از شروع، یک هدف واقع بینانه برای خود تنظیم کنید. این اولین و مهم ترین گام برای وارد شدن به این طرح است. مثلا اگر بخواهید یک کرم ضدآفتاب خود را در یک ماه تمام کنید تقریبا غیر ممکن است مگر این که بخواهید پنج بار در طول روز از آن مصرف کنید، پس در تعیین هدف خود منطقی باشید. در این زمینه 8 توصیه دیگر هم به شما داریم.
1- فهرستی از موجودی اجناس آرایشی و بهداشتی خود را تنظیم و آن ها را بر اساس نوع استفاده دسته بندی کنید. در هر دسته تعداد آن ها را یادداشت کنید. احتمالا با در نظر گرفتن شامپوها، ماسک های مو، ژل ها، انواع کرم ها، اسپری ها، پودرها، رژها و... این کار وقت زیادی از شما خواهد گرفت. از بین بردن تاریخ مصرف گذشته ها کار شما را سریع تر می کند.
2- دوره زمانی انتخابی تان برای شروع کوتاه باشد. مثلا مدت زمان سه ماه برای 10 تا 15 مورد بهداشتی و آرایشی.
3- سعی نکنید اقلامی را فقط به این دلیل که تمام کنید، اجباری مصرف کنید.
4- محصولاتی را انتخاب کنید که نسبت به بقیه زودتر کیفیت خود را از دست خواهد داد یا از نظر محتوا به نیمه رسیده اند. هزینه صرف شده برای هر یک از اقلام خیلی بیشتر از پروژه باید برایتان اهمیت داشته باشد.
5- بهتر است در هر دسته بندی از یک یا دو مورد متنوع استفاده کنید. به عنوان مثال طبق قراری که با خودتان گذاشته اید شما می بایست 10 محصول انتخابی خود را در سه ماه تمام کنید اما اگر 6 تا از این محصولات، اسپری خوش بو کننده باشد قطعا موفق نخواهید شد.
6- برای این منظور سبد یا کمد مخصوصی را برای همین کار اختصاص و موارد انتخابی خود را در آن قرار دهید، به این ترتیب از وسوسه مصرف بقیه موارد خارج از فهرست در امان خواهید بود.
7- خرید محصولات جدید در طول این طرح را ممنوع کنید. در غیر این صورت میل به استفاده از انواع جدیدتر خواهید داشت و در نتیجه در این پروژه با شکست روبه رو خواهید شد.
8- گاهی به فهرست موجودی ابتدای کار سری بزنید و اقلام مصرف شده را خط بزنید و فهرست را دوباره تنظیم کنید.
نویسنده : فاطمه قاسمی| مترجم / منابع: newfoundbeautyblog ، deavalence ، life-and-style

http://www.banounews.ir/fa/News/130506/چالش-پروژه-پن؛-مصرف-لوازم-آرایشی-تا-قطره-آخر
بستن   چاپ