آریا بانو
شوهرم مثل نقل و نبات فحش می دهد!
دوشنبه 6 اسفند 1397 - 11:10:26
آریا بانو -
شوهرم مثل نقل و نبات فحش می دهد!
٣٦١
٤
خراسان / شوهرم بد دهن است و با من و بچه هایم زبان تندی دارد. مثل نقل و نبات در خانه به ما فحش می دهد. عشق فوتبال است و به کمتر بازیکنی از تیم محبوبش هست که فحش نداده باشد. دست بزن ندارد ولی کلا مودب نیست و گاهی در جمع های فامیلی هم حرف نامناسب می زند. چه کنم؟
مخاطب گرامی توجه داشته باشید که ما با هر فردی ازدواج کنیم، به احتمال زیاد او ویژگی هایی خواهد داشت که از دید ما دوست داشتنی نیست. تنها کاری که از دست ما بر می آید، این است که آن ویژگی ها را بشناسیم و در صدد مدیریت آن شرایط باشیم. یادتان باشد منظور از کنار آمدن و مدیریت، تایید آن رفتار نیست بلکه منظور پذیرش آن رفتار و سعی در هماهنگ شدن با مسئله است به نحوی که کمترین آسیب و بیشترین بهره نصیب همه اعضای خانواده شود. با این حال، چند توصیه به شما داریم.
چرخه معیوب ایجاد نکنید
در همه تعارض ها معمولاً هر دو نفر سهم دارند و موجب شکل گیری چرخه نامناسب می شوند. پس بهتر است سهم خود را در ایجاد تعارض بشناسید و در صدد کم کردن آن باشید. از خودتان بپرسید سهم من در به وجود آمدن شرایط عصبانیت و بددهنی همسرم چقدر است؟ در واقع چه چیزهایی را رعایت نمی کنید که موجب درگیری بیشتر می شود؟ مثلاً نابلدی در نحوه گفت و گو، ادامه دادن بحث در مواقع پرهیجان، انتقاد غیر منصفانه، مقابله به مثل و بد دهنی از طرف شما، بی اعتنایی و بی توجهی و ... ؟ مراقب باشید با واکنش نامناسب و ناخواسته به رفتارهای اشتباه یکدیگر دامن نزنید و چرخه معیوب را ایجاد نکنید.
رفتارهای درست همسرتان را تقویت کنید
توجه و احساس خوب خود را به رفتارهای درست همسرتان هر چند ناچیز و اندک باشد، بیان کنید. اگر در هر شرایطی همسر شما زیبا سخن گفت یا از الفاظ درست استفاده کرد باید به شیوه مثبت پاسخ دهید. باید به گونه ای عمل کنید که وی تشویق به ادامه این رفتارها شود که به این رفتار، تقویت رفتارهای متضاد می گویند. ویژگی های مثبت واقعی همسرتان کدام است؟ چند بار این ویژگی ها را با همسرتان در میان گذاشته و از وی قدردانی کرده اید؟ با این نگاه احترام آمیز به خوبی های همسرتان در مواقع عصبانیت، قدرت بیشتری برای مدیریت شرایط پیدا می کنید و فرهنگ مهر و بخشش در خانواده شما گسترش می یابد.
شفاف با همسرتان صحبت کنید
همسرتان در شرایطی که عصبانی می شود، چه انتظاری از شما دارد؟ بهتر است خیلی شفاف از وی بپرسید که در این شرایط، دوست دارد شما چه کاری انجام دهید. در این گفت و گو سعی کنید که اطلاعات دقیقی به دست آورید؛ مثلا «منو عصبانی نکن» مبهم است و بهتر است به طور مثال بگوید که «وقتی از خانواده ات طرفداری می کنی، عصبی می شوم و اگر چیزی نگویی من هم ادامه نمی دهم.» بهتر است در این گفت و گو فقط شنونده بوده و در صدد کسب اطلاعات بیشتر باشید.
برای فرزندان تان الگو باشید
فرزندان تان از شما چه چیزهایی می آموزند؟ بگذارید فرزندان دلبندتان از شما مدیریت شرایط بحرانی، انعطاف پذیری، مهرورزی و صبوری را یاد بگیرند. همواره از خداوند در بالا رفتن صبر خود بر رفتار نادرست همسرتان کمک بخواهید و مطمئن باشید عاقبت همسرتان از شما تاثیر می پذیرد و رفتارش تعدیل می شود.
نویسنده : صدیقه معدنی | کارشناس ارشد روان شناسی

http://www.banounews.ir/fa/News/130515/شوهرم-مثل-نقل-و-نبات-فحش-می-دهد!
بستن   چاپ