آریا بانو
تشریح برخی از ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان توسط میرمحمد صادقی
دوشنبه 13 اسفند 1397 - 07:51:49
آریا بانو - معاون قوانین مجلس شورای اسلامی برخی از ایرادات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، حسین میرمحمد صادقی امروز در نشست «بررسی قوانین مربوط به کودکان و نوجوانان و چالش‌های پیش رو» با اشاره به لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان گفت: این قانون نسبتاً خوب است که در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان ایرادات اندکی را بر این لایحه گرفت. در کمیسیون حقوقی و قضایی مطرح شد و تمام ایرادات به جز یک مورد برطرف شد و در صحن مجلس آمد و صحن مجلس اصلاحات را پذیرفت به جز یک مورد که اصلاح کمیسیون را نپذیرفت و کمیسیون قضایی باید تکلیف آن مورد را نیز مشخص کند.
معاون قوانین مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات شورای نگهبان که در این مصوبه مجلس گرفته بودند تاکید کرد: به نظر ایرادات اساسی نیست و البته شاید برخی از آن وارد بود. کمیسیون و مجلس ایرادات را مرتفع کردند به طور مثال در جایی از قانون آمده بود که دستگاه‌های مختلف موظف هستند پوشش بیمه ای کامل مشاغل را برای نوجوانان 15 تا 18 سال را در نظر گیرند که شورای نگهبان در این مورد ایراد گرفته بود که منظور از پوشش بیمه کامل چیست و حق بیمه را چه کسی باید پرداخت کند؟ این مسئله ابهام دارد که در اصلاحیه کمیسیون مجلس این مورد به این شکل در آمد که عبارت پوشش بیمه کامل تبدیل به پوشش بیمه ای موضوع ماده 148 قانون کار درآمد و در نتیجه این ابهام مرتفع شد.
وی با اشاره به ماده 7 گفت به طور کلی پیش بینی شده بود که هر یک از والدین که موجبات تحصیل کودکان و نوجوانان را فراهم نکنند مجازات‌هایی برای اینها در نظر گرفته شده بود که شورای نگهبان این اطلاق را خلاف موازین شرعی دانست، کمیسیون و صحن مجلس آن را اصلاح کردند که هر یک از والدین و اولیا و سرپرستان بر خلاف مقررات قانون تامین مسائل و امکانات تحصیل اطفال و نوجوانان ایرانی مصوب 53 از فراهم کردن موجبات تحصیل طفل و نوجوان واجد شرایط امتناع کنند به جزای نقدی درجه عفو محکوم می شوند.
میرمحمدصادقی با اشاره به ماده 9 گفت: یکسری اقداماتی را اگر افرادی را راجع به کودکان و نوجوانان انجام دهند برای آنها مجازات‌هایی تعیین کرده بود که یکی از آنها بند 3، سه نقطه آزار جنسی یا عاطفی ناشی از بی توجهی و سهل انگاری شدید به آنها بود، امروز معنای خشونت معنای گسترده‌ای است و تنها خشونت جسمی و یا خشونت‌های جنسی نیست اما در عین حال با توجه به اینکه حدود این تعریف آزار عاطفی مشخص نیست شورای نگهبان ایراد گرفته بود که این مسئله معنای آزار عاطفی روشن نیست و پس از رفع ابهام اظهارنظر می‌شود. لذا مجلس در بند 3، سه نقطه ماده 9 تصمیم گرفت عبارت "یا عاطفی" را حذف کند. در مسائل کیفری موظف هستیم استفاده از واژگانی کنیم که معنای آن مشخص باشد.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/133619/تشریح-برخی-از-ایرادات-شورای-نگهبان-به-لایحه-حمایت-از-کودکان-و-نوجوانان-توسط-میرمحمد-صادقی
بستن   چاپ