آریا بانو
پسرم مدام مدل موهایش را شبیه بازیکنان و بازیگران خارجی می زند!
سه شنبه 14 اسفند 1397 - 2:17:24 PM
آریا بانو -

خراسان / پسری دارم که در و دیوارهای اتاقش پر از عکس فوتبالیست ها و بازیگران ایرانی و خارجی است. 15 ساله و عضو تیم نوجوانان یک باشگاه فوتبال نیز است. مشکل ما این است که مدام مدل موهایش را شبیه این بازیکنان و بازیگران به خصوص خارجی می زند و می گوید که این طوری خوش تیپ ترم. علاوه بر این که از لحاظ فرهنگی کار مناسبی نیست، گاهی از راه رفتن در کنارش خجالت می کشم. چه کنیم؟
مخاطب گرامی، این که در قبال خانواده خود احساس مسئولیت می کنید و دغدغه ناهنجاری های فرهنگی را نیز دارید، مایه خرسندی است و جای تقدیر دارد. درباره این موضوع چند نکته را در ادامه مطرح می کنیم و امیدواریم تا حدودی به کاهش نگرانی شما کمک کند.
پسرتان در دوره هویت یابی است
یکی از مسائل مهم دوره نوجوانی مسئله هویت یابی است و می توان گفت از زمانی که نوجوان متوجه قیافه خود در آینه می شود و از خود می پرسد: «من چه کسی هستم؟» آغاز می شود. او از هیچ کس بودن می هراسد و سرکشی و نافرمانی او با والدین، تلاش و کشمکش برای یافتن هویت خویش است. موفق نبودن یک نوجوان در شکل دادن به هویت فردی خود اعم از این که به علت تجارب نامطلوب کودکی باشد یا شرایط نامساعد فعلی، بحران ایجاد می کند که بحران هویت یا گم گشتگی نام دارد. در هنگام بحران هویت، نوجوان دچار تضادها و کشمکش های ضد و نقیض می شود، به پدر و مادر خود علاقه دارد و از طرفی به خاطر امر و نهی های مکرر، از آن ها تنفر هم دارد، هم از نظر اقتصادی و عاطفی وابسته به آنان است و هم می خواهد مستقل عمل کند و با آن ها مخالفت می کند. این تضادهای درونی به رفتارهای ضد و نقیض می انجامد و نوجوان را به شدت دچار اضطراب و ناراحتی ذهنی می کند.
درباره دوره نوجوانی اطلاعات کسب کنید
آشنایی با مسائل و مشکلاتی که در واقع زیرساز بحران های رفتاری نوجوانان است، برای همه افراد کم و بیش لازم است زیرا هرگونه ناآشنایی با این مسائل ممکن است سبب تشدید واکنش های عصیانی نوجوان و بروز رفتارهای غیرعادی خطرناکی شود که دامن گیر خود نوجوان و اطرافیان او خواهد شد. بنابراین لازم است درباره دوره نوجوانی و نحوه تعامل با نوجوانان مطالعه بیشتری داشته باشید تا بهتر بتوانید با وی ارتباط برقرار کنید.
نظرتان درباره مدل موهایش را به او بگویید
برای کمک به نوجوانی که در نقش خود ابهام دارد، باید روابط باز و صمیمانه با او برقرار کرد و با تکیه بر نقاط مثبت به او فرصت تجربه شخصی داد. با این حال، سعی کنید به فرزندتان نزدیک شوید و با ایجاد صمیمیت همواره ویژگی های مثبت و توانمندی هایش را بزرگ نمایی کنید، ایرادهایش را به آرامی و در لابه لای موفقیت هایش بیان کنید و حتما نظرتان را درباره مدل موهایش و احساسی که از کنار او بودن دارید، به او بگویید.
الگوی مناسب به او معرفی کنید
حس حمایت گری خود را به فرزندتان منتقل کنید تا بتواند به شما نزدیک شود و اعتماد کند. در ضمن از ایجاد درگیری و جنجال به شدت پرهیز کنید. تهدید، تمسخر و اجبار در این دوره باعث بدتر شدن اوضاع و لجبازی نوجوان می شود. اگر هم فرد یا افرادی در دوستان یا آشنایان تان به عنوان فرد موفق وجود دارد، ویژگی های آن ها را به پسرتان گوشزد کنید تا الگوهای موفقی هم به او معرفی کرده باشید.
نویسنده : حسین محرابی | دانشجوی دکترای روان شناسی

http://www.banounews.ir/fa/News/134024/پسرم-مدام-مدل-موهایش-را-شبیه-بازیکنان-و-بازیگران-خارجی-می-زند!
بستن   چاپ