آریا بانو
عیدانه/ ترفندهای تزئین سبزه برای نوروز 98
پنجشنبه 16 اسفند 1397 - 23:17:38
آریا بانو -
عیدانه/ ترفندهای تزئین سبزه برای نوروز 98 7
k ٢
٠
منودلیار / اکنون زنگ هنر است اینقدر که این کار ها و مقدمات قبل از عید شیرین است آدم دلش می خواهد همیشه شب عید باشد نه خود عید (البته اگر ترافیک وحشتناک این روز هایش را فاکتور بگیریم و زیر سبیلی رد کنیم). حالا خلاصه که در همین مقدمات عید آمده ام که چند روش تزیین سبزه سفره هفت سین را با هم یاد بگیریم که امسال به جای آماده خریدن آن ها در ظرف های پلاستیکی یا سبد های گران قیمت، خودمان سبزه های قرتی و منحصر به فرد سفره هفت سین را درست کنیم. چون الان دیگر زمان مناسبی برای درست کردن سبزه عید است و می توانیم با مصرف مقدار کمتری بذر و تزیین آن به شکل دلخواه یک سبزه ایده آل داشته باشیم.
اگر موافقی برویم با هم چند تا از این ایده ها را بررسی کنیم.
سبزه در میوه کاج
ایده اول کاشتن سبزه در لا به لای پولک های میوه کاج است. آن میوه هایی که پولم های از هم باز شده دارند را انتخاب کن با رنگ دلخواهت رنگ یا اسپری کن و بعد دانه های سبزه مورد نظرت را بین ان بکار تا سبز شود. بعد هم می توانی از سقف با نخ نامرئی بالای میز هفت سینت به صورت کوتاه بلند آویزان کنی.
سبزه تخم مرغی
ایده بعدی کاشتن داخل پوسته تخم مرغ است؛ اینطوری هم تخم مرغ سر سفره است و هم سبزه. می توانی با شکاندن 1/3 از پوسته تخم مرغ و رنگ کردن آن سبزه ها را داخل پوسته تخم مرغ بکاریو پایه های تخم مرغی رنگی داشته باشی. چیدن این تخم مرغ ها در یک ظرف مربع یا مستطیل شیشه ای می تواند بسیار زیبا باشد. یا اینکه روی تخم مرغ ها را طرح و نقش هایت دلخواهت را بکش. اگر کاشتن سبزه روی تخم مرغ برایت سخت است آن را بکار، بعد تبدیل به چند قسمت کن و آن را داخل هر تخم مرغ قرار بده.
سبزه کوزه ای
برای این روش یک کوزه سفالی کوچک نیاز داریم. ابتدا یک بذر مانند شاهی را به مدت 24 ساعت در آب خیس کن و کوزه را هم در این مدت پر از آب کن تا دیواره هایش مرطوب بماند. یک جوراب زنانه نایلونی یا تور نازک را بردار و دور کوزه بپیچ. حالا بذر های خیس شده را که حالت ژله ای پیدا کرده اند، روی سطح کوزه پخش کن و کمی با دست فشار بده. آن را در محلی که نور خورشید می تابد قرار بده و داخل کوزه را پر از آب نگهدار تا آب از دیواره ها به بذر برسد؛ به همین راحتی.
سبزه گلدانی
سبزه را در یک کاسه یک بار مصرف بکار و بعد از اینکه کامل سبز شد، ظرف را روی را یک کاغذ کادوی پارچه ای یا تور بگذار و هر چهار طرف آن را ببر بالا و مانند دور گلدان تزیینی بپیچ و پاپیون بزن.
سبزه در خاک ژله ای
اول خاک ژله ای را خیس کن و بگذار کامل یک نصفه روز در آب بماند. بعد از اینکه خاک ژله ای خوب متورم شد، آب اضافی را از ظرف خالی کن و خاک را در شیشه های کوچک ساده بریز. روی آن ها را کمی خاک ژله ای خرد شده پخش کن و بذر دلخواهت را بدون اینکه خیس کنی میان آن ها بکار. حالا روی ظرف ها را با یک کیسه فریزر یا سلفون بپوشان و جلوی نور خورشید قرار بده تا بذر ها جوانه بزنند. تقریبا بعد از 2 روز بذر ها جوانه می زنند و حالا وقت آن است که کیسه را از روی ظرف ها برداری و هر دو روز یک بار به آن ها آب بدهی. بعد هم ظرف های رنگی خوشگل سبزع برای سفره هفت سین امسالت آماده می شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/135075/عیدانه--ترفندهای-تزئین-سبزه-برای-نوروز-98
بستن   چاپ