آریا بانو
مراقب قارچ‌های سمی میوه‌ها به خصوص نارگیل باشید
شنبه 18 اسفند 1397 - 12:24:12
آریا بانو -
مراقب قارچ‌های سمی میوه‌ها به خصوص نارگیل باشید
٢٢٦
٠
خراسان / به تازگی خبری درشبکه های مجازی پخش شد که یک مصرف کننده نارگیل قارچی سمی از میوه بیرون آورده است .
کارشناسان هم بر همین اساس، توصیه های مهمی درباره مصرف میوه ها دارند که درادامه به آن ها اشاره می کنیم :برخی میوه ها به دلایل مختلف ممکن است حاوی قارچ های سمی باشند که در صورت مشاهده نشانه ای از وجود بیماری قارچی یا کپک در انواع میوه ها، این موضوع بهداشتی را باید جدی گرفت.اخبار و گزارش هایی طی چند سال گذشته در کشورمان مبنی بر وجود قارچ های سمی در برخی میوه ها از جمله نارگیل منتشر و حتی در آن ادعا شده است که برخی مصرف کنندگان آن مسموم شده اند.
مشاهده بیماری قارچی در برخی میوه ها
مسئول بهداشت مواد غذایی مرکز بهداشت اصفهان با بیان این که تا کنون چند مورد بیماری قارچی در میوه ها توسط کارشناسان و بازرسان این مرکز مشاهده و گزارش شده است، اظهارکرد: این موارد بیشتر در نارگیل، موز و نارنگی پاکستانی بوده است.
سید مهدی میرجهانیان افزود: گاهی نیز قارچ درون میوه رشد می کند و در مواردی مانند موز، بیماری قارچی از داخل میوه به شکل رده های قرمز یا قهوه ای خود را نشان می دهد.این موارد در میوه هایی مانند نارنگی پاکستانی بیشتر به شکل کپک زدگی و بالا بودن سموم آفت کشی مشاهده شده که بررسی های اولیه نشان داد شرایط نگهداری از جمله دما و زمان نگهداری این محموله های میوه، مناسب نبوده است.اگر محیط نگهداری میوه ها نامناسب باشد احتمال هرگونه آلودگی از جمله میکروبی حتی در داخل میوه هایی مانند خربزه و هندوانه نیز وجود دارد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان هم گفت: اگر قارچی داخل میوه رشد کند، سمی است زیرا ماده توکسین ترشح می کند که برای سلامتی مضر است.توکسین (زهرابه) ماده زیان آوری است که توسط ارگانیسم های زنده از جمله حیوانات، گیاهان، باکتری ها و قارچ ها تولید می شود.
در صورت مشاهده هرگونه علایم فساد یا قارچ در میوه و غذا ، احتیاط بر آن است که همه آن دور ریخته شود زیرا توکسین در آن منتشر شده است بنابراین در خصوص نارگیل تا قبل از شکستن پوسته وباز کردن، هرگز آب آن را میل نکنید. از اماکن مشکوک که اقدام به عرضه میوه می کنند، خریداری نکنید و میوه را قبل از خوردن یا گرفتن آب آن بررسی کنید و سپس در دسترس کودکان قرار دهید.

http://www.banounews.ir/fa/News/135608/مراقب--قارچ‌های-سمی-میوه‌ها-به-خصوص-نارگیل-باشید
بستن   چاپ