آریا بانو
آموزش نظم به کودکان؛ خانه‌تکانی فرصت خوبیست!
يکشنبه 19 اسفند 1397 - 13:17:13
آریا بانو -
آموزش نظم به کودکان؛ خانه‌تکانی فرصت خوبیست!
١٠٦
٠
چیدانه / کودکانتان را تشویق کنید تا اتاقشان را تمیز کنند و تمیز نگهدارند! با این مقاله همراه باشید. ما به شما خواهیم گفت: چطور تمیز کاری را به یک بازی مهیج و سرگرم کننده برای کودکان تبدیل کنید. حس مسئولیت پذیری را در آن‌ها بپرورانید.
بگویید از آن‌ها چه می‌خواهید!
با فرزندانتان گنگ و مبهم صحبت نکنید! شما فقط به آن‌ها می‌گویید: اتاقت را تمیز کن! یا اتاقت را مرتب نگهدار! اما او چطور باید این کار‌ها را انجام دهد؟ کودکان نمی‌دانند برای داشتن یک اتاق تمیز و مرتب، به انجام چه کار‌هایی نیاز دارند. با توجه به سنشان کار‌ها را مستقیم از آن‌ها بخواهید. برای مثال بگویید: اسباب بازی هایت را درون سبدش بریز.
سن کودک مهم است!
متناسب با سنشان به آن‌ها مسئولیت محول کنید. توانایی‌های کودکان باهم متفاوت است. از کودکان انتظار بیش از حد نداشته باشید! به آن‌ها کار‌هایی را محول کنید که می‌توانند تا انتها انجام دهند. تمام کردن یک مسئولیت به آن‌ها عزت نفس می‌دهد. برعکس اگر کار را نیمه کاره رها کنند، بی خیال و بی مسئولیت بار می‌آیند.
حواستان به زمان باشد! مواظب باشید زمان زیادی را صرف تمیز کاری اتاقش نکنید. کودکان خسته می‌شوند. می‌توانید به آن‌ها دستکش گردگیری بدهید و بخواهید جا‌هایی که قدش می‌رسد را گردگیری کند.
در تمیزکاری به آن‌ها کمک کنید!
به فرزندانتان در تمیز کردن اتاقشان کمک کنید. نگذارید احساس کنند با این کار نا آشنا تنها هستند. البته می‌توانید روی فرزند نوجوانتان بیش‌تر حساب باز کنید. اما زیر سن نوجوانی حتما در زمان تمیز کاری، حضورتان در اتاق مهم و ضروری است.
برای نوجوانان چک لیست درست کنید!
همان طور که گفتیم روی کمک نوجوان‌ها بیش‌تر حساب می‌کنیم. فقط کافیست برای آن‌ها یک چک لیست تهیه کنید. در چک لیست کار‌ها را مرحله به مرحله برایشان بنویسبد. با این کار زمان تمام شدن هر وظیفه می‌توانند، جلویش تیک بزنند و از نظر روانی تشویق به ادامه دادن کار‌ها شوند.
تمیز کاری را به بازی تبدیل کنید!
شما به تمیز کاری به چشم یک فعالیت سرگرم کننده نگاه نمی‌کنید. این تفکر به راحتی می‌تواند به کودکانتان انتقال پیدا کند. شما با کمی تلاش و خلاقیت می‌توانید تمیز کاری را به یک بازی سرگرم کننده و هیجان انگیز تبدیل کنید. به طور مثال: بعد از تمام کردن هر کار، یک توپ داخل سبد بسکتبالشان بیاندازند یا برایشان آهنگ بگذارید و اجازه دهید با حرکات موزون به این طرف و آن طرف اتاق بروند.
از سبد‌ها استفاده کنید!
سبد‌ها از ارزان‌ترین وسایل نظم دهنده هستند که می‌توانید تهیه کنید. کودکان گاهی نمی‌دانند باید وسایل مختلفشان را کجا بگذارند! با خرید این سبد‌ها به آن‌ها اصول اولیه نظم را می‌آموزید. سبد‌ها را در رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوت بخرید و هرکدام را به گروهی از وسایلشان اختصاص دهید. بیش‌تر از دو یا سه سبد نخرید! گیج می‌شوند.
رشوه ندهید!
جایزه دادن کم هزینه‌تر و آسان‌تر از رشوه دادن است! تمیز کردن اتاقشان یک وظیفه است که باید مسئولیتش را بپذیرند. رشوه‌ای در کار نیست. برای مثال: اگر به برنامه تلویزیونی خاصی علاقه دارند که سر ساعت مقرر شروع می‌شود. بگویید: اگر تمیز کاری را قبل از این برنامه تمام کنی، پف و فیل درست می‌کنم و باهم به تماشایش می‌نشینیم.
آسان گیر باشید!
بچه‌ها قرار است با این کار مسئولیت پذیری را بیاموزند. قرار نیست آن‌ها تبدیل به خدمه‌های کار بلد کنید! آسان بگیرید! اگر در یک روز توانسته اند نیمی از کار‌های چک لیست را انجام دهند، کار خیلی بزرگی انجام داده اند.

http://www.banounews.ir/fa/News/136078/آموزش-نظم-به-کودکان؛-خانه‌تکانی-فرصت-خوبیست!
بستن   چاپ