آریا بانو
پوست و مو/ بهترین روش‌های درمان شوره سر
پنجشنبه 23 اسفند 1397 - 16:53:09
آریا بانو -
پوست و مو/ بهترین روش‌های درمان شوره سر
٢٦٦
٠
بهداشت نیوز / بنابر اعلام مالتینا، از قدیم روش‌های بسیاری برای درمان شوره سر پیشنهاد شده است. از ماساژ گرفته تا رژیم غذایی و استفاده از شامپوها یا داروهای خاص. اما کدام یک از این روش‌ها واقعاً مفید هستند؟
ما قبلاً در یک مطلب مفصل، بهترین شامپو برای درمان شوره سر را به شما معرفی کرده‌ایم و در این طلب نیز قصد داریم بهترین روش‌های طبیعی درمان شوره سر را برایتان معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.
شوره سر چیست؟
شوره سر در واقع همان لایه‌های مرده پوست سر است که به طرز غیرطبیعی دفع می‌شود. در واقع در فرایند جایگزینی سلول‌های مرده پوست در ناحیه سر، پوست سر به طور طبیعی لایه‌های قدیمی را از دست می‌دهد و لایه‌های جدید را جایگزین می‌کند.
این فرآیند به طور طبیعی باید در 20 تا 30 روز انجام شود تا سلول‌های مرده از پوست خارج شوند؛ اما در بعضی از افراد این فرآیند بنا به دلایلی به شکل غیرعادی انجام می‌شود به گونه‌ای که تعداد سلول‌های مرده پوست سر فرد افزایش یافته و همراه با چربی و ترشحات دیگر پوست، با سرعت بیشتری دفع می‌شوند و شوره سر را تشکیل می‌دهند.
خشکی پوست، درماتیت سبورئیک، حساسیت به محصولات مو و رشد قارچ‌های خاص، از مهمترین دلایل بروز شوره سر هستند و خارش مستمر، سوزن سوزن شدن پوست و حتی زخم‌های سر باز کرده از شایع‌ترین علائم شوره سر حاد به شمار می‌روند.
بهترین راه‌های طبیعی درمان شوره سر کدامند؟
1. درمان شوره سر با روغن درخت چای
از قدیم، روغن درخت چای برای درمان بیماری‌هایی از قبیل آکنه تا پسوریازیس استفاده می‌شد. همچنین اثبات شده که این روغن دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی است و می‌تواند به کاهش علائم شوره سر کمک کند. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که روغن چای برای از بین بردن نوع خاصی از قارچ که باعث بروز درماتیت و شوره سر می‌شود، مؤثر است.
البته توجه داشته باشید که روغن درخت چای می‌تواند موجب تحریک در افراد دارای پوست حساس شود و بهتر است قبل از استفاده مستقیم آن روی پوست سر، آن را با چند قطره روغن حلال مانند روغن نارگیل ترکیب کنید.
2. استفاده از روغن نارگیل برای درمان شوره سر
برای روغن نارگیل مزایای بهداشتی متعددی شناخته شده است. این روغن اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر استفاده می‌شود. روغن نارگیل ممکن است به بهبود آبرسانی به پوست و جلوگیری از خشکی که یکی از عوامل اصلی افزایش شوره سر است، کمک کند.
مطالعه کوچکی روی 34 نفر نشان داد که روغن نارگیل در بهبود آبرسانی به پوست واقعاً مفید است. این تحقیق می‌گوید: خواص ضد میکروبی بالقوه روغن نارگیل، ممکن است باعث افزایش آبرسانی به پوست و کاهش علائم اگزما و شوره سر شود.
3. آلوئه‌ورا هم برای درمان شوره سر مفید است
آلوئه ورا یک گیاه از تیره کاکتوس‌هاست. مایع لزج داخل برگ‌های این گیاه، نوعی مرطوب کننده است که اغلب به پماد، لوازم آرایشی و لوسیون پوست اضافه می‌شود. به نظر می‌رسد که آلوئه ورا به درمان بیماری‌های پوستی مانند سوختگی، پسوریازیس و زخم‌های سرد کمک می‌کند و به این ترتیب خواص ضد باکتری و ضد قارچ آلوئه ورا می‌تواند شوره سر را کاهش دهد.
آلوئه ورا در برابر چندین گونه قارچ مؤثر است و می‌تواند به کنترل عفونت‌های قارچی که موجب ریزش مو از پوست سر می‌شود، کمک کند. مطالعات همچنین نشان داده است که آلوئه ورا می‌تواند التهاب را کاهش و علائم شوره سر را بهبود بخشد.
4. برای درمان شوره سر استرس را از خود دور کنید
استرس بر جنبه‌های بسیاری از سلامت جسمی ما تأثیر می‌گذارد. این می‌تواند انواع بیماری‌های مزمن را شامل شود. هر چند استرس باعث ایجاد شوره سر نمی‌شود، ولی می‌تواند نشانه‌های خشکی و خارش را تشدید کند. سطح بالای استرس باعث مهار فعالیت سیستم ایمنی می‌شود و یک سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند توانایی بدن شما را برای مقابله با برخی از عفونت‌های قارچی و شرایط پوستی که باعث ایجاد شوره سر می‌شود، کاهش دهد.
یک مطالعه روی 82 فرد مبتلا به درماتیت سببئیک، یکی از شایع‌ترین علل شوره سر، نشان داد که اکثر مواقع این مشکل بعد از یک اتفاق پر تنش در زندگی پیش می‌آید.
برای کنترل استرس در زندگی‌تان، برخی از راهکارهای کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق یا رایحه‌درمانی را امتحان کنید. علاوه بر این، می‌توانید از کپسول پیور بالانس سروتونین که یک داروی کاملاً گیاهی و طبیعی برای کاهش استرس و ایجاد تغییرات مثبت روحی و یکی از مؤثرترین و بهترین داروهای گیاهی ضد استرس در دنیا است، استفاده کنید.
5. سرکه سیب و درمان شوره سر
سرکه سیب مزیت‌های بهداشتی زیادی دارد. می‌تواند باعث تعادل در انسولین خون و کاهش وزن شود. همچنین اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای خلاص شدن از شوره سر استفاده می‌شود. اعتقاد بر این است که اسیدیته سرکه به تخریب سلول‌های پوست مرده در پوست سر کمک می‌کند.
سرکه سیب برای تعادل pH پوست برای کاهش رشد قارچ و در نتیجه مبارزه با شوره سر، مفید است. اگر می‌خواهید تأثیر سرکه سیب را امتحان کنید، یک قاشق غذاخوری از آن را به شامپو خود اضافه کنید یا آن را با سایر اسانس‌های دیگر ترکیب و به صورت مستقیم روی موهایتان اسپری کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/137760/پوست-و-مو--بهترین-روش‌های-درمان-شوره-سر
بستن   چاپ