آریا بانو
ترجمه دو نمایشنامه میشل ویناور / "راهنمای جامع نگارش فیلمنامه انیمیشن" به قلم بهرام جلالی‌پور آماده نشر
شنبه 25 اسفند 1397 - 11:45:48
آریا بانو - بهرام جلالی‌پور دو کتاب "میشل ویناور دو جستار دو نمایشنامه" و "راهنمای جامع نگارش فیلمنامه انیمیشن" را آماده انتشار دارد.


سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین ، بهرام جلالی‌پور مترجم و استاددانشگاه، درباره این دو کتاب به هنرآنلاین گفت: کتاب "میشل ویناور دو جستار دو نمایشنامه" را برای چاپ به انتشارات افراز سپردم. این اثر شامل دو نمایشنامه با عناوین "11 سپتامبر 2001" و "همسرایی‌هایی برای آنتیگونه" و دو مقاله تالیفی است. یک مقاله بلند و پژوهشی پیرامون 11 سپتامبر و مقاله دیگر تک‌نگاری با درون مایه جنگ در نمایشنامه‌های ویناور.
به گفته او، نمایشنامه "11 سپتامبر 2001" که مقاله آن در سمینار تئاتر مقاومت ارایه شده مستند است و به حمله به برج‌های تجارت جهانی در سال 2001 اختصاص دارد. نویسنده کوچک‌ترین دخل و تصرفی در مستندات نکرده و محتوا برگرفته از اسناد و مدارک است. اثر با گفت‌وگو تلفنی افراد با برج‌های مراقبت آغاز می‌شود.
جلالی‌پور همچنین درباره نمایشنامه "همسرایی‌هایی برای آنتیگونه"، اظهارداشت: میشل ویناور 50 سال است که می‌نویسد. این اثر جزو کارهای اولیه او محسوب می‌شود و به سفارش یک کارگردان نوشته شده که تصمیم داشته نمایشنامه‌ای از ویناور به صحنه ببرد، ولی چون اثر ضد فرانسوی بوده اجازه اجرا پیدا نمی‌کند. کارگردان از ویناور می‌خواهد آنتیگونه را برای اجرا آماده کند. ویناور می‌گوید هر چه نمایشنامه را خواندم و بررسی کردم نیاز به تغییر نداشت. فقط همسرایی‌ها نیازمند بازنویسی است و قسمت همسرایی‌ها را بازنویسی می‌کند. به نظرم این بازنویسی کیفیت خیلی مدرنی در مقایسه با همسرایی‌های باستان دارد؛ در تئاتر معاصر، نوآورانه و پست‌مدرن است.
او با بیان این که کتاب "راهنمای جامع نگارش فیلمنامه انیمیشن" را تالیف کردم تا به عنوان اثری درسی منتشر شود، تصریح کرد: کتاب‌های زیادی با محوریت فیلمنامه‌نویسی نوشته، ترجمه و منتشر شده ولی درباره فیلمنامه انیمشین آثار خیلی کمی داریم و هیچ کدام هم کاربردی نیستند و به طور کامل مباحث این حوزه را پوشش نمی‌دهند. مثال، تمرین و دستورالعمل‌های خوبی در این کتاب‌ها ارائه نشده به همین دلایل و با تجربه تدریس در دانشگاه هنر این کتاب را تالیف کردم.
جلالی‌پور با توجه به آموزش‌های که در کلاس‌های دانشگاه داشته، بر اساس نیاز دانشجویان و نقد منابع موجود، کتاب "راهنمای جامع نگارش فیلمنامه انیمیشن" را نوشته است. او صحبت‌های اولیه برای چاپ این کتاب با یک ناشر داشته اما هنوز به عقد قرارداد نرسیده است.
جلالی‌پور دکترای تئاتر دارد و "گفتمان تئاتر"، "نقد دراماتیکی نمایشنامه‌های کودکان و نوجوانان" و "ریخت‌شناسی قصه‌های اساطیری و پهلوانی شاهنامه‌ فردوسی براساس روش ولادیمیر پراپ" از آثار منتشر شده او محسوب می‌شوند.

http://www.banounews.ir/fa/News/138283/ترجمه-دو-نمایشنامه-میشل-ویناور---"راهنمای-جامع-نگارش-فیلمنامه-انیمیشن"-به-قلم-بهرام-جلالی‌پور-آماده-نشر
بستن   چاپ