آریا بانو
تاثير ميکروب‌هاي معده بر وزن
سه شنبه 20 آبان 1393 - 2:57:07 PM
ايسنا
fiogf49gjkf0d
ساختار ژنتيکي بدن از طريق آنکه چه نوع از ميکروب‌ها در بدن رشد مي‌کنند بر چاق يا لاغر بودن فرد تاثير مي‌گذارد. در اين بررسي متخصصان انگليسي يک گروه باکتريايي خاص را شناسايي کردند که در سطح بالايي موروثي هستند و در افرادي با وزن پايين وجود دارند.

پزشکان در بررسي‌هاي پيشين به ارتباط بين تنوع ژنتيکي و ترکيب ميکروب‌هاي معده با بيماري‌هاي متابوليسم و چاقي پي برده بودند. به رغم اين تاثيرات مشترک، رابطه بين نوع ژنتيک انسان و تنوع ميکروب‌هاي معده مورد غفلت قرار گرفته بود. در مطالعه جديد، پزشکان ژن‌هاي ميکروب‌هاي موجود در بيش از 1000 نمونه مدفوع از 416 دوقلو را مورد بررسي قرار دادند. فراواني انواع خاصي از ميکروب‌ها در دوقلوهاي همسان که در صددرصد ژن‌هايشان مشترک بودند شباهت بيشتري داشت اما اين وضعيت در دوقلوهايي که تنها در نيمي از ژن‌هايشان مشترک بودند مشاهده نشد. اين يافته حاکي از آن بود که ژن‌ها بر ترکيب ميکروب‌هاي معده تاثير مي‌گذارند. همچنين به گفته متخصصان انگليسي نوع باکتري که وفور آن بيشترين تاثير را از ژن‌هاي ميزبان مي‌گيرد در افرادي با وزن پايين بالا بوده است.

 علاوه بر اين موش‌هايي که با اين ميکروب تحت درمان قرارگرفته بودند نسبت به موش‌هاي ديگر وزن کمتري به دست آورده بودند و بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت که افزايش تعداد اين ميکروب ممکن است در پيشگيري يا کاهش چاقي موثر باشد.


http://www.banounews.ir/fa/News/1383/تاثير-ميکروب‌هاي-معده-بر-وزن
بستن   چاپ