آریا بانو
گیره رباتیکی که 100 برابر وزن خودش بار بلند می‌کند
دوشنبه 27 اسفند 1397 - 10:45:49
آریا بانو -
گیره رباتیکی که 100 برابر وزن خودش بار بلند می‌کند 2
٦٥
٠
باشگاه خبرنگاران / چندی پیش دانیلا روس، استاد علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی (CSAIL) در مصاحبه‌ای گفت: «اگر کسی از شما بخواهد که یک ربات را تصور کنید، احتمالا شما به یک ربات انسان‌نما یا یک ربات صنعتی فکر می‌کنید. اما من می‌خواهم یک تغییر جدید ببینم.»
آخرین کاری که تیم دانیلا روس در MIT ارائه داده نمونه‌ بسیار خوبی برای حرف‌های او است. این دستگاه یک گیره رباتیک است که برای بلند کردن اجسام طراحی شده است. چیزی که این ربات را از باقی گیره‌های رباتیک متمایز می‌کند توانایی بلند کردن اجسام با اشکال و وزن‌های مختلف است. از لحاظ بصری، این دستگاه بیشتر به یک لامپ لاستیکی یا یک بالون خالی شباهت دارد تا یک دست رباتیک که در فیلم‌های علمی تخیلی مشاهده می‌کنیم.
اما این یک ظاهر منحصر به فرد است که باعث می‌شود تا گیرنده به طور بالقوه مفید باشد. زیر پوست لاستیکش اسکلتی اریگامی قرار دارد که مانند ستاره دریایی شکل گرفته است. همان‌طور که گاز در داخل و خارج از محفظه هوادهی گیرنده پمپ می‌شود، کل این دستگاه مانند یک گل باز و بسته می شود. این مکانیزم به دستگاه اجازه می‌دهد تا اشیا ظریف را بدون آسیب رساندن به آن‌ها بلند کند. این گیره رباتیک می‌تواند تا 100 برابر وزن خود را بلند کند.
این گیره‌های رباتیک چیز جدیدی نیستند. در طول دهه گذشته، رشته تولید این نوع ربات‌ها با رونق روبرو بوده است. یک مورد کاربرد عادی این ربات‌ها در تدارکات است. برای مثال جا‌به‌جایی وسایل در انبارها و کارخانه‌ها یکی از مواردی است که می‌توان در آن از این گیره‌ها استفاده کرد. اگر چه بسیاری از این کارها به صورت خودکار و توسط ربات‌ها انجام می‌شود انسان‌ها هنوز هم به طور گسترده‌ در شرکت‌هایی مانند آمازون برای انتخاب و مرتب‌سازی وسایل خاص و بسته بندی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این مسئله به این دلیل است که گیره‌هایی که الان در کارخانه‌ها استفاده می‌شوند نمی‌توانند کارهای ظریف را انجام دهند به همین دلیل باید از نیرو انسانی استفاده کرد. البته با این اختراع جدید حتی کالایی به شکنندگی تخم مرغ را هم می‌توان با ربات‌ها جا به جا کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/139324/گیره-رباتیکی-که-100-برابر-وزن-خودش-بار-بلند-می‌کند
بستن   چاپ