آریا بانو
عادات مخرب ازدواج‌ها
دوشنبه 27 اسفند 1397 - 14:41:49
آریا بانو -
عادات مخرب ازدواج‌ها
٧٧
٠
روزنامه شهروند / هرگز از این هفت عادت مخرب استفاده نکنید: در رفتارهای کنترل بیرونی هفت عادت مخرب وجود دارد که سبب می‌شود به تدریج ازدواجتان رو به افول بگذارد و شما و همسرتان هر روز بیشتر از روز قبل از آن استفاده می‌کنید. نخستین و به باور ما مخرب‌ترین این عادت‌ها، انتقاد است. اگر به بحث و مشاجره‌های خود و همسرتان دقت کنید، پی خواهید برد گفت‌وگوهای شما پر از انتقاد است.
پرسروصداترین‌ ساز ارکستر سمفونیک ازدواج‌ها، همین ساز انتقاد است. پس از انتقاد، سرزنش کردن است. گفت‌وگوهای زناشویی بین همسران ناخرسند مملو از سرزنش است. هیچ‌گاه سرزنش‌گر تقصیری ندارد، همیشه مقصر طرف دیگر است. معمولا یکی از زوج‌ها انتقاد می‌کند، دیگری سرزنش می‌کند و هر دوی آنها شکایت می‌کنند. وقتی مشاجره ادامه می‌یابد، یکی از زوج‌ها غرمی‌زند و دیگری تهدید می‌کند که درنهایت به تنبیه و سپس رشوه دادن منجر می‌شود.
در یک مشاجره همه این عادت‌های مخرب اتفاق می‌افتد. اگر شما بتوانید هفت عادت مخرب انتقاد، سرزنش، شکایت، غرغر، تهدید، تنبیه و رشوه دادن را از تعاملات زناشویی خود دور کنید، زندگی زناشویی شما به‌طور چشمگیری بهبود می‌یابد.
این شش عادت مهرآمیز را جایگزین کنید: نخستین عادت مهرآمیز، حمایت است. وقتی شما از همسرتان حمایت می‌کنید، درواقع به او می‌گویید: «عزیزم زیاد به خودت سخت نگیر، تو اشتباه کوچکی مرتکب شده‌ای. ما می‌توانیم با این اشتباه زندگی کنیم. بیا دوشادوش هم بایستیم و برای آن راه‌حلی پیدا کنیم. موافقی؟»
دومین عادت مهرآمیز، تشویق است. وقتی از همسرتان جملاتی همچون «کار بسیار مهمی انجام داده‌ای» را می‌شنوید، احساس می‌کنید تشویق شده‌اید. آنگاه هرکدام از شما باعث خوشحالی دیگری می‌شود.
سومین عادت مهرآمیز، گوش دادن است. از بین همه عادت‌های مهرآمیز گوش دادن بیشتر درخواست می‌شود و کمتر داده می‌شود. اگر می‌خواهید به یکدیگر در ارضای نیازها کمک کنید، به آن‌چه همسرتان می‌گوید به دقت گوش کنید و بکوشید خواسته همسرتان را به درستی درک کنید. برای درک درست خواسته همسرتان از او بپرسید: «آیا ممکن است کمی بیشتر برایم توضیح بدهی تا بفهمم می‌خواهی چه چیزی را در گفته‌های تو بشنوم؟» ممکن است همیشه با آن‌چه از همسرتان می‌شنوید، موافق نباشید، اما اگر هر دوی شما این احساس را داشته باشید که دیگری به آن‌چه گفته‌اید خوب گوش کرده است، به‌‌هم نزدیک‌تر خواهید شد.
چهارمین عادت مهرآمیز، پذیرش است. وقتی همسرتان سرانجام خودِ واقعی شما را می‌بیند که گاهی اوقات چندان هم دلچسب نیست، به شما می‌گوید: «تو را به خاطر همینی که هم‌اکنون هستی دوست دارم.» این اساس پذیرش در هر رابطه‌ای است. ضعف و کاستی‌های یکدیگر را می‌پذیرید و اطمینان دارید هر دوی شما در هر لحظه بهترین تلاش خود را برای این رابطه انجام می‌دهید.
پنجمین عادت مهرآمیز، اعتماد است و این عادت مهمی است. اعتماد کردن به دیگری کار آسانی نیست. شاید همه ما در زندگی‌مان به کسی اعتماد کرده باشیم و سپس اعتمادمان سلب شده باشد، طرد شده باشیم، به ما خیانت کرده باشند و صدمه دیده باشیم. در ازدواج، اعتماد مانند تعهد است. بهترین راه کسب اعتماد آن است که به همسر خود نشان دهید قابل اعتمادید. عادت مهرآمیز دیگری که در ازدواج‌ها ی ناموفق وجود ندارد، احترام گذاشتن است. درخصوص احترام به خویشتن یا حرمت نفس مطالب زیادی نوشته شده است، ولی ما در این‌جا از حرمت و منزلتی که در چشم همسر داریم، صحبت می‌کنیم. خصایص قابل احترامی را در وجود یکدیگر پیدا و آنها را خاطرنشان کنید.
ششمین عادت مهرآمیز بسیار مهم، مذاکره درباره تفاوت‌هاست. در بهترین ازدواج‌ها هم بین زوج‌ها تفاوت و اختلاف وجود دارد. وقتی مذاکره می‌کنید، درواقع چیزی می‌دهید تا چیزی دریافت کنید. این عادت مهرآمیز، رشوه دادن یا خشنود کردن برای کنترل دیگری نیست. وقتی با هم مذاکره داشته باشید، صادقانه با یکدیگر دادوستد می‌کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/139406/عادات-مخرب-ازدواج‌ها
بستن   چاپ