آریا بانو
عید نوروز و کنترل گلیم خود
دوشنبه 27 اسفند 1397 - 21:41:00
آریا بانو -
عید نوروز و کنترل گلیم خود
١٨٧
٠
حوزه / اعتدال در مصرف داشته باشیم و زیاده روی نکنیم مخصوصا در نوروز
مکن تُرک تازی بکن ترکِ آز
به قدرِ گلیمت بکُن پا دراز
(سعدی)
قال رسول الله(ص): مَنِ اقْتَصَدَ فِی مَعِیشَتِهِ رَزَقَهُ اللَّهُ وَ مَنْ بَذَّرَ حَرَمَهُ اللَّهُ اللَّهُ؛ پیامبر رحمت و هدایت فرمودند: هر کس در زندگی میانه روی کند خدا روزی او را زیاد می گرداند وهر کس تبذیر(اسراف) کند خدا او را از روزی محروم گرداند (کلینی، 1407، ج4، ص54).
قَالَ الصَّادِقُ(ع): مَنْ قَنِعَ بِالْمَقْسُومِ اسْتَرَاحَ مِنَ الْهَمِّ وَ الْکرْبِ وَ التَّعَبِ وَ کلَّمَا نَقَصَ مِنَ الْقَنَاعَهِ زَادَ فِی الرَّغْبَهِ وَ الطَّمَعُ فِی الدُّنْیا أَصْلُ کلِّ شَرٍّ وَ صَاحِبُهَا لَا ینْجُو مِنَ النَّارِ إِلَّا أَنْ یتُوبَ وَ لِذَلِک قَالَ النَّبِی( ص): الْقَنَاعَهُ مُلْک لَا یزُولُ وَ هِی مَرْکبُ رِضَا اللَّهِ تَعَالَی تَحْمِلُ صَاحِبَهَا إِلَی دَارِهِ(منسوب به جعفربن محمد علیه السلام، امام ششم علیه السلام، مصباح الشریعه، بیروت، اعلمی - بیروت، 1400، ص202).
کسی که به قسمت و داده خدا راضی و قانع شد؛ از فکر و غصه و زحمت نجات پیدا کرده و راحت می شود، و هر چه قناعت کمتر باشد؛ حرص و طمع بیشتر شده و زحمت و ناراحتی و فکر افزونتر خواهد شد. لذا پیامبر گرامی فرمود: قناعت مالکیت و سلطنتی است که پاینده است. قناعت مرکب رضایت و خوشنودی پروردگار متعال است، و شخص قناعتکار که سوار قناعت است به وسیله آن به سوی خداوند سیر می کند)قناعت اگر در تمام مراحل زندگی (پوشاک، خوراک، مسکن، شهوات، تمایلات نفسانی، ثروت، ملک) صورت بگیرد؛ ریشه طمع و شهوت و هوی های نفسانی قطع شده، و با آسایش خاطر و راحتی تن و دل می توان توجه کامل به عالم روحانیت و لقاء پروردگار محبوب پیدا کرد. البته استفاده از دنیا به مقدار حاجت و لزوم در زندگی است، و اضافه بر آن غیر از تحمل زحمت و مشقت نتیجه ای نداشته، و از توجهات غیبیه و عوالم روحانیت و سیر به سوی سعادت و کمال و حقیقت نیز محروم خواهد شد).
در سر نه هوای مال و جاهی دارم
در دل نه غم زر و سپاهی دارم
صاحب نظری توجهی گر بکند
چون آینه چشم یک نگاهی دارم
منبع : پایگاه اندیشوران

http://www.banounews.ir/fa/News/139513/عید-نوروز-و-کنترل-گلیم-خود
بستن   چاپ