آریا بانو
همه چیز درباره رنگ مو
سه شنبه 28 اسفند 1397 - 18:09:56
آریا بانو -
همه چیز درباره رنگ مو
٤١١
٠
مو تن رو / به طور کلی دو نوع آرایش را می توان برای موی خانم ها در نظر گرفت: یکی رنگ مو و دومی مدل مو. به ندرت پیش می آید که این دو جدا از هم باشند. چون حتی مدل باز مو هم خود یک مدل است. اما رنگ کردن مو در بین خانم ها بیشتر از مدل مو اهمیت دارد. رنگ موی خوب می تواند تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و تغییر چهره شما داشته باشد بنابراین نحوه انتخاب درست رنگ مو، یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در زیبایی است.
اما برای اینکه همیشه بتوانید به بهترین شکل ممکن از رنگ مو و تاثیرات جذاب آن روی چهره و آرایش استفاده کنید نیاز است اطلاعات در مورد رنگ مو داشته باشید. درواقع با علم ترکیب رنگ و تنوعی که در رنگ مو ها وجود دارد بیشتر می توان به خاص بودن نزدیک شد.
رنگ مو ها به دو گروه کلی تقسیم می شود:
گروه اول رنگ موهای موقتی هستند که ممکن است به شکل محصولات مختلفی نظیر اسپری، شامپو، محلول، ماژیک و پودر فشرده عرضه شوند. رنگ های موقتی قابلیت نفوذ به ساختمان مو را ندارند و با پوششی از رنگ دانه ها روی کوتیکول مو که خارجی ترین لایه مو است، موجب تغییر رنگ مو می شوند. این نوع رنگ با شستشو پاک می شود. البته نوع محصول در ماندگاری رنگ موثر است. ممکن است برای پاک شدن یک محصول رنگی تنها یک بار شستشو لازم باشد اما برای محصولی دیگر، 6 تا 8 بار شستشو. رنگ موقت معمولا برای میهمانی ها استفاده می شود یا با توجه به ساختار محصول برای ایجاد رنگی خاص و فانتزی روی رنگ دائمی. به عنوان مثال ممکن است آرایشگر برای ایجاد یک هایلایت آبی رنگ روی دسته کوچکی از موها از یک رنگ موقت برای میهمانی استفاده کند.
نوع دیگر رنگ مو، رنگ دائمی است که متداول ترین شکل رنگ کردن مو است. موادی که در ترکیبات رنگ موی دائمی استفاده شده است قابلیت نفوذ به عمق ساقه مو یعنی کورتکس مو را دارد. در این روش رنگ دانه های ساختار مو تغییر کرده و با شستشو پاک نمی شود. بنابراین برای رنگ کردن مو و تغییر آن به رنگ های روشن، شما به دکلره نیاز دارید.
انتخاب رنگ مو
انتخاب رنگ مو، معیارهای متداولی دارد که معروف ترین آن این است که رنگ مو را به توجه به رنگ چهره انتخاب کنید. اما این فقط یک قانون کلی است و می تواند با توجه به آرایش، سلیقه و علاقه تغییر کند بخصوص زمانی که قصد استفاده از یک رنگ فانتزی را داشته باشید. در مورد انتخاب رنگ مو بهتر است از یک آرایشگر حرفه ای کمک گرفته و از تجربه او استفاده کنید. چون بسیار پیش می آید که بعد از رنگ کردن مو، متوجه می شوید که رنگ موی شما شباهت زیادی به رنگ انتخابی شما ندارد و این بخاطر تفاوت تناژ فرعی موجود در رنگ موی فرد است. برای تشخیص هماهنگی رنگ انتخابی با تناژ موی فرعی شما نیاز به دانش و تجربه ای دارد که معمولا آرایشگران از آن آگاه هستند.
اکسیدان، مکملی برای رنگ مو
هر رنگ مویی برای رقیق شدن و فعال شدن خود نیاز به ترکیب شدن با اکسیدان دارد. اکسیدان به فرآیند رنگ شدن مو کمک می کند تا سریع تر انجام شده و تثبیت بیشتری هم داشته باشد. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد استفاده از اکسیدان مناسب با درصد مناسب است. اکسیدان ها در چهار نوع مختلف و با درصد های 3، 6، 9 و 12 درصدی تولید می شوند که هر یک برای کاربردی مشخص قابل استفاده هستند. اکسیدان 3 درصد آن مناسب برای رنگساژ و رقیق کردن رنگ های نوع تیره خواهد بود. اکسیدان 6 درصد برای رقیق کردن پودر دکلره، اکسیدان 9 درصد برای روشن کردن مو، دکلره و مش و نوع 12 درصد آن، برای هایلایت، دکلره رنگ های دو مرحله ای و دکاپاژ استفاده می شود. اکسیدان 12 درصد باید با احتیاط بیشتری استفاده شود. به طور کلی اگر خودتان در خانه موهای خود را رنگ می کنید، همیشه از اکسیدان های ملایم استفاده کنید.
اندازه اکسیدان در رنگ مو چقدر است؟
اندازه اکسیدان در رنگ مو، به این شکل است که هر چقدر رنگ مو استفاده می کنید، به همان اندازه اکسیدان را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا مواد رنگی رقیق شده کاملا یکدست باشد.
آیا ترکیب رنگ ها با یکدیگر مجاز است؟
معمولا ترکیب رنگ ها، برای بدست آوردن رنگی خاص توسط آرایشگر انجام می شود. مسلما این کار نیاز به دانش و تجربه دارد و شما به راحتی نمی توانید تشخیص دهید که نتیجه نهایی از ترکیب رنگ چه رنگی خواهد بود. با توجه به اینکه تناژ فرعی رنگ مو را نیز باید در نظر گرفت. به طور کلی ترکیب رنگ موها نباید بیشتر از دو رنگ یا نهایت سه رنگ باشد. و بهتر این است که از یک برند انتخاب شوند تا همانگی بین ترکیبات تشکیل دهنده رنگ وجود داشته باشد.
آیا انتخاب برند تاثیری در کیفیت رنگ مو دارد؟
در سال‌های اخیر شرکت های داخلی زیادی در صنعت مواد آرایشی و بهداشتی فعال شده اند که موظف به رعایت استانداردهای داخلی و حتی خارجی هستند. مواد اولیه این محصولات معمولا از شرکت های معتبر اروپایی وارد شده و در ترکیبات محصول مورد استفاده قرار می گیرند. روز به روز به آمار استفاده کننده های محصولات تولید داخل کشور اضافه می شود که نشان از رعایت استانداردها و کیفیت این محصولات است. بسیاری از این محصولات حتی قابل رقابت با محصولات خارجی هستند. پس برند نقش مهمی در کیفیت رنگ مو ندارد. اما یک نکته بسیار مهم است و آن استفاده از رنگ موهای اصل و تایید شده وزارت بهداشت است.
حتی در صورت بالا بودن کیفیت رنگ مو، اگر درست از آن استفاده نشود ممکن است به مو آسیب وارد شود چه رسد به زمانی که یک رنگ موی بی کیفیت یا تقلبی استفاده شود. تاریخ انقضاء رنگ مو هم بسیار اهمیت دارد در هنگام خرید حتما تاریخ انقضاء محصول را برسی کنید. هر برند ممکن است از فورمولاسیون خاص خود در ترکیبات رنگ مو استفاده کند. از این رو تست حساسیت به رنگ مو ضروری است.

http://www.banounews.ir/fa/News/139670/همه-چیز-درباره-رنگ-مو
بستن   چاپ