آریا بانو
علائم سرطان تیروئید که باید بسیار مراقب باشید
سه شنبه 28 اسفند 1397 - 18:10:02
آریا بانو -
علائم سرطان تیروئید که باید بسیار مراقب باشید
١٠١
٠
سیمرغ / شما معمولا به طور منظم برای سرطان سینه مامومی گرافی انجام می دهید و برای اطمینان از نداشتن سرطان پوست به یک متخصص پوست مراجعه می نمایید. اما اصلا توجهی به سرطان تیروئید نشان می دهید؟ شاید بهتر است حواستان باشد، به نظر می رسد نرخ ابتلا به این سرطان در حال افزایش است، تعداد افراد مبتلا به آن از سال 1970 دوبرابر شده است، به ویژه به نظر می رسد که زنان بیشتر در معرض خطر هستند.
به گفته دکتر الیا لیخترو (Ilya Likhterov) استادیار پزشک گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی کوه سینای در نیویورک، در حالی که این مساله ترسناک به نظر می رسد، ولی دلیلی برای ترس وجود ندارد. درست است که تشخیص داده شده است که سرطان تیروئید در حال افزایش است، ولی صحبت ما در مورد سرطان تیروئید پاپیلاری (papillary thyroid cancer ) است که کمتر تهاجمی است.
او توضیح می دهد که افزایش در تشخیص لزوما به این معنی نیست که افراد بیشتری در حال ابتلا به این بیماری هستند، شاید فقط پزشکان برای تشخیص آن کارشان را بهتر انجام می دهند. بسیاری از مردم امروزه اسکن اولتراسوند ( ultrasound به نام سونوگرافی تشخیصی و سونوگرافی شناخته می شود، دستگاهی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر داخل بدن استفاده می کند) و سایر اسکن ها برای مسائل بهداشتی کاملا غیر مربوط انجام می دهند و این تست ها گاهی اوقات به برداشتن یک غده کوچک از تیروئید می انجامد. حتی اگر مشخص شود که سرطانی هستند، بسیاری از آن ها به قدری کوچکند و رشدشان آهسته است که ممکن نیست در طول عمر مشکلی ایجاد کنند. اما همه سرطان های تیروئید تا این حد بی ضرر نیستند، پس اگر علایم زیر را مشاهده نمودید هوشمندانه است که به پزشک مراجعه نمایید:
یک توده در گردنتان
غده تیروئید در جلوی گردنتان واقع شده، ولی هر توده ای روی گردن که در عرض چند هفته خود به خود ناپدید نشود را باید بررسی کنید. اگر سرطان تیروئید به نزدیکی غدد لنفاوی گسترش پیدا کرده باشد، توده هایی ممکن است دراطراف گردن باشد جایی که غدد لنفاوی هستند، به جای غده تیروئید که در جلوی گردن است.
مشکل بلع
همان طور که یک توده رشد می کند، می تواند منجر به تداخل در توانایی بلع شما شود. اگر مشکلتان با این توده در عرض چند هفته حل نشد ( مانند سرماخوردگی یا دیگر ویروس ها که منجر به تورم گلو می شوند )، ارزش بررسی را دارد.
تغییر صدا
جعبه صدای شما درست در بالای تیروئید شما قرار گرفته است، بنابراین تغییرات این غده می تواند باعث خشن شدن مزمن صدایتان شود.
مشکل در صحبت کردن، غذا خوردن یا تنفس
این علایم معمولا رخ نمی دهد، مگر این که سرطان پیشرفته باشد، ولی همه آنها هشداری برای توجه فوری پزشک است.
گزینه های درمانی
اگر مبتلا به سرطان تیروئید هستید، گزینه های درمانی تان به اندازه و مرحله رشد تومورتان بستگی دارد. بعضی تومورهایی که کمتر از 1 سانتی متر هستند، سرطان تیروئید میکروپاپیلاری، می توان رهایشان کرد و کاری به آن ها نداشت. از آنجایی که رشد این تومورها بسیار آهسته است، دکتر شما ممکن است درمان را به تعویق انداخته و به سادگی فقط هر 6 ماه یک بار برایتان اولترا سوند تجویز کند تا مطمئن شود که تغییری نداشته است.
تومورهای بزرگتر یا تهاجمی تر نیاز به حذف فوری دارند، ولی لزوما نیازی به خارج کردن کامل غده تیروئید وجود ندارد که معمولا انجام می شود. ولی اگر غده تیروئید را کامل خارج کنید، برای ادامه زندگی نیاز به هورمون های تیروئید دارید. همچنین خطر ایجاد جراحت غده پاراتیروئید هم وجود دارد که میزان کلسیم در بدن را کنترل می کند. امروزه بسیاری از بیماران فقط نیمی از تیروئید را بر می دارند ( بخشی که تومور گرفته )، که باعث می شود از اثرات جانبی نبودن غده تیروئید در امان بمانند. بسته به ویژگی های پرونده شما ممکن است نیاز به شیمی درمانی، پرتو درمانی یا استفاده هدفمند از داروها باشد.
خوشبختانه شانس غلبه بر سرطان تیروئید بسیار خوب است، میزان بقای 5 ساله برای مرحله اول و مرحله دوم پاپیلاری یا سرطان فولیکولار تیروئید نزدیک 100 درصد است.

http://www.banounews.ir/fa/News/139676/علائم-سرطان-تیروئید-که-باید-بسیار-مراقب-باشید
بستن   چاپ