آریا بانو
اميدي تازه براي دستيابي به بهترين تخمک در زنان نابارور
دوشنبه 26 آبان 1393 - 1:30:24 PM
ايسنا
fiogf49gjkf0d
طي يک بررسي تازه که توسط دانشمندان دانشگاه گوتنبورگ سوئد انتشار يافته، وجود دو نوع تخمک کاملا متمايز در تخمدان پستانداران موسوم به «موج نخست» و «موج بزرگسال» با مدارک قابل‌ قبول اثبات شده است.

 در اين تحقيق براي نشان‌دادن موج نخست تخمک‌ها از مدل‌هاي موشي تعديل‌شده‌ ژنتيکي استفاده شد.

 اين تخمک‌ها بلافاصله پس ‌از تولد وجود دارند و در شروع بلوغ سهيم هستند؛ تخمک‌هاي قابل لقاح در دوره نوجواني به انواع بزرگسال تبديل شده و در حالت خواب باقي مي‌مانند تا در بزرگسالي فعال شوند.

 اين نخستين باري است که پويايي توسعه‌ دو جمعيت متمايز تخمک به ‌صورتي روشن در ‌يک مدل حيواني شرح ‌داده شده است و مدارکي در ‌دست است که نشان‌ مي‌دهد اين دو موج تخمک به احتمال بسيار زياد در تخمدان انسان نيز موجود است.

 به گفته محققان، شناسايي و مشخص‌کردن ويژگي‌هاي اين دو موج تخمک به پيدايش روشهاي جديد تفکر درباره‌ نحوه به‌دست‌آوردن بهترين تخمک در درمان زناني که به ‌علت بيماري‌هاي تخمدان، نابارور مي‌شوند،‌خواهد انجاميد.

 اينگونه روشها به‌ويژه براي زناني سودمند است که به بي‌کفايتي زودرس تخمدان مبتلا هستند. اين حالت در يک تا چهار درصد تمامي زنان در سنين بچه‌دار شدن ديده مي‌شود.

 اين نتايج به پيدايش روش‌هاي درماني مؤثرتر براي بيماري‌هاي تخمدان از طريق هدف‌گيري اختصاصي جمعيت‌هاي متفاوت تخمک منتهي مي‌شود.

 اين تحقيق در نشريه‌ Human Molecular Genetics منتشر شده است.


http://www.banounews.ir/fa/News/1398/اميدي-تازه-براي-دستيابي-به-بهترين-تخمک-در-زنان-نابارور
بستن   چاپ