آریا بانو
پيشگيري از ساييدگي زانو با دويدن منظم
سه شنبه 27 آبان 1393 - 12:24:54 PM
ايرنا
fiogf49gjkf0d
استئوآرتريت يا سائيدگي زانو که به آن آرتروز زانو نيز مي گويند از شايع ترين علل درد زانو در ميانسالي و سالمندي است که در آن غضروف مفصل دچار آسيب و خوردگي مي شود.

اين بيماري صرفنظر از درد و تورم موجب تغيير شکل و اشکال در راه رفتن نيز مي شود.برآورد مي شود که حدود 26.9 ميليون نفر در آمريکا از اين بيماري رنج مي برند.

با وجود اين که هنوز علت بروز استئوآرتريت زانو بطور دقيق مشخص نيست اما برخي محققان مي گويند که دويدن احتمالا در ابتلا به اين بيماري دخالت دارد.

اما محققان کالج پزشکي «بستون» آمريکا که اين مطالعه جديد را انجام داده اند، مي گويند: مطالعات قبلي در مورد دونده هاي مرد حرفه اي بوده و در مورد عموم مردم کاربرد ندارد.

علاوه بر اين محققان يادآور شدند، دونده هايي که شاخص جرم بدني (بي.ام.آي) کمتري دارند با کاهش خطر ابتلا به استئوآرتريت زانو ارتباط دارد.

نتايج تجزيه و تحليل اين مطاله جديد نشان مي دهد که خطر ابتلا به دردهاي مرتب زانو در افرادي که بطور منظم مي دوند صرف نظر از سني که شروع به دويدن کرده اند در مقايسه با افرادي که بطور مرتب نمي دوند، کمتر است.

محققان همچنين متوجه شدند، افرادي که شاخص جرم بدن (بي.ام.آي) کمتري دارند بيشتر تمايل دارند که به طور منظم بدوند.

به گفته محققان اين مطالعه نشان مي دهد که دويدن منظم نه تنها خطر ابتلا به استئوآرتريت زانو را در ميان عموم افراد افزايش نمي دهد بلکه از ابتلا به اين بيماري پيشگيري نيز مي کند.

محققان کالج پزشکي «بستون» در آمريکا نتايج اين مطالعه را در انجمن سالانه روماتولوژي آمريکا ارائه دادند.

http://www.banounews.ir/fa/News/1400/پيشگيري-از-ساييدگي-زانو-با-دويدن-منظم
بستن   چاپ