آریا بانو
بيني شما صددرصد جراحي مي خواهد!
سه شنبه 31 مرداد 1396 - 3:32:07 PM
نبض ما - سفره آرائي
بانو نيوز - خيلي‌ها پس از گذراندن يک دوره پرتنش و استرس‌زا، بويژه پس از شکست‌هاي عاطفي به دنبال راه‌هاي اشتباهي براي ايجاد تغيير در زندگي خود مي‌گردند بدون آن‌که به فکر درمان اساسي براي مشکلات و آسيب‌هاي روحي و رواني خود باشند. يکي از روش‌هايي که براي چنين افرادي مورد توجه قرار مي‌گيرد، انجام اعمال جراحي زيبايي بويژه عمل زيبايي بيني است.


دکتر رزم‌پا، متخصص گوش و حلق و بيني معتقد است پزشکان متخصص نبايد زير بار جراحي اين نوع افراد بروند بلکه بايد آنان را تشويق کنند تحت مشاوره روانپزشکي قرار بگيرند.
چراکه چنين افرادي معمولا انتظارات غيرواقعي از اين جراحي‌ها دارند يا فقط با هدف ايجاد تنوع در زندگي يا به علت مشکلات روحي، رواني و شخصيتي تصميم به عمل زيبايي بيني مي‌گيرند و انجام عمل جراحي زيبايي به هيچ وجه به آنها توصيه نمي‌شود.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران تاکيد مي‌کند: زيبايي بيني به بزرگ يا کوچک بودن آن نيست بلکه بيني‌اي زيباست که متناسب با چهره فرد باشد. بر اين اساس افرادي که ظاهر بيني‌شان بدشکلي خاصي ندارد، به هيچ وجه به عمل زيبايي بيني نياز درماني ندارند.
گزينه‌هاي خوب و بد جراحي بيني
کساني که دچار انحراف بيني، شکستگي يا مشکلات مادرزادي هستند، بهترين گزينه براي عمل جراحي بيني محسوب مي‌شوند.
وي با اشاره به اين مطلب مي‌افزايد: در واقع بهترين‌هاي عمل جراحي بيني افرادي‌ هستند که نقايص مشخص دارند. البته متقاضي جراحي پلاستيک بيني بايد انتظارات معقول و واقع‌بينانه‌اي از نتيجه عمل داشته باشد. هر فردي که متقاضي اين عمل است، به دلايل مختلفي ازجمله پوست کلفت بيني، سن پايين‌تر از 18 سال و بالاتر از 40 سال، گزينه خوبي براي جراحي نيست.
وي يادآور مي‌شود: هدف هر عمل زيبايي بيني ، بهبود بخشيدن به وضع ظاهري شخص (در مواردي که بدشکلي بيني تاثير منفي فاحشي بر چهره گذاشته است) و رفع مشکلاتي چون شکستگي، انحراف و انسداد راه تنفسي است نه رسيدن به زيبايي کامل ومطلق. بعلاوه خانم‌ها نسبت به آقايان گزينه‌هاي بهتري براي عمل زيبايي بيني هستند.
اين عضو هيات مديره انجمن راينولوژي ايران، اظهار مي‌کند: گاهي، مشکلات بيني به علت ناهنجاري‌هاي غضروفي ـ استخواني راحت‌تر اصلاح مي‌شود. در مورد بيني‌هاي گوشتي نيز در صورت تجربه کافي جراح، نتايج عمل جراحي بسيار ايده‌آل خواهد بود.
انحراف بيني با يا بدون جراحي زيبايي؟
بسياري از متخصصان به شخصي که دچار انحراف بيني يا انسداد مجاري تنفسي است، توصيه مي‌کنند عمل زيبايي بيني انجام دهد.
دکتر رزم‌پا در اين‌باره مي‌گويد: تصميم‌گيري در اين موارد بستگي به اين دارد که انحراف با مشکلات ظاهري بيني نيز مرتبط است يا خير. حتي اگر اين انحراف کم باشد و باعث انسداد راه هوايي و عوارض ناشي از آن نشده باشد، به عمل زيبايي بيني احتياج ندارد ولي در مواردي که مساله ساز شده باشد بايد با عمل جراحي اصلاح شود. همچنين اگر شخص، انسداد همراه با تغيير شکل ظاهري بيني داشته باشد نيز بايد به طور همزمان با جراحي پلاستيک، انسداد را برطرف کرد. بايد توجه داشت جراحي‌هايي که فقط با هدف کوچک کردن بيني انجام مي‌شود، علاوه بر بروز احتمالي مشکلات تنفسي از نظر ظاهري نيز در درازمدت مطلوب شخص نخواهد بود.
ابتدا درمان آلرژي، سپس عمل زيبايي بيني
خيلي‌ها تصور مي‌کنند روي بيني شخصي که مبتلا به آلرژي است، نمي‌توان عمل زيبايي بيني انجام داد. اين تصور تا چه اندازه درست است؟
عضو هيات مديره انجمن گوش و حلق و بيني ايران با نادرست بودن چنين برداشتي اظهار مي‌کند: شايع‌ترين علل گرفتگي بيني، آلرژي و انحراف تيغه بيني است. در واقع آلرژي باعث گرفتگي بيني و اختلال در کار طبيعي آن مي‌شود. البته در صورت وجود آلرژي و بيماري‌هاي زمينه‌اي ديگر ضروري است ابتدا آلرژي، درمان و از فاز حاد خارج شود و بعد از تثبيت وضع عمومي، عمل زيبايي انجام شود؛ چراکه مشکلات تنفسي درمان نشده تا مدتي پس از جراحي بيني تشديد مي‌شود.
از نتيجه عمل‌تان راضي نيستيد
چرا برخي افرادي که عمل راينوپلاستي انجام مي‌دهند از نتيجه آن راضي نيستند؟
به گفته اين متخصص، متاسفانه از مواردي که مشکلات آن دامنگير برخي متخصصان جوان مي‌شود پذيرش بيماراني است که انتظارات غيرواقعي از نتيجه عمل خود دارند. نکته مهم براي کسب رضايت از عمل جراحي بيني آن است که شخص توجيه شود علاوه بر حفظ عملکرد طبيعي بيني، پس از جراحي، شکل بيني بايد با ديگر اعضاي چهره هماهنگ باشد.
وي تاکيد مي‌کند: بايد توجه داشت اعمال جراحي بيني در بهترين مراکز و از سوي مجرب‌ترين جراحان نيز در 5 تا 10 درصد موارد با اشکال روبه‌رو مي‌شود که به عمل مجدد نياز خواهد داشت.
منبع: جام جم

 



http://www.banounews.ir/fa/News/14548/بيني-شما-صددرصد-جراحي-مي-خواهد!
بستن   چاپ