آریا بانو
5 ویتامینى که باید صبح‌ها بخورید
سه شنبه 13 فروردين 1398 - 13:03:44
آریا بانو -
5 ویتامینى که باید صبح‌ها بخورید
٢٣٥
١
بهداشت نیوز / الهام نوروزی متخصص تغذیه اظهار کرد: برای کاهش وزن در کنار انجام ورزش، داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از مکمل‌های غذایی توصیه می‌شود؛ در این بین مصرف هر کدام از این ویتامین‌ها برای کارایی بهتر زمان مخصوص به‌خود را دارد؛ ویتامین B1 و B12 از جمله ویتامین‌هایی است که باید تا ظهر مصرف شود؛ ویتامین B1 به سوخت‌وساز بدن کمک و از سیستم عصب حمایت می‌کند و ویتامین B12، برای ایجاد گلبول‌های قرمز استفاده می‌شود و در زمان اضطراب آرامش ایجاد می‌کند.
این متخصص تغذیه بیان کرد: آهن به بدن شما کمک می‌کند تا اکسیژن را انتقال دهد و به سیستم دفاعی بدن نیز کمک می‌کند؛ ویتامین Q10 از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند و عملکرد جنسی را بهبود می‌دهد، ویتامین C به بدن کمک می‌کند تا بافت جدید بسازد و دندان‌ها و سیستم ایمنی را قوی نگه می‌دارد، هریک از این پنج ویتامین تاثیر قوی در بدن می‌گذارد، پس مصرف آن هنگام صبح انرژی مورد نیاز بدن را در کل روز تأمین می‌کند.
هر ویتامین را چه ساعتی بخوریم تا جذب شود؟
نوروزی گفت: ویتامین‌هایی که باید با غذا‌های سالم مصرف کرد شامل ویتامین A و E است؛ ویتامین A برای حفظ سلامت بینایی، پوست و مثانه لازم است و ویتامین E از غشای سلولی محافظت می‌کند، همچنین خطر مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد.
این متخصص تغذیه ادامه داد: ویتامین D مانع از بروز دیابت و بعضی از انواع سرطان می‌شود؛ ویتامین K، استخوان‌ها و رگ‌ها را قوی نگه می‌دارد، لیکوپن خطر بروز بیماری قلبی و خونی و برخی انواع سرطان را کاهش می‌دهد، چشم‌ها را سالم نگه می‌دارد و از سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کند.
وی افزود: همه این‌ها ویتامین‌های قابل‌ حل در چربی هستند و باید نزدیک یا همزمان با غذا‌های چرب مصرف شود تا به‌ درستی در بدن جذب شود؛ درباره غذایی که باید هنگام مصرف این قرص‌ها بخورید، با پزشک خود مشورت کنید، مراقب اثر متقابل ویتامین K و ویتامین E باشید، مصرف مقدار زیاد ویتامین E می‌تواند توانایی بدن را برای استفاده از ویتامین K کاهش دهد.
این متخصص تغذیه درباره آنچه باید هنگام عصر مصرف شود، گفت: منیزیم برای فعالیت سالم عضلانی و اغلب عملکرد‌های بدنی مورد نیاز است؛ کلسیم برای تقویت استخوان‌ها و بسیاری از فعالیت‌های بدن ضروری است، بدن از این 2 ماده معدنی هنگام استراحت استفاده می‌کند، این مواد همچنین بدنتان را آرام و از بروز برخی اختلالات خواب پیشگیری می‌کند.
هرگز مکمل‌های آهن را با کلسیم مصرف نکنید
نوروزی گفت: هرگز نباید مکمل‌های آهن را همزمان با کلسیم مصرف کرد، زیرا هیچ یک به‌درستی در بدن جذب نمی‌شود؛ برای به دست آوردن خاصیت آنها فاصله حدود چهار ساعت بین مصرف هر کدام لازم است.
وی درباره آنچه نباید پس از مصرف ویتامین‌ها خورد، گفت: قهوه، چای و انواع نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند مانع از جذب کامل ویتامین‌ها و مواد معدنی از مکمل‌های غذایی شود؛ قرص‌ها را همراه با آب یا آب‌میوه طبیعی مصرف کنید، بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های دیگر حداقل به مدت 2 ساعت اجتناب کنید.
ویتامین‌ها را به‌طور منظم بخورید
این متخصص تغذیه بیان کرد: بدن ما مدام از ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده و خود را پاک‌سازی می‌کند؛ مصرف غیر منظم قرص ویتامین نمی‌تواند خیلی روی سلامت تأثیر مفید بگذارد، باید این کار به‌طور مرتب و منظم باشد تا عمل جذب و هضم به‌ خوبی انجام شود.
نوروزی یادآوری کرد: در مورد نحوه و مدت مصرف این قرص‌ها با پزشک مشورت کنید؛ همیشه گفته می‌شود که باید تعادل در هر کار را حفظ کرد، در اغلب موارد میزان مصرف روی ویتامین‌ها نوشته می‌شود که باید رعایت شود، از آن جا که بسیاری از غذاها سرشار از مواد مغذی است، باید بدانید که هنگام خوردن کدام غذا، باید از مصرف کدام ویتامین اجتناب کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/147805/5-ویتامینى-که-باید-صبح‌ها-بخورید
بستن   چاپ