آریا بانو
مواد غذایی که هیچوقت منقضی نمی‌شوند!
سه شنبه 13 فروردين 1398 - 14:13:38
آریا بانو -
مواد غذایی که هیچوقت منقضی نمی‌شوند! 5
١٠٣
٠
برترین ها / قبل از اینکه به آشپزخانه بروید و موادغذایی را بر اساس تاریخ انقضای روی آن‌ها دور بریزید، باید بدانید که برای برخی غذا‌ها این تاریخ فقط یک پیشنهاد است و به عبارت دیگر هیچوقت منقضی نمی‌شوند یا حداقل تا چند سال ماندگارند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. احتمال اینکه شما واقعا نیاز داشته باشید یک ماده غذایی را چنین مدت طولانی نگه دارید، تقریبا صفر است، مگر اینکه گرفتار یک فاجعه آخرالزمانی شوید. در هر صورت در این مطلب با 8 ماده غذایی آشنا می‌شوید که هیچوقت منقضی نمی‌شوند.
بیسکویت یا نان تُردک (Hardtack)
این ماده خوراکی نام‌های زیادی دارد مثل «نان دریایی» یا «نان خلبان»، به این دلیل که اغلب در سفر‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گرفته و همچنین به عنوان جیره روزانه به سربازان داده می‌شده است. این نان بسیار سفت و مثل آجر است و ممکن است دندانتان را بشکند، به همین دلیل معمولا قبل از خوردن آن را در چای یا قهوه می‌زنند و خیس می‌کنند.
اما این نان چقدر ماندگاری دارد؟ برخی می‌گویند این نان را تا صد‌ها سال می‌توان نگه داشت. در موزه دریایی کرنبورگ در دانمارک، تُردکی از سال 1852 وجود دارد که هنوز کپک نزده و فاسد نشده است. بنابراین اگر همیشه مقداری از این نان همراهتان باشد خیالتان راحت خواهد بود، حتی اگر سال‌ها در یک پناهگاه زیرزمینی گرفتار شوید. حتی می‌توانید آن را برای نوه هایتان به ارث بگذارید.
برنج سفید
برنج سیر کننده است، پخت آن آسان است، و در کنار هر غذای دیگری خوشمزه است. همه می‌دانند که برنج قهوه‌ای سالم‌تر و مغذی‌تر است، اما فقط 4 تا 6 ماه ماندگاری دارد؛ بنابراین اگر هدفتان این است که مدت زیادی برنج را نگه دارید باید سراغ برنج سفید بروید.
اگر برنج سفید را در جای خشک و خنک و در یک ظرف محفوظ از هوا نگه دارید، تا 30 سال هم ماندگار است. حتی برخی معتقدند که اگر برنج سفید را در یخچال یا فریزر نگه دارید، تا ابد تازه می‌ماند.
کیک توینکی (Twinkie)
یک شایعه قدیمی وجود دارد که توینکی‌ها، سوسک‌های دنیای تنقلات هستند، به عبارت دیگر هرگز نمی‌میرند، حتی بعد از بمباران هسته ای! البته این گفته کاملا درست نیست، طبق «Hostess Foods» عمر رسمی نگهداری از توینکی 45 روز است، که البته از سایر خوراکی‌ها بیشتر است. با این حال، بسیاری از مردم توینکی‌ها را سال‌ها نگه می‌دارند. مصرف کنندگان شجاع گزارش داده اند که توینکی‌ها بعد از گذشت سال‌ها از تاریخ انقضایشان هنوز طعم خوبی دارند و بنابراین گزینه خوبی برای مواقع اورژانسی هستند.
قهوه فوری
معتادان کافئین خوش شانس هستند، چون قهوه فوری 2 تا 20 سال در دمای اتاق ماندگار است؛ و اگر آن را در یخچال یا فریزر نگه دارید، احتمالا تا آخر عمرتان ماندگار است. اما اگر دوست ندارید قهوه‌تان را کاملا تلخ بنوشید، نگران نباشید، شکر حدود 2 سال در دمای اتاق ماندگار است و اگر در جای خنک و محفوظ از هوا نگه دارید تا همیشه می‌ماند.
پاستای خشک
چه کسی پاستا دوست ندارد؟ خیلی از شما چندبار در هفته پاستا می‌خورید. پاستای خشک تقریبا هیچوقت خراب نمی‌شود. اما حواستان باشد که فقط 2 تا 3 سال می‌توانید آن را در کابینت نگه دارید. اما اگر در جای خشک و خنک و محفوظ از هوا نگه دارید، عمر آن را 8 تا 10 سال افزایش می‌دهید. اما متاسفانه نمی‌توانید رب گوجه یا سس را این مدت نگه دارید، قوطی بازنشده رب یا سس را نهایتا 18 تا 24 ماه می‌توانید نگه دارید.
گوشت خشک
بومیان آمریکا نوعی گوشت خشک به نام «Pemmican» دارند که سال‌ها ماندگار است. راز ماندگاری این ماده غذایی این است که چربی و گوشت خشک شده به شکل کیک ترکیب شده اند. این ماده غذایی در میان مردانی که در آمریکای شمالی کار تجارت خز می‌کنند و همچنین کاوشگران قطب شمال محبوب است، چون ممکن است مدت طولانی هیچ گیاه یا حیوانی برای خوردن پیدا نکنند.
خوردن چربی برای بالا نگه داشتن سطح انرژی بدن اهمیت دارد و در بیشتر موارد جان انسان را نجات می‌دهد. گوشت خشک 3 تا 5 سال در دمای اتاق و تا 20 سال در یخچال ماندگاری دارد؛ بنابراین کاوشگران قطب که در دما‌های زیر صفر، سفر می‌کنند می‌توانند تا وقتی نیاز دارند از این ماده غذایی مصرف کنند.
پودر شیر خشک
برای خوردن نان تُردک، احتمالا به یک لیوان شیر نیاز دارید تا نان را در آن خیس کنید. اما همانطور که همه ما می‌دانیم، شیر گاو واقعی معمولا فقط دو هفته در یخچال می‌ماند؛ بنابراین شاید مجبور شوید بدون لبنیات زندگی کنید، مگر اینکه شیر خشک داشته باشید.
پودر شیرخشک پرچرب 2 تا 5 سال و بدون چربی تا 25 سال ماندگاری دارد. و مثل سایر موادغذایی که در این مطلب گفتیم، اگر آن را در جای خشک و خنک مثل یخچال نگه دارد، ماندگاری‌اش بیشتر هم می‌شود. اگر مطمئن نیستید که شیرخشک خراب شده یا سالم است، آن را بو کنید، شیرخشک خراب بوی شیر فاسد می‌دهد. البته یادتان باشد این درمورد شیرخشک بچه صدق نمی‌کند که تنها یک سال ماندگار است. هرگز به کودکتان شیرخشک منقضی ندهید، چون عواقب جدی خواهد داشت.
عسل
عسل یک ماده غذایی است که شاید واقعا بتوان گفت هرگز فاسد نمی‌شود. کوزه‌های عسل کشف شده که قدمت آن به دوران مصر باستان باز می‌گردد، ثابت می‌کند که عسل حتی بعد از هزاران سال هنوز طعم فوق العاده‌ای دارد. راز عمر ابدی عسل، مقدار قند بالای آن است. همچنین بسیار اسیدی است، بنابراین باکتری نمی‌تواند در آن رشد کند.
عسل یک ابَرغذا است و خواص سلامتی زیادی دارد. سرشار از آنتی اکسیدان است، به درمان سرفه کمک می‌کند، همچنین به درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این عسل بسیار خوشمزه است و طعم همه غذا‌ها را بهتر می‌کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/147817/مواد-غذایی-که-هیچوقت-منقضی-نمی‌شوند!
بستن   چاپ