آریا بانو
مصرف دخانیات به بینایی آسیب جدی می‌رساند
سه شنبه 13 فروردين 1398 - 16:07:05
آریا بانو -
مصرف دخانیات به بینایی آسیب جدی می‌رساند
٤٥
٠
مجله ایلیاد / بر اساس مطالعه‌ای که در مجله‌ی Psychiatry Research به چاپ رسیده است، در دید رنگ قرمز - سبز و آبی - زرد افرادی که به‌شدت سیگاری هستند، یعنی کسانی که بیش از 20 نخ سیگار در روز می‌کشند، تغییرات چشم‌گیری وجود دارد و توانایی آن‌ها در تفکیک و تشخیص رنگ‌ها و کنتراست کاهش می‌یابد. مصرف بیش از حد سیگار یا قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض ترکیبات سیگار، می‌تواند بر قدرت تشخیص بصری تأثیر بگذارد و اعتیاد به تنباکو می‌تواند موجب بروز نقص‌ در پردازش بصری شود.
دکتر «استیون سیلوراستین» مدیر تحقیقات دانشکده‌ی علوم بهداشت رفتاری در دانشگاه راتگرز، می‌گوید: «دود سیگار شامل ترکیبات متعددی است که برای سلامتی مضر است. دود سیگار با کاهش ضخامت لایه‌های مغز، با آسیب‌های مغزی ازجمله در نواحی‌ای مانند لوب فرونتال که نقش مهمی در حرکت اختیاری و کنترل تفکر دارد و نیز با کاهش فعالیت در نواحی‌ای از مغز که بینایی را پردازش می‌کند، ارتباط مستقیم دارد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سیگار کشیدنِ طولانی‌مدت، ریسک ابتلا به زوال عضلانی مربوط به پیری را دو برابر می‌کند و موجب زرد شدن عدسی چشم و التهاب می‌شود. نتایج ما نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد سیگار یا قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض ترکیبات سیگار می‌تواند بر قدرت تشخیص بصری تاثیر بگذارد و اعتیاد به تنباکو می‌تواند موجب بروز نقص‌ در پردازش بصری شود.»
این تحقیق شامل 71 فرد سالمی بود که در زندگی خود کمتر از 15 سیگار کشیده بودند و نیز شامل 63 فردی که در روز بیش از 20 سیگار می‌کشیدند و مشخص شد که این افراد سیگاری، به تنباکو اعتیاد دارند و هیچ تلاشی برای ترک سیگار نکرده‌اند. شرکت‌کنندگان بین 25 تا 45 سال سن داشتند و نمودارهای بینایی استاندارد نشان داد که بینایی آن‌ها عادی بود. دکتر سیلوراستین و همکارانش بررسی کردند که شرکت‌کنندگان، سطوح کنتراست و رنگ‌ها را چگونه تشخیص می‌دادند. به این منظور، شرکت‌کنندگان در فاصله‌ی 59 اینچی از مانیتور 10 اینچیِ کاتودی نشسته بودند و در حالی که مانیتور، محرک را نشان می‌داد، شرکت‌کنندگان همزمان با هر دو چشم خود به آن نگاه می‌کردند.
یافته‌ها، تغییرات در بینایی رنگ قرمز - سبز و آبی - زرد در افراد سیگاری را نشان داد. این یافته نشان می‌دهد که مصرف مخدرهای دارای مواد شیمیایی عصبی، مانند مواد موجود در سیگار، می‌تواند موجب آسیب کلی به بینایی شود. آن‌ها همچنین پی بردند که افرادِ شدیداً سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری، توانایی کمتری در تفکیک و تشخیص کنتراست‌ها و رنگ‌ها داشتند. دکتر سیلوراستین افزود: «از آن‌جایی که نیکوتین و سیگار به سیستم عروقی آسیب می‌رساند، مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که علاوه بر این‌ها می‌تواند به عروق خونی و نورون‌های شبکیه هم آسیب برساند. یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که تحقیقات در زمینه‌ی اختلالات پردازش بصری در سایر گروه‌ها، مانند افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که اغلب به‌شدت سیگار می‌کشند، باید میزان سیگار کشیدن آن‌ها را نیز در نظر بگیرد یا اینکه افراد سیگاری را در مقایسه با افراد غیرسیگاری، به‌طور مستقل بررسی کند.»

http://www.banounews.ir/fa/News/147829/مصرف-دخانیات-به-بینایی-آسیب-جدی-می‌رساند
بستن   چاپ