آریا بانو
درمان ترومبوز وریدی بدون نیاز به جراحی
شنبه 17 فروردين 1398 - 10:11:00
آریا بانو -
درمان ترومبوز وریدی بدون نیاز به جراحی
٩٩٨
٠
باشگاه خبرنگاران /لخته خون موجود در رگ پای مادری 55 ساله به نام خانم جکی فیلد Jackie Field از کشور انگلستان برای اولین بار در دنیا با استفاده از شیوه‌ای جدید و بدون نیاز به جراحی تهاجمی یا مصرف دارو از بدن او خارج شد.
این عمل جراحی غیرتهاجمی در ماه نوامبر سال گذشته میلادی انجام شده است و کارشناسان در طی این مدت بیمار را تحت نظر داشتند تا وضعیت سلامت او را رصد کنند.
درای ن شیوه درمانی نوعی دستگاه مانند توری وارد رگ‌های بدن می‌شود و با استفاده از بافت ویژه خود لخته خونی را از بین برده و مسیر رگ‌ها را باز می‌کند.
مبتکران این شیوه درمانی امیدوار هستند وسیله ابداعی آن‌ها به شکل گسترده در دنیا مورد استفاده قرار گرفته و سبب نجات جان عده زیادی از مردم شود.
خانم فیلد چندی پیش با ترومبوز وریدی بسیار شدید شناسایی شد و پزشکان او را بستری کردند. پس از موافقت او برای استفاده از شیوه جدید درمانی، پزشکان دستگاه را وارد بدن و رگ‌های او کردند، پس از رسیدن به محل لخته خونی، دستگاه با مکش لخته را جابه جا و با استفاده از حرکت‌های چرخشی لخته را خارج کردند.
این دستگاه از راه ورید وارد بدن می‌شود و از جمله فناوری‌های پیشگام در زمینه برطرف کردن لخته‌های خونی در دنیاست.
به گفته دانشمندان بروز ترومبوز وریدی عمیق در پا می‌تواند زمینه ساز بروز سکته مغزی ، حمله قلبی و آمبولی ریوی شود، این مشکل همچنین سبب ایجاد علامت هایی، چون بروز درد شدید، مشکل در تحرک و حتی ایجاد زخم می‌شود.
کارشناسان این شیوه درمانی جدید را برای بیمارانی که امکان استفاده از روش‌های درمانی متداول مانند مصرف دارو برای آن‌ها امکان پذیر نیست بسیار مناسب می‌دانند.
دستگاه از راه رگ وارد بدن و به منطقه آسیب دیده هدایت می‌شود، سبب بخش سبد مانند آن باز شده به طوری که فضای کلی رگ را پوشش می‌دهد، سپس با انجام حرکت‌های چرخشی لخته خونی از دیواره رگ جدا و از بدن خارج می‌شود.
سازندگان دستگاه Catheter Thrombectomy Vetex امیدوار هستند وسیله ابداعی آن‌ها با پشت سر گذاشتن آزمایش‌های موفق بر روی انسان‌ها بتواند در آینده برای درمان اختلال ترومبوز وریدی و سایر مشکل‌های ناشی از گرفتگی رگ‌ها مورد استفاده قرارگیرد.
ترومبوز وریدی عمقی نوعی لخته خونی است که در ورید عمقی پا روی می‌دهد. بروز این مشکل می‌تواند سبب ایجاد درد، تورم، التهاب، حساسیت، سنگین شدن پا و ایجاد مناطق قرمز به ویژه در پشت پای افراد زیر زانو‌ها شود.
درصورتی که بیماران نسبت به درمان این عارضه کوتاهی کنند امکان دارد لخته از محل خود در رگ جدا شده و با حرکت در جریان خون به عروق خونی ریه برسد و سبب آمبولی ریوی شود.
کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند اگر دچار احساس درد، تورم، احساس حساسیت درپا و قرمزی در محل پشت پا زیر زانو‌ها شده اند و همزمان احساس درد درقفسه سینه دارند در اولین فرصت به متخصص مراجعه کنند.
با استفاده از این روش درمانی جدید عارضه‌های درمان با دارو مانند خطر خونریزی یا حساسیت به دارو بروز نمی‌کند و تنها با سپری کردن یک جلسه درمانی بدون نیاز به مصرف منظم و طولانی مدت دارو عارضه در بدن بیمار برطرف می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/147991/درمان-ترومبوز-وریدی-بدون-نیاز-به-جراحی
بستن   چاپ