آریا بانو
مراقب شیوع بیماری های واگیر در زمان بحران سیل باشید
شنبه 17 فروردين 1398 - 10:11:03
آریا بانو -
مراقب شیوع بیماری های واگیر در زمان بحران سیل باشید
٦٥٧
٠
برنا / در متن این اطلاعیه آمده است: با توجه به این که در زمان بحران، احتمال بروز بیماری های واگیر افزایش می یابد، توجه به توصیه های بهداشتی جهت پیشگیری از بیماری های واگیر ضروری است. در این خصوص، توجه به نکات زیر لازم است؛
- رعایت نکردن مسایل بهداشتی در تهیه و مصرف مواد غذایی و به خصوص بی دقتی در نگهداری صحیح مواد غذایی در منازل مهم ترین عامل بروز مسمومیت های غذایی است و گرمای هوا این موضوع را تشدید می کند. مواد غذایی مانند گوشت، مواد لبنی، انواع سس ها، کنسروها و... از جمله این مواد هستند.
- فراوان ترین بیماری هایی که بعد از بروز بلایا رخ می دهند شامل: بیماری های گوارشی ، بیمارهای منتقله توسط حشرات ، بیماری های قابل پیشگیری با واکسن در کودکان، تب، اسهال، ضربه ها و سوختگی ها و بیماری های بثوری و موارد حیوان گزیدگی می باشد.
- همواره آب سالم و بهداشتی بنوشیم و از مصرف آب رودخانه – چاه – آبهای سطحی جدا خود داری نمائید.
- در پارک به تابلوهای هشدار دهنده و مشخص کننده آب شرب و آب فضای سبز توجه نموده و از مصرف آب فضای سبز جهت آشامیدن جداً خودداری نمایید.
- هرگز از آب رودخانه برای آشامیدنی استفاده ننموده و در صورت عدم دسترسی به آب مطمئن ، آن را جوشانیده و سپس مصرف کنید.
- کلرینه نمودن و جوشاندن آب آشامیدنی مهمترین راه پیشگیری از وبا (التور) می باشد.
- با مصرف مواد غذایی اسیدی از قبیل آب لیمو ، نارنج به همراه هر وعده غذا از ابتلا به انواع بیماری های اسهالی از جمله وبا پیشگیری نمایید.
- جوشاندن آب باعث از بین رفتن عوامل مسبب اسهال شده و می‌ توانید از آن بیاشامید. آب جوشانده و یک دقیقه در این مرحله نگه داشته و پس از سرد شدن در دمای معمولی اتاق (یخ اضافه نکنید) استفاده نمایید.
- برای پیشگیری از ابتلا به برخی از بیماری های اسهالی، شستشوی دستها بسیار ضروری است.
- به محض شروع اسهال، مایعات بیشتری مصرف کنید. برای مثال از آب معدنی، آب جوشیده یا ضد عفونی شده و یا چای رقیق شده استفاده کنید. می توانید از آب میوه رقیق شده و سوپ هم استفاده کنید. اگر اسهال بیش از یک روز ادامه یافت، محلول «او.آر.اس» را تهیه و مصرف کنید و غذای خود را به طور طبیعی ادامه دهید. (او.آر.اس) فراورده‌ای خوراکی است که برای جبران آب و نمک های از دست رفته بدن و پیشگیری از کم آبی بدن تجویز می‌شود. (او.آر.اس) بصورت پودر است آن را می توانید از داروخانه ها تهیه نمایید. هر بسته از پودر ( او آر اس) را در چهار لیوان آب جوشیده سرد یا آب سالم تصفیه شده خوب حل نموده سپس مصرف نمایید.
- در صورت عدم وجود پودر او آر اس آن را به روش زیر تهیه نمائیم: نصف قاشق چایخوری نمک و دو قاشق غذا خوری شکر را داخل یک ظرف تمیز بریزید. می توانید از شکر دانه ای یا پودری استفاده کنید. یک لیتر آب آشامیدنی تمیز به آن اضافه کنید این محلول می تواند به مدت 24 ساعت داخل یخچال نگهداری و مصرف نمائید.
- برنامه واکسیناسیون کودکان را با دقت و توجه بیشتری انجام دهید.
- غذای پخته، گرم و سالم استفاده کنید.
- میوه جات و سبزیجات خام را قبل از مصرف شسته ، ضد عفونی و گندزدائی نمایید.
- مواد غذایی را از دسترس حشرات، جوندگان و سایر حیوانات دور نگهدارید.
- شستن میوه و سبزیجات و ظروف غذا در آبهای جاری منجر به بروز بیماری های اسهالی از جمله اسهال خونی و آمیبی می شود.
- از توالت بهداشتی جهت دفع صحیح فضولات انسانی استفاده نمائید.
- از شنا کردن در آبهای آلوده یا آبهایی که به سالم بودن آن مطمئن نیستید بپرهیزید.
- در صورت مشاهده علائم بیماری های اسهالی عطش فراوان/استفراغ شدید و مداوم/تب بالا/بی حالی شدید/دفع بیش از 3 با راسهال آبکی در روز/وجود خون در مدفوع به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمائید.
- کوتاه کردن ناخن ها و تمیز نگه داشتن آنها به پیشگیری از ابتلا به بیماری های اسهالی مخصوصا در کودکان کمک می کند.
- آب میوه ها و نوشیدنی هایی که در آبمیوه فروشی ها تهیه می شوند ممکن است آلوده باشند. از نوشیدنی های بسته بندی شده دارای مشخصات بهداشتی استفاده کنید.
- جمع آوری ـ انتقال و دفن بهداشتی زباله می تواند در جهت پیشگیری از بیماریهای عفونی، پوستی بسیار حائز اهمیت باشد.
- غذاهای کنسرو شده نظیر تن ماهی، لوبیا و....را قبل از مصرف 20 دقیقه جوشانده و سپس مصرف نمائید. / منبع: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

http://www.banounews.ir/fa/News/147993/مراقب-شیوع-بیماری-های-واگیر-در-زمان-بحران-سیل-باشید
بستن   چاپ