آریا بانو
آیا شیر سویا چاق کننده است؟
شنبه 17 فروردين 1398 - 10:11:18
آریا بانو -
آیا شیر سویا چاق کننده است؟
k ١
٠
باشگاه خبرنگاران / مرضیه شاهوردی متخصص طب سنتی درباره خواص شیر سویا اظهار کرد: پروتئین‌های موجود در شیر سویا الاستیسیته پوست را بهبود می‌بخشد و باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود، شیر سویا باعث بازسازی سلول‌های پوست می‌شود و لکه‌های قهوه‌ای پوست را درمان می‌کند، همچنین باعث ترمیم مو‌های آسیب دیده شده و پروتئین‌های موجود در آن موخوره را درمان خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه شیر سویا یکی از بهترین مواد برای نرم کردن طبیعی موی سر است، گفت: نوشیدن روزانه شیر سویا باعث افزایش آبرسانی مو‌ها می‌شود و به عنوان یک نرم کننده طبیعی موی سر عمل می‌کند؛ شیر سویا برای تقویت ناخن و درمان ناخن‌های شکننده مفید بوده و قارچ‌های ناخن را درمان می‌کند.
فواید دارویی و درمانی شیر سویا برای سلامتی
این متخصص طب سنتی بیان کرد: ریبوفلاوین و بعضی از آنزیم‌های موجود در شیر سویا انرژی که در طی تمرینات بدنسازی از دست داده‌اید را بازیابی می‌کند، شیر سویا غنی از پروتئین‌های گیاهی است و باعث افزایش عضله سازی در تمرینات بدنسازی می‌شود.
شاهوردی افزود: بهتر است نوزادان زیر یک سال با شیر مادر تغذیه شوند زیرا تمام اسید‌های چرب، اسید‌های آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی دیگر را که برای رشد به آن نیاز دارند، تامین می‌کند؛ اما پس از یک سالگی می‌توانید شیر سویا را که غنی از کلسیم، آهن و پروتئین است به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید، روزانه یک فنجان یا 2 فنجان شیر سویا برای کودک نو پا مفید می‌باشد، توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف شیر سویا در نوزادان و کودکان باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک خواهد شد.
فواید شیرسویا برای زنان باردار و شیرده
وی گفت: شیر سویا حاوی مقادیر زیادی ویتامینویتامینویتامینویتامین K، فولات و کلسیم است که برای رشد مطلوب جنین مفید خواهد بود؛ ایزوفلاون‌های موجو در شیر سویا به حفظ سطح استروژن در زنان یائسه کمک می‌کنند، تحقیقات نشان داده که نوشیدن روزانه 2 لیوان شیر سویا عوارض یائسگی را در زنان کاهش می‌دهد.
این متخصص طب سنتی افزود: پیش از مصرف هر گونه خوراکی در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود نیز مشورت کنید، فیتواستروژن موجود در شیر سویا می‌تواند تولید تستوسترون در مردان را کم کند و خطر ابتلا به سرطان پروستات در آقایان را کاهش دهد.
شیرسویا خوراکی مفید برای یبوست
شاهوردی گفت: شیر سویا فیبر بالایی دارد و می‌تواند باعث افزایش حرکات روده و در نتیجه پیشگیری و درمان یبوست شود، شیر سویا می‌تواند با کاهش اشتها باعث لاغری شود، اما اگر شیر سویا را با عسل و انواع میوه ترکیب کرده و روزانه 2 تا سه لیوان از آن را بنوشید به چاقی و افزایش وزن کمک خواهد کرد.
وی بیان کرد: یبر و ایزوفلاون‌های موجود در شیر سویا به کاهش چاقی متابولیک در مردان و زنان منجر می‌شود، همچنین با کاهش اشتها باعث کاهش دور کمر و کاهش چربی شکم در افراد چاق شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند.
این متخصص طب سنتی ادامه داد: شیر سویا حاوی مقادیر زیادی چربی‌های غیر اشباع است که باعث افزایش گیرنده انسولین در بدن شده و باعث کنترل سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت می‌شود؛ شیر سویا کلسترول و چربی پایینی دارد و می‌تواند باعث کاهش کلسترول در افراد دیابتی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی شود.
شاهوردی یادآوری کرد: مقادیر بالای کلسیم موجود در شیر سویا باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد؛ مصرف شیر سویا خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان را کاهش می‌دهد، همچنین رشد تومور را کاهش می‌دهد، شیر سویا حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که می‌تواند سدیم زیادی بدن را دفع کند و باعث کاهش فشار خون بالا شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/148000/آیا-شیر-سویا-چاق-کننده-است؟
بستن   چاپ