آریا بانو
چه افرادی به انجام دیالیز کلیه نیاز دارند؟
شنبه 17 فروردين 1398 - 10:11:47
آریا بانو -
چه افرادی به انجام دیالیز کلیه نیاز دارند؟
k ١.٢
٠
باشگاه خبرنگاران / حسین محمدی‌نیا اورولوژیست اظهار کرد: دیالیز جایگزین بسیاری از وظائف و مسئولیت‌های طبیعی کلیه‌هاست؛ از آنجایی که کلیه‌ها مسئول فیلتر و تصفیه کردن مواد زائد از خون هستند، دیالیز نیز با تکرار این کار خون را پاک می‌کند و با بازگرداندن کارآیی کلیه از خرابی بیشتر آنها جلوگیری کند، در دیالیز تخلیه مایع دیالیز به داخل و خارج حفره شکمی انجام می‌شود و در 2 نوع کوتاه مدت یا بلند مدت است.
این اورولوژیست بیان کرد: کلیه‌ها عضوی هستند که در هر 2 طرف پشت حفره شکم قرار گرفته‌اند، در این بین دیالیز با انجام عملکرد‌ کلیه‌های از کار افتاده، به بدن کمک می‌کند با اینکه دیگر کلیه هایش به خوبی کار نمی‌کند، زندگی خوب و مفید داشته باشد.
محمدی نیا ادامه داد: کلیه‌ها نقش‌هایی مختلف در بدن دارند، یکی از وظائف مهم و اصلی کلیه‌ها، تنظیم توازن آب بدن است، آن‌ها این کار را با تنظیم مقدار ادرار که به طور روزانه از بدن خارج می‌شود، انجام می‌دهند.
وی افزود: در روز‌های گرم، بدن بیشتر عرق می‌کند در نتیجه آبی کمتر باید از کلیه‌ها دفع شود؛ همچنین در روز‌های سرد هم که بدن کمتر عرق می‌کند، برای حفظ توازن مناسب در بدن، خروج ادرار باید بیشتر باشد؛ این وظیفه کلیه‌هاست که کار تنظیم مایعات بدن را توسط خروج ادرار انجام دهند.
این اورولوژیست تشریح کرد: یکی دیگر از وظائف اصلی کلیه‌ها خارج کردن مواد زائدی است که بدن در طول روز تولید می‌کند؛ در عملکرد‌های مختلف، سلول‌ها انرژی مصرف می‌کنند؛ سلول‌ها مواد زائدی تولید می‌کند که باید از بدن بیرون روند، وقتی این مواد زائد به اندازه کافی از بدن دفع نشوند، در بدن جمع می‌شوند، بالا رفتن میزان این مواد زائد در بدن، آزوتمیا نام دارد که با آزمایش خون سنجیده می‌شود، وقتی مواد زائد در بدن جمع می‌شوند، حال بدی در بدن ایجاد می‌شود که اورمی یا اوره خونی نامیده می‌شود.
چه زمان بیماران به دیالیز نیاز پیدا می‌کنند؟
محمدی‌نیا ادامه داد: بیماران به‌طور معمول زمانی که مواد زائد بدنشان زیاد می‌شود، نیاز به انجام دیالیز پیدا می‌کنند؛ سطح مواد زائد معمولاً کم کم در بدن افزایش می‌یابد، پزشکان مواد شیمیایی مختلفی را در خون اندازه گیری می‌کنند تا ببینند چه زمان دیالیز برای بیمار لازم می‌شود.
این اورولوژیست افزود: 2 مورد از مهمترین مواد شیمیایی موجود در خون که برای این مورد اندازه گیری می‌شوند، کراتینین و نیتروژن اوره خون است؛ وقتی مقدار این 2 ماده در خون بالا می‌رود، نشاندهنده این است که توانایی کلیه‌ها برای تصفیه بدن از مواد زائد پایین آمده است.
وی گفت: برای سنجش سطح عملکرد و فعالیت کلیه‌ها از آزمایش ادرار، تصفیه کراتینین، استفاده می‌شود؛ بیمار ادرار را در ظرفی مخصوص برای یک روز کامل نگهداری می‌کند، مواد زائد موجود در ادرار و خون با اندازه گیری مقدار کراتینین، سنجیده می‌شوند، با مقایسه سطح این ماده در خون و ادرار، پزشک تشخیص می‌دهد که کلیه‌ها کار می‌کنند یا خیر؛ نتیجه این عمل تصفیه کراتینین نامیده می‌شود، معمولاً وقتی آزمایش تصفیه کراتینین تا cc/minute 12-10 پایین می‌آید، بیمار به دیالیز نیاز دارد.
این اورولوژیست یادآوری کرد: پزشک از شاخص‌های دیگری نیز برای تعیین وضعیت بیمار استفاده می‌کند تا در مورد نیاز او به دیالیز تصمیم بگیرد؛ اگر بیمار ناتوانی عمده‌ای در استخراج مواد زائد از بدن داشته باشد، یا اگر دچار بیماری‌های قلبی، ریه، معده و از این قبیل بود، یا با حس چشایی یا حس در پا‌های خود مشکل داشت، با وجودی که ممکن است تصفیه کراتینین تا آن میزان که گفته شد پایین نیامده باشد، باز دیالیز توصیه می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/148012/چه-افرادی-به-انجام-دیالیز-کلیه-نیاز-دارند؟
بستن   چاپ