آریا بانو
طرح نامگذاری خیابانی به نام «استاد شجریان» در مشهد
شنبه 17 فروردين 1398 - 10:18:37
آریا بانو -
می‌خواهد خود را موجه جلوه دهد تا شاید بر مخاطبانش افزوده شود و در مسیر ابایی از تخریب چهره‌های محبوب اکثریت جامعه ندارد که شجریان از جمله این چهره‌های مورد توجه جامعه است که برخی این محبوب بودن را بر نمی‌تابند چرا که از فقر محبوبیت در رنج هستند که شبکه افق از جمله آنهاست. بسیاری آگاه هستند که استاد شجریان در بستر بیماری است و مژگان شجریان 13فروردین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سلامتی محمدرضا شجریان هم گفت: «پدر متاسفانه همچنان بستری هستند و تغییری نسبت به قبل نکرده‌اند. ایشان از شرایط بیماری خیلی خسته شده‌اند و امیدواریم حال‌شان روزبه‌روز بهتر شود.» مخالفان منصف در این شرایط سکوت را بر هر انتقادی ارجح می‌دانند، اما صداوسیما مانند بسیاری از موارد دیگر قائل به حرکت در مسیر خواست اکثریت مردم جامعه نبود و شبکه افق مستندی تحت عنوان «از سپیده تا فریاد» پخش کرد که به زندگی هنری و سیاسی محمدرضا شجریان پرداخت که مطابق خواست خود و نه واقعیت بود.
مستندی با موضوع شجریان در حالی از شبکه افق پخش شد که سال‌هاست که پخش صداوتصویر او در تلویزیون ممنوع است و حتی با وجود آنکه مردم خاطرات زیادی با یکی از معروف‌ترین آثار او، «ربنا» دارند و هر سال چهره‌های مختلفی در آستانه ماه رمضان تقاضای پخش این دعا را با صدای او دارند، اما تلویزیون بر رویه مخالفت با خواست مردم که در چند سال اخیر پیش گرفته پافشاری می‌کند. خبرآنلاین نوشت: «بخشی از این مستند به اتفاقات چند سال اخیری که برای شجریان پس از انتخابات سال 88 رخ داده اشاره دارد و رویه مستند به گونه‌ای بسیار ظریف از بی‌طرفی بخش اول فاصله گرفته و جانبدارانه می‌شود و به همراهی این هنرمند با مردم و اجرای قطعاتی، چون «تفنگت را زمین بگذار» اشاره می‌کند. همچنین اظهارنظر‌هایی که این هنرمند درباره مسائل مختلف داشته است مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت گوینده مستند بیان می‌کند که کار شجریان به نقطه پایانی می‌رسد و به این ترتیب ادامه می‌دهد: «او که به خاطر مواضع سیاسی‌اش در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، حال به مواضعی ضد مذهب می‌رسد و برخی از طرفداران سابقش با اندوه به روند قربانی شدن او نگاه می‌کنند. او حالا یک شخصیت پرهیاهوی سیاسی است که عده‌ای برایش هورا می‌کشند و مخالفانش تحملش نمی‌کنند.» در این میان مصاحبه‌های او با شبکه‌های خارجی فارسی زبان نیز پخش می‌شود و حتی از چهره‌هایی، چون پیرنیاکان و علیزاده درباره سخنان او پرسیده می‌شود که علیزاده می‌گوید: «تن به این مصاحبه نمی‌دهم که به نتیجه سیاسی برسیم و همه تقصیر‌ها را گردن شجریان بیندازیم.» در مقابل پیرنیاکان با تاکید بر اینکه سخنان شجریان تند بوده است، معتقد است: «باید به سراغ عاملی که باعث شده است او این سخنان را به زبان بیاورد رفت که از نظر او همان اذیت و آزاری است که او را کردند.» نکته مشترک سخن کارشناسان حاضر در مستند سیاست زده شدن هنر در ایران است. بخش پایانی مستند که به نظر می‌رسد می‌خواهد حسن روحانی، رئیس‌جمهور را متهم به استفاده ابزاری از شجریان در فیلم تبلیغاتی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 کند، در توصیف این اتفاق این جمله از زبان گوینده شنیده می‌شود: «جایگاه شجریان به یک سلبریتی رای‌ساز تنزل پیدا می‌کند و هیچ‌کس اعتراضی نمی‌کند.» سپس ویدئوی تبریک سال نوی شجریان با ظاهری متفاوت که نشان دهنده ابتلای او به سرطان است پخش شده و گوینده مستند اینچنین می‌گوید: «این یک شوک تمام عیار است، موافقان و مخالفانش حیرت زده‌اند و با اندوه به آینده او چشم می‌دوزند که از گذشته‌ای طولانی بیرون آمده است».
پست احساسی رامبد جوان
نکته جالب آنجاست که بخش دیگری از صداوسیما به صراحت از شجریان حمایت می‌کند، اما نه بر روی آنتن بلکه در شبکه‌های مجازی از علاقه خود به شجریان و میزان محبوبیت او می‌نویسند. مانند رامبد جوان که در اینستاگرام نوشت: «وسط اینهمه موضوع تلخِ این روزها می‌شه یهو دریچه‌ای پیدا کرد تا هوای تازه به روح و جان خوراند و آرام شد و به این فکر کرد که چه نادرند انسان‌هایی که آبرو برای بشریت می‌خرند. هیچ‌وقت از موسیقی غافل نشیم. هیچوقت از موسیقی استاد شجریان غافل نشیم. مدتیه با آقایی آشنا شدم به نام الفور آرنالدز ایشون یه آهنگساز ایسلندی هستن که آثار استاد شجریان رو بازسازی کردن و به‌به چه زیبا. کیف کنین و نفس بکشین. امیدوارم هر وقت به کرده‌هامون فکر می‌کنیم، چیزی برای افتخار کردن داشته باشیم. حتی خیلی کوچیک».
نامگذاری خیابانی به نام شجریان در مشهد
قابل تامل‌تر آنکه ظاهرا طرحی برای نامگذاری یک خیابان در مشهد به نام شجریان در دست بررسی است. ایسنا نوشت؛ سیدمسعود ریاضی، عضو شورای شهر مشهد درباره این نامگذاری گفته است: «امیدوارم به زودی پس از طرح پیشنهاد در کمیسیون فرهنگی، این موضوع در صحن شورا به تصویب برسد». ریاضی با انتشار تصویر ارائه طرح نامگذاری خیابانی به نام استاد محمدرضا شجریان نوشت: «طرح نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان در پایان سال 97 توسط تعدادی از همکارانم امضا و پیشنهاد شد. در بخشی از دلایل توجیهی به خدمات شایان توجه این استاد، مهدی شجریان که در طول حیات مبارک ملقب به استاد القرا بود و همچنین فرزندان و نوادگان هنرمند ایشان اشاره شده و پیشنهاد شده معبری به نام استاد نامگذاری شود. امیدواریم به‌زودی پس از طرح در کمیسیون فرهنگی در صحن شورا طرح و تصویب شود». نکته قابل توجه آنکه بسیاری آگاه هستند محمدرضا شجریان اولین بار نزد پدرش (مهدی شجریان) که خود از قاریان مشهد بود، قرائت قرآن را فرا گرفت و برای اولین بار در 12سالگی به تلاوت قرآن در رادیو مشهد پرداخت. اکنون شورای شهر مشهد با اطلاع از مخالفت احتمالی برخی در مشهد با نامگذاری خیابانی به نام محمدرضا شجریان درصدد استفاده از نام پدر او هستند تا از این طریق به نوعی علاقه خود به فرزند مهدی شجریان را نمایان کنند.
روزنامه آرمان


http://www.banounews.ir/fa/News/148150/طرح-نامگذاری-خیابانی-به-نام-«استاد-شجریان»-در-مشهد
بستن   چاپ