آریا بانو
معمای 90 در 98
شنبه 17 فروردين 1398 - 19:22:04
آریا بانو -
در شنبه‌ترین شنبه سال و درحالی‌که بعد از تعطیلات 3هفته‌ای همه از صبح امروز بر سر کار خود حاضر شده‌اند، عادل فردوسی‌پور همچنان دور از میز کار و استودیوی برنامه 90 روزهای تبعید را سپری می‌کند. درست در شب عید و درحالی‌که همه منتظر ویژه‌برنامه نوروزی 90 بودند، برای این برنامه که محبوب‌ترین برنامه مردمی شناخته شده اما هرگز محبوب مدیر فعلی شبکه3نبوده است، حکم نهایی صادر شد. از حذف عادل و اتفاقاتی که بعد از آن در شبکه‌های اجتماعی رخ داد تقریبا همه باخبرند. آنچه از آن بی‌خبریم اتفاقات آینده و عاقبتی است که انتظار عادل فردوسی‌پور و برنامه‌اش را می‌کشد.
از شواهد اینطور به‌نظر می‌رسد که عادل فردوسی‌پور و تیمش فقط 3گزینه پیش روی خود دارند. گزینه اول طبعا برقراری صلح و آشتی و کوتاه آمدن مدیران شبکه3برای بازگشت فردوسی‌پور به این شبکه خواهد بود؛ گزینه‌ای که اگرچه دم‌دست‌ترین گزینه است اما احتمال آن از تمام گزینه‌ها کمتر خواهد بود. کافی است به تصمیمات اخیر مدیران در شبکه3و حمایت بی‌چون‌وچرای آنها از محمدحسین میثاقی و برنامه‌اش دقت کنید تا دریابید که این تصمیم‌سازان هرگز انرژی خرج‌شده برای «فوتبال برتر» را به آسانی هدر نخواهند داد.
سازندگان «فوتبال برتر» هفته گذشته نخستین برنامه شبانه خود را با هدف بررسی بازی‌های لیگ روی آنتن بردند که شباهت زیادی به 90 داشت و مشخصا برای پر کردن جای خالی 90 ساخته شده بود. حمایت همه‌جانبه سیما از این برنامه و تبلیغات مجازی عجیبی که بعد از آن در شبکه‌های اجتماعی دیده شد نشان می‌دهد پشتیبانی از این برنامه با تمامی قوا در حال انجام است. به عقیده شما مدیرانی که برای حمایت از برنامه جدیدشان هزینه می‌کنند، حاضر می‌شوند این پروژه پردردسر و پرخرج را در میانه راه متوقف کنند و دوباره به سمت عادل برگردند؟
گزینه دوم برای عادل فردوسی‌پور، گزینه‌ای است که این روزها بسیار زیاد از آن صحبت می‌شود، یعنی کوچ عادل و تیمش به تلویزیون‌های اینترنتی و تولید و پخش برنامه بدون قوانین و ممیزی‌های دست‌وپاگیر صداوسیما. این گزینه‌ طبعا برای فردوسی‌پور وسوسه‌انگیز خواهد بود اما شنیده‌ها حاکی از آن است که او علاقه‌ای به این کار ندارد و لااقل هم‌اکنون تصمیمی برای تولید یک 90 اینترنتی ندارد.
اگرچه رضا رشیدپور، فریدون جیرانی و برخی دیگر از مجریان تلویزیون پیش از این در دوران دوری از صداوسیما تجربیات موفقی در شبکه‌های اینترنتی داشته‌اند اما هویت برنامه 90 و فرم اجرای آن به شکلی است که در هر مدیای دیگری جز تلویزیون بخش زیادی از جذابیت‌های خود را از دست خواهد داد.
اما گزینه سوم و آخر، محتمل‌تر از سایر گزینه‌هاست. در شکل سوم داستان، عادل فردوسی‌پور فعلا منتظر خواهد ماند تا بلکه در آینده تغییر و تحولاتی در شبکه3 رخ دهد و راه بازگشت به استودیوی14 برای او هموار شود. شاید کاری که عادل در روزهای آینده انجام می‌دهد همین هیچ کاری نکردن باشد. او بعد از تبعید ناخواسته در آستانه نوروز موجی از حمایت‌ها را پشت سر خود احساس کرد و محبوبیت فراوانش چندین‌برابر شد.
این سلبریتی کم‌حاشیه طی 2 دهه اخیر بارها و بارها پیشنهادهایی برای اجرای مراسم و برنامه‌های گوناگون داشته اما همواره این پیشنهادها را - حتی با وجود ارقام نجومی - رد کرده و حاضر نشده در هیچ قالب دیگری جز مجری و تهیه‌کننده 90 دیده شود. شاید در موقعیت سخت و حساس فعلی هم بهترین انتخاب برای عادل همین باشد که با یک حرکت نامانوس، وجهه خود را به خطر نیندازد و منتظر بازگشت به جایگاه اصلی‌اش بماند. آیا این اتفاق برای «فرزند رسانه» رخ خواهد داد؟
روزنامه همشهری


http://www.banounews.ir/fa/News/148474/معمای-90-در-98
بستن   چاپ