آریا بانو
چرا دهانتان ترش مزه می شود؟
شنبه 17 فروردين 1398 - 20:37:54
آریا بانو -
چرا دهانتان ترش مزه می شود؟
٢٦٧
٠
برترین ها / آیا بین وعده‌های غذایی دهان‌تان مزه‌ی ترش پیدا می‌کند که آزارتان می‌دهد؟ آیا اشتهای‌تان کم شده، چون غذایی که می‌خورید مثل همیشه مزه‌ی خوبی نمی‌دهد؟ علتش چیست؟
دهیدراسیون
در برخی موارد، ترش مزگی دهان می‌تواند علتی به سادگی کم آبی بدن داشته باشد. دهیدراسیون یا کم آب شدن بدن باعث می‌شود دهان‌تان خشک شده و حس‌تان نسبت به مزه‌ها تغییر کند. با خود قرار بگذارید در طول روز شش تا هشت لیوان آب بنوشید تا بدن‌تان هیدراته بماند.
سیگار کشیدن نیز عامل دیگری برای ترش مزه شدن دهان است. سیگار کشیدن نه تنها عامل درجه یک بیماری‌های قابل پیشگیری و مرگ است، بلکه دریافت‌تان از مزه‌ها را نیز ضعیف می‌کند و ممکن است مزه‌ای ناخوشایند یا ترش مزه به دهان‌تان بدهد. این عارضه‌ی نامطلوب را نیز به لیست علت‌های ترک سیگار اضافه کنید.
استفاده‌ی نادرست از مسواک و نخ دندان
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند دهان‌تان را ترش مزه کند. دست کم دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بکشید. چکاپ‌های روتین دندانپزشکی را فراموش نکنید.
عفونت یا بیماری
وقتی بیمار هستید، مثلا سرما خورده‌اید یا عفونت سینوسی دارید، حس چشایی‌تان تغییر می‌کند و وقتی بهبود پیدا کردید، این حالت برطرف خواهد شد. دست‌ها را به طور مرتب بشویید تا کمتر دچار عفونت شوید. با دست‌های آلوده صورت خود را لمس نکنید (مخصوصا دهان و بینی و چشمها) و البته از تماس نزدیک با افراد بیماری خودداری کنید.
مصرف دارو و درمان سرطان
گاهی دارویی که برا درمان مصرف می‌کنید می‌تواند دهان‌تان را ترش مزه کند. بعضی از آنتی بیوتیک‌ها نیز می‌توانند مزه‌ی ترش به دهان بدهند. البته فقط دارو‌های تجویزی نیستند که می‌توانند چنین عارضه‌ای به جا بگذارند و دارو‌های موجود روی پیشخوان داروخانه‌ها نیز گاهی چنین مشکلی ایجاد می‌کنند مانند آنتی هیستامین‌ها. ترش مزه شدن دهان می‌تواند از عوارض رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن و یا شیمی درمانی برای سرطان نیز باشد.
بیماری ریفلاکس اسید معده به مری
اگر عضله‌ای که دریچه‌ی میان مری و معده را باز و بسته می‌کند، بعد از خوردن غذا کاملا بسته نماند، غذا و اسید معده می‌تواند به مری برگردد که یکی از عوامل ترش مزه شدن دهان است. می‌توانید با رژیم غذایی مناسب و تغییرات در سبک زندگی، مثلا کاستن از حجم غذایی که می‌خورید یا چند ساعت قبل از خواب چیزی نخوردن و بالا قرار دادن سر هنگام دراز کشیدن، بیماری ریفلاکس خود را کنترل کنید.
بالا رفتن سن
افزایش سن نیز علت احتمالی دیگری برای احساس ترش مزگی در دهان است. با بالا رفتن سن، پرز‌های چشایی تحلیل می‌روند و حساسیت خود را از دست می‌دهند.
اگر علت‌های گفته شده مشکل شما نیستند برای شناسایی علت به پزشک مراجعه کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/148483/چرا-دهانتان-ترش-مزه-می-شود؟
بستن   چاپ