آریا بانو
نوشیدنی ها/ رازهایی برای دم کردن قهوه
يکشنبه 18 فروردين 1398 - 20:02:49
آریا بانو -
نوشیدنی ها/ رازهایی برای دم کردن قهوه
٢
٠
منودلیار / قهوه از محبوب ترین و پرطرفدار ترین نوشیدنی های دنیاست که هم به صورت گرم سرو می شود هم سرد. قهوه خور های دو آتشه دقیقا مانند چایی خور های حرفه ای باید یک قهوه دمی و حرفه ای بخورند که عطر، طعم و غلظت آن کاملا بی عیب و نقص باشد. والله حق هم دارند آدم یک فنجان بند انگشتی از این نوشیدنی دمی را می خورد باید هم توقع داشته باشد در همان یک ذره فنجان یک چیز بی نظیر و بدون نقص باشد. امروز می خواهیم با هم راز های دم کردن قهوه های حرفه ای را یاد بگیریم تا بتوانیم یک قهوه عالی و اصل را درست کنیم.
درست کردن همان فنجان قهوه نیاز به ترفند ها و رعایت نکات زیادی دارد و جالب اینجاست که هر چه فنجان قهوه با توجه به نوع آن کوچک تر شود قلق آن هم مهم تر است. اولین نکته مهم در دم کردن یک قهوه حرفه ای نوع دانه قهوه است. در مقاله “آشنایی با انواع نوشیدنی های قهوه” دانه های مختلف قهوه را برایت توضیح دادم. اینکه با توجه به نوع قهوه ای که می خواهی درست کنی که دانه قهوه، با چه کیفیتی و چه میزان درجه بو دادگی را استفاده کنی بسیار مهم است. مثلا اینکه دانه قهوه روبوستا باشد یا عربیکا، میزان آسیاب شدگی آن چقدر باشد و موارد از این قبیل بسیار در طعم نهایی قهوه و میزان قوی بودن آن تاثیر گذارند. اما قضیه فقط به همینجا ختم نمی شود؛ یک قهوه مرغوب با استفاده از زمان بندی نامناسب و نبود ابزار های مورد نیاز می تواند حیف و میل شود و موقع سرو کردن هیچ اثری از آن مرغوبیت دانه نشان ندهد.
پس مورد بعدی ابزار مناسب است. حتی اگر از دستگاه قهوه ساز استفاده می کنی به خوبی باید کار کردن با آن را بلد باشی. اما اگر روش دم کردن تو با ابزار کلاسیک و غیر اتوماتیک باشد باید یک قهوه جوش مرغوب که جنس آلیاژ آن نه ضخیم باشد و نه نازک، یک دماسنج، فیلتر و صافی و هر چیز مورد نیاز دیگری را داشته باشی. نکته مهم این است که بعد از هر بار استفاده از این ابزار باید آن را خب بشوری و پاک کنی تا اثری از قهوه قبلی باقی نماند زیرا می تواند در طعم قهوه های بعدی تاثیرگذار باشد.
تازه بودن قهوه از موارد دیگری است که در نتیجه و عطر قهوه تاثیر گذار است. بهتر است هر بار میزان کمی قهوه مثلا به اندازه مصرف یک ماه را خریداری کنی تا بو و طعم آن همیشه تازه بماند. برای نگهداری آن هم حتما در یک پاکت در بسته و محکم در جای تاریک و خنک نگهداری کن.
میزان آسیاب شدن دانه قهوه بسیار مهم است. همان طور که احتمالا تو هم می دانی با توجه به نوع قهوه و فشار آبی که موقع درست کردن آن از میان دانه های قهوه عبور داده می شود ما قهوه های مختلفی را در نتیجه نهایی کار خواهیم داشت که میزان آسیاب شدگی دانه قهوه و فیلتر هایی که استفاده می کنیم بسیار در این کار مهم هستند. باید بدانی که می خواهی در نهایت چه نوع قهوه ای داشته باشی مثلا هر چه دانه قهوه درشت تر باشد آب راحت تر از آن عبور کرده و طعم ضعیف تری دارد. از طرفی دیگر هر چه میزان این دانه ها ریز تر باشد آبی که با فشار از میان این دانه های آسیاب شده در می شود عصاره دانه را به خود می کشد و قهوه نهایی طعم قوی تری دارد.
درجه آب، فشار آب و در قهوه های مخلوط با شیر دمای جوشیدن شیر از مهم ترین مواردی هستند که نوع قهوه را مشخص می کنند و بسیار در فنجان قهوه ای که تحویل تو می دهند تاثیر گذارند.خب این هم از نکته های بسیار ریز و مهم که می توانی با شناخت و رعایتشان محبوب ترین قهوه اصیل مورد علاقه ات را بسازی.

http://www.banounews.ir/fa/News/148821/نوشیدنی-ها--رازهایی-برای-دم-کردن-قهوه
بستن   چاپ