آریا بانو
غذای اصلی/ کوفته را با دستور جنوبی ها امتحان کنید
يکشنبه 18 فروردين 1398 - 21:40:38
آریا بانو -
غذای اصلی/ کوفته را با دستور جنوبی ها امتحان کنید
١٦٤
٠
فودلرن / آموزش آشپزی فودلرن و یک غذای خوشمزه دیگر.وقتی اسمی از غذاهای جنوبی به زبان میاد نخستین غذاهایی که به ذهن ما خطور می کند سمبوسه، سوسیس بندری، قلیه ماهی و فلافل هستند. بوی ماهی های جنوب و فلفل زیاد نیز معرف این غذاها هستند.
چی لازم دارم:
آرد نخودچی 3 لیوان
گوشت (چرخکرده) 500 گرم
گردو 1/2 لیوان
پیاز 4 عدد
خلال بادام 1/3 لیوان
کشمش (پلویی) 1 لیوان
شکر 2/3 لیوان
نمک و فلفل و کاری به مقدار لازم
مواد سس :
فلفل قرمز 1 قاشق چایخوری
کاری 1/2 قاشق چایخوری
آب 2 لیوان
پیاز 2 عدد
شکر 2 قاشق غذاخوری
تمر هندی 1/4 بسته
چه جوری درست میشه:
1- طرز تهیه خمیر:
2- ابتدا آرد نخودچی، 250گرم گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل و 1سوم لیوان شکر را با هم با مقداری آب ورز می دهیم تا یکنواخت شود.توجه داشته باشید که مواد باید کاملا منسجم و یکدست شوند تا وا نروند.
3- طرز تهیه مواد میانی کوفته:
4- ابتدا پیازها را خرد کرده و در روغن سرخ می کنیم. سپس 250گرم گوشت چرخ کرده را اضافه می کنیم وکمی تفت می دهیم. خلال بادام را شسته و اضافه کرده و گردو را هم خرد کرده و یا آسیاب میکنیم و به مواد اضافه می کنیم.
5- سپس بقیه شکر را می ریزیم و در آخر کشمش را اضافه می کنیم و فلفل، نمک وادویه کاری را می افزاییم. بعد از خنک شدن مواد آماده است.
6- طرز تهیه کوفته :
7- ابتدا مقداری آب در ظرفی می ریزیم و کنار دستمان می گذاریم. کمی آب به دستمان می زنیم و مقداری خمیر را برداشته و کف دست پهن می کنیم.
8- سپس مقداری از مواد وسط کوفته روی آن می گذاریم و به صورت کوفته همه طرف آن را صاف می کنیم و این کار را ادامه می دهیم تا ملات و خمیر تمام شود. سپس مقداری روغن را در تابه نچسبی گرم کرده و کوفته ها را سرخ می کنیم. و انها را کنار میگذاریم.
9- طرز تهیه سس کوفته:
10- 2عدد پیاز را خرد کرده و در روغن سرخ می کنیم و 2 لیوان آب تمرهندی به آن اضافه می کنیم. چون آب تمرهندی شور است دیگر نیازی به نمک ندارد. سپس دو قاشق غذاخوری شکر می ریزیم و ادویه کاری و فلفل قرمز اضافه می کنیم.
11- زمانی که مواد سس را آماده کردیم روی حرارت ملایم گذاشته و به محض اینکه اولین جوش را زد کوفته ها را با احتیاط به شکلی که به هم نچسبد اضافه می کنیم و سپس می گذاریم 45 دقیقه دم بکشد.
سایر نکات
1) این خوراک را در جنوب ایران به خصوص اقوام عرب در ماه رمضان مصرف می کنند.
2) برای تهیه عصاره تمرهندی باید تمرهندی را با میزان ذکر شده آب ولرم کاملاً ورز دهیم و عصاره آن را بگیریم و تفاله آن را کنار بگذاریم. عصاره آماده مصرف است.
3)این کوفته به دو روش قابل مصرف است. اول آنکه کوفته را بدون سس یعنی به صورت سرخ شده تهیه می کنیم. روش دوم بعد از به جوش آمدن سس، کوفته ها را به مدت لازم در آن ریخته و بعد سرو می کنیم.
4)در روش پخت کوفته با سس، در قابلمه را به هیچ عنوان نمی‌بندیم چون کوفته ها از هم باز می شوند.

http://www.banounews.ir/fa/News/148843/غذای-اصلی--کوفته-را-با-دستور-جنوبی-ها-امتحان-کنید
بستن   چاپ