آریا بانو
نمایش کمدی در مذمت دروغ / روایت جواد روشن از نمایش "یک ساعت آرامش"
دوشنبه 19 فروردين 1398 - 10:22:02
آریا بانو - سیدجواد روشن گفت: "یک ساعت آرامش" این اثر ضمن اینکه فضایی کمدی دارد درباره موضوعات مهمی صحبت می‌کند.


سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش کمدی "یک ساعت آرامش" نوشته فلوریان زلر با ترجمه حمیدرضا امان‌پور قرایی و حامد امان‌پور قرایی و کارگردانی سیدجواد روشن از امروز 19 فروردین‌ماه ساعت 19:45 در سالن دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود و بازیگران این نمایش امیرمهدی ژوله، معصومه کریمی، مهدی ذاکر حسینی، ارسطو خوش‌رزم، وحید نفر، الهه شه‌پرست و ابوذر ساعدی هستند.
سیدجواد روشن در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین با بیان اینکه نمایشنامه "یک ساعت آرامش" فضایی کمدی دارد، گفت: این اثر ضمن اینکه فضایی کمدی دارد درباره موضوعات مهمی صحبت می‌کند. کلید واژه مهم این نمایشنامه دروغ است و "یک ساعت آرامش" در مذمت دروغ گفتن است و به این موضوع که چگونه دروغ‌های مختلف می‌تواند زندگی را به نابودی بکشاند، می‌پردازد.
او همچنین در ادامه اضافه کرد: دروغ زیر متن این اثر است و این موضوع در یک پرداخت و فضای جذاب و کمدی اتفاق می‌افتد که برای من بسیار جذاب بود و به واسطه اینکه مضمونی عامه‌پسند و کمدی و از طرفی اندیشه‌ساز دارد، بسیار با ارزش بود و تصمیم به اجرای آن گرفتم.
این مدرس و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه فلوریان زلر نمایشنامه‌نویس جوان فرانسوی است که در ایران نیز شناخته شده است، خاطرنشان کرد: این نمایش فضایی مناسب حال و هوای بهاری و مخاطب تماشاخانه ایرانشهر دارد و علاقمند بودم بار دیگر فضای کمدی را در کارگردانی تجربه کنم.
روشن خلاصه داستان نمایش "یک ساعت آرامش" را اینگونه توضیح داد: میشل پس از مدت‌ها صفحه موسیقی مورد علاقه‌اش را پیداکرده و می‌خواهد در یک روز تعطیل و در آرامش آن را گوش کند ولی اتفاق‌هایی مانع این کار می‌شود و رازهایی برملا می‌شود.
کارگردان نمایش "رقص روی لیوان‌ها" درباره فضا و سبک اجرایی نمایش "یک ساعت آرامش" عنوان کرد: اساس این نمایشنامه رئالیستی است و داستان آن فضایی رئالیست‌گونه دارد که در کنارش دارای فضا و موقعیتی کمدی است. سعی‌مان در اجرا بر این بوده تا فضای کلی را حفظ کرده و اثر رنگ و بوی فانتزی و کمدی را در بخش بازی‌ها، کارگردانی و طراحی داشته باشد.
او درباره میزان وفاداری به نمایشنامه فلوریان زلر در اجرا یادآور شد: در بخش عمده کار، وفادار به نمایشنامه بودم اما کمی تغییرات در برخی دیالوگ‍‌ها و موقعیت‌ها اعمال شده است.
سیدجواد روشن درباره موسیقی این اثر گفت: موسیقی نمایش افکتیو است و برخی از موسیقی‌ها ساخته شده و بعضی دیگر انتخابی است. از آنجا که در نمایش درباره موسیقی صحبت می‌شود، شخصیت اصلی موسیقی مورد علاقه خود را گوش می‌کند و المان‌هایی از موسیقی در نمایش استفاده شده تا فضای کلی را حفظ کنیم.
او در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: این روزها شرایط آماده‌سازی و تولید تئاتر بسیار دشوار است و این شرایط در پایان سال سخت‌تر هم می‌شود. با این وجود تلاش‌مان بر این بوده تا با اثری جذاب میزبان مخاطبان و تماشاگران باشیم.
سایر عوامل نمایش عبارتند از: موسیقی: محمد فرشته‌نژاد، طراح صحنه: سینا ییلاق‌بیگی، طراح لباس: فرزانه عاقلی، طراح گرافیک: مهدی دوایی، طراح چهره‌پردازی: سارا ولی‌زاده، طراح نور: رضا خضرایی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: شقایق فرشته، مشاور تولید: امیرعباس حسینی، گروه کارگردانی: مهدی ذاکر حسینی و نسترن پاکدامن، مدیر اجرایی: محمد رضایی، مدیر صحنه: محمد حسن درباغی فرد و عکاس: احسان رافتی.
علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/148901/نمایش-کمدی-در-مذمت-دروغ---روایت-جواد-روشن-از-نمایش-"یک-ساعت-آرامش"
بستن   چاپ