آریا بانو
معاون بنیادشهید در گفت و گو با ایرنا:
1314 واحد مسکونی ایثارگران در سیل خسارت دید
دوشنبه 19 فروردين 1398 - 10:24:06
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران از پوشش خدمات بیمه حوادث تا سقف 35 میلیون تومان برای خانواده های شاهد و ایثارگر خبر داد و گفت: تاکنون هزار و 314 واحد مسکونی متعلق به ایثارگران در مناطق سیل زده کشور خسارت دیده است.

منصور میرمرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در استان لرستان تاکنون 514 خانوار، استان گلستان 500 خانوار، استان ایلام 260 خانوار و استان مازندران 40 خانوار به دلیل بارش های فراوان و سیل شدید خسارت به واحدهای مسکونی آنها وارد شده است. این افراد از جامعه ایثارگری کشور هستند.
بهار سال 98 با بارش های فراوان و سیل همراه بود که متاسفانه به دلیل سیل های اخیر در استان های لرستان، گلستان، مازندران، خوزستان و ایلام خسارت های فراوانی به واحدهای مسکونی وارد شده که برخی از این واحدها 100 درصد تخریب شده، برخی روستاها به طور کامل زیر آب رفته است و 70 نفر در جریان سیل جان خود را از دست دادند.
میرمرادی اظهار داشت: بر اساس پیش بینی های انجام شده ممکن است بیش از دو هزار یا 2 هزار و 500 خانوار متاثر از سیل شده باشند که برآورد خسارت ریالی آن 65 میلیارد تومان می تواند باشد. البته چون هنوز مشکل سیل در استان ها به پایان نرسیده است و ممکن است رانش زمین را به دنبال داشته باشد برخی ارزیابی ها بعد از شرایط نرمال در استان ها از سوی بیمه ها انجام خواهد شد.
به گفته وی، همچنین 17 گلزار شهدا در استان های سیل زده کشور نیز خسارت دیده است که می بایست این گلزارهای شهدا بازسازی می شود. در استان گلستان در آق قلا و گمیشان شهدای اهل سنت تخریب بیشتری داشته است که امیدواریم به صورت ملی برای بازسازی آنها تلاش شود.
وی اضافه کرد: تمام خانواده های تحت پوشش تا سقف 35 میلیون تومان بیمه حوادث می شوند. خسارات به جامعه ایثارگری مربوط به واحدهای مسکونی، اثاثیه، کسب و کار و محصولات کشاورزی است که به همین منظور بنیادشهید برای جبران این خسارات نشست های مختلفی با بیمه ها برگزار کرده است و 2 کارگروه خدمات و اجرا و بهداشت و درمان را نیز تشکیل داده است.
میرمرادی ادامه داد: اگر چه دولت هم قرار است تسهیلاتی بلاعوض در شهرها تا 12 میلیون تومان و در روستاها 10 میلیون تومان و تسهیلات دیگری با سقف 50 میلیون تومان برای شهرها و 40 میلیون تومان برای روستاها تخصیص دهد، خود بنیاد شهید نیز تسهیلات مسکن برای ایثارگران در شهرها و روستاها تخصیص می دهد.
وی اضافه کرد: صندوق قرض الحسنه شاهد به تمام ایثارگران و خانواده های شهدایی که عضو هستند، تا سقف 20 میلیون تومان تسهیلات بدون سود پرداخت می کند و صندوق اشتغال و کارآفرینی نیز تسهیلات ویژه برای اشتغال این افراد به متقاضیان خواهد داد.
معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: برای تسکین آلام خانواده های شهدا و ایثارگران آسیب دیده در سیل نیز تیم های سه تا هفت نفره مددکاری و روانشناسی به استان های سیل زده اعزام می شود، همچنین گروه های خدماتی پس از ثبات وضعیت در مناطق سیل زده اعزام خواهد شد.
وی اضافه کرد: هنوز استان های لرستان و خوزستان به وضعیت مطلوبی نرسیده اند، اما در استان های گلستان و مازندران نیروهای ارزیاب برای بررسی و ارزیابی بهتر به این مناطق سیل زده اعزام شده اند. خوشحالیم که ایثار اجتماعی در این مناطق هم به وضوح دیده می شود.
میرمرادی ادامه داد: در حوزه درمان و پزشکی یکی از موضوعات مهم تهیه تجهیزات پزشکی و امکانات موردنیاز ایثارگران بود که به همین منظور تا سقف یک میلیارد و 500 میلیون تومان به بنیادشهید استان ها اعتبار تخصیص شده است تا در شرایط اضطراری به خانواده های شهدا و ایثارگران کمک کنند.
به گفته وی از میان 70 کشته شده حوادث سیل امسال کشور هیچ یک از ایثارگران و خانواده های شهدا و جانبازان نیستند. اما به خاطر خسارات فراوان سیل همه مدیران بنیادشهید استان های مختلف کشور به صورت آماده باش هستند تا خدمات رسانی مطلوبی به آسیب دیدگان نایش از سیل ارائه شود.
بهار 98 سیل مناطقی از استان گلستان، لرستان، خوزستان، ایلام و برخی دیگر از استان های کشور را در بر گرفت که خسارات فراوانی به بخش زیرساخت، واحدهای مسکونی و محصولات کشاورزی وارد کرده است.
* 7268 * 3063

http://www.banounews.ir/fa/News/148923/1314-واحد-مسکونی-ایثارگران-در-سیل-خسارت-دید
بستن   چاپ