آریا بانو
تأثیر منفی خواب نامنظم بر رشد قدی کودکان
دوشنبه 19 فروردين 1398 - 22:30:01
آریا بانو -
تأثیر منفی خواب نامنظم بر رشد قدی کودکان
٣٢٠
٠
باشگاه خبرنگاران / فوق تخصص غدد و رشد کودکان و نوجوانان گفت: هرچند هر کوتاهی قدی نشان‌دهنده مشکل نیست و نیازی به بررسی و درمان هم ندارد، ولی درصورتی‌ که کودکی با افزایش سن، روند طبیعی افزایش قدی را براساس منحنی‌های رشد طی نکند، باید بررسی‌های بیشتر در این خصوص توسط پزشک متخصص انجام شود.
عبدالله دیدبان اظهار کرد: زمانی که با افزایش سن، قد کودک ثابت می‌ماند یا میزان افزایش قد او به حدی نیست که طبیعی حساب شود، به بررسی‌های دقیق‌تر نیاز خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه اگر کودک، تغذیه خوبی داشته باشد، به‌ اندازه کافی ورزش کند و به دیگر مسائل محیطی هم توجه شود، ممکن است قدش از میانگین قد پدر و مادر هم بلندتر شود، تصریح کرد: اما اگر به همان اندازه میانگین قد والدین خود بود نیز اتفاقی غیرطبیعی رخ نداده و جای نگرانی ندارد. توصیه می‌شود والدین میزان قد کودک را با آرزوها و تمایلات خود مقایسه نکنند.
این فوق تخصص غدد و رشد کودکان اضافه کرد: بسیاری از پدر و مادرها می‌دانند قد فرزندشان کوتاه‌تر از حالت طبیعی است، اما کاری انجام نمی‌دهند تا زمانی که کوتاهی قد، کودکشان را آزار دهد. درحالی‌که برای درمان کوتاهی قد کودکان باید به‌موقع به پزشک متخصص غدد مراجعه شود.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، خاطرنشان کرد: کوتاهی قد را فقط درصورتی‌ که به‌موقع تشخیص داده شود، می‌توان درمان کرد و در این صورت است که احتمال پاسخ‌دهی به درمان بالاتر است. بنابراین ترجیحا باید پیش از شروع بلوغ و قبل از بسته شدن صفحات رشد استخوانی٬ مشکل کوتاهی قد را تشخیص داده و برای افزایش قد آن‌ها اقدام کرد.
دیدبان تصریح کرد: به‌عنوان نمونه برای درمان کوتاهی قد دختری که از شروع قاعدگی‌اش گذشته یا پسری که در سنین حدود 16 سالگی است و تاکنون ازنظر افزایش قد بررسی نشده، کار زیادی نمی‌توان انجام داد و حتی اگر مشکل تشخیص داده شود، دیگر دیر شده است؛ زیرا در این سنین صفحات رشد بسته‌ شده و استخوان‌ها رشد طولی نخواهند داشت.
این متخصص کودکان اضافه کرد: پس‌ از این سنین حتی اگر بخواهند نوجوان را درمان کنند و از هورمون رشد کمک گیرند، بازهم استخوان‌ها رشد طولی ندارند و فقط عرض آن‌ها زیاد می‌شود. درنتیجه بر میزان افزایش قد تاثیری نمی‌گذارد. برای افزایش رشد قدی بچه‌ها٬ والدین باید به تغذیه مناسب، برنامه خواب و آرامش روانی آن‌ها توجه داشته باشند.
وی تاکید کرد: در خصوص تغذیه، والدین سعی کنند موادی را که برای رشد استخوان‌ها لازم است بویژه در سنین کودکی و نوجوانی و حین بلوغ در برنامه غذایی کودکان قرار دهند. شرایط خواب کودکان هم باید طوری باشد که هورمون رشد به‌ خوبی ترشح شود، زیرا بیشترین میزان ترشح هورمون رشد در طول شبانه‌روز، در زمان خواب شبانه اتفاق می‌افتد و به همین دلیل خوب است بچه‌ها حتما برنامه خواب شبانه مناسبی داشته باشند.
وی هشدار داد: در صورت خواب نامنظم، هورمون هم به‌ اندازه کافی ترشح نمی‌شود و کودکانی که دچار اختلالات خواب هستند با اختلال در افزایش قد نیز روبه‌رو خواهند شد. ایجاد محیطی آرام برای کودک موضوع دیگری است که باید برای رشد قدی بچه‌ها در نظر گرفته شود؛ چراکه می‌تواند در میزان ترشح هورمون رشد اثرگذار باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/149164/تأثیر-منفی-خواب-نامنظم-بر-رشد-قدی-کودکان
بستن   چاپ