آریا بانو
برگزاری کارگاه "بدن، انرژی و حضور در اجرا" در دانشگاه امیرکبیر / نشست خبری جشنواره دانشجویی تئاتر کلاسی خلاق در برج آزادی برگزار شد
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 12:24:27
آریا بانو - ستاد بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران روز 27 فروردین ماه کارگاه "بدن، انرژی و حضور دراجرا" را در دانشگاه امیرکبیرتهران برگزار می‌کند.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، کارگاه"بدن، انرژی و حضور در اجرا" روز 27 فروردین ماه به سرپرستی افشین غفاریان در پلاتو دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار خواهد شد. این در حالی است هنرجویان متقاضی با توجه به ظرفیت محدود این کارگاه‌ها باید از طریق تماس با ستاد جشنواره نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
افشین غفاریان از جمله هنرمندانی است که کارش را با الهام از تجربه‌های گروتفسکی آغاز کرد و در طول بیش از 10 سال تمرین و فراگیری تکنیک‌های مختلف تربیت بدن در سراسر دنیا از تئاتر تا ورزش‌های رزمی به نوعی پژوهش شخصی خودش را شکل داده؛ او در این مسیر تکنیک‌های بدنی و آوایی خاص خودش را ساخته و پرداخته که در ورک شاپ‌های خود به کار می‌گیرد.
در توضیح خطوط آموزشی این کارگاه که در قالب مجموعه‌های متنوع تمرینی و بداهه‌پردازی به هنرجویان ارائه می‌شود، آمده است:
"تمرین‌هایی برای شکل دادن کار گروهی: از آنجایی که تئاتر در اساس کاری جمعی و گروهی است، ساختن ‌و پرداختن گروه از طریق تمرین‌های دو نفره و تمرین‌های چند نفره امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. این تمرین‌ها با هدف رسیدن به درک درست و فهم متناسب از نظم و هماهنگی گروه و جایگاه فرد در آن انجام می‌شود.
تمرین برای آزادسازی بدن از گرفتگی‌ها و انقباض‌های غیرضروری: بدن انسان به دلیل شرایط و نظم مدرن زندگی دچار انقباض‌ها و گرفتگی‌های روزمره است. از طریق تئاتر و تمرین‌های بدنی، برای بازیگر این امکان وجود دارد که این انقباض‌ها را شناسایی و سپس برای رفع آن تلاش کند چراکه رهایی از این انقباض‌ها برای بدن یک بازیگر پیش زمینه و لازمه انعطاف روانی و جسمانی او برای کار بر نقش است.
تمرین‌هایی برای پیدا کردن نقطه ثقل و مرکزی بدن: در بسیاری از فرهنگ‌ها، انرژی از نقاط مختلف بدن جذب و از نقطه‌ای مشخص در بدن پخش می‌شود و یا به عبارتی دیگر انرژی از این نقطه در بدن تقسیم می‌شود. این نقطه مهم در بدن جایی در مرکز بدن قرار دارد که با تمرین می‌توان آن را شناسایی و فعال کرد.
تمرین‌هایی برای هوشیارسازی بدن و حواس: هوشیارسازی بدن و حواس از مهم‌ترین تمرین‌ها برای یک بازیگر است. برای این کار یک بازیگر باید بدنش را از غبار روزمرگی‌ها پاک و حواسش را صیقل دهد‌. تمرین‌های ملهم از هنرهای رزمی می‌توانند برای یک بازیگر در امر هوشیارسازی بدن و حواسش بسیار مفید واقع شوند.
تمرین‌های آوایی و رهاسازی صدا: گاهی اوقات صدا بازیگر به عنوان جزئی جدای بدن او محسوب می‌شود و تمرین‌هایی جدای تمرین‌های بدنی بازیگر دارد در حالیکه صدا جزئی از بدن است و اتفاقا نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین جز بدن است چراکه از درون آن تولید و تشدید می‌شود. به این ترتیب صدا جزئی از بدن است که با تمرین‌های بدنی و آوایی می‌توان آن را پرورش داد."
بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال 1398 به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد.
نشست خبری جشنواره دانشجویی تئاتر کلاسی خلاق در برج آزادی برگزار شد
نشست خبری ششمین جشنواره دانشجویی تئاتر کلاسی خلاق روز دوشنبه 19 فروردین با حضور دریابیگی دبیر جشنواره در برج آزادی برگزار شد.
دبیر این جشنواره از ابتدای نشست از وحید فرهمند تهیه کننده و اسپانسر جشنواره پس از نشست‌های صورت گرفته و قول‌هایی که برای تامین هزینه‌های برگزاری جشنواره همچون داوری، جوایز، ورک‌شاپ‌ها و… داده بود و بدون هیچ اطلاعی در دسترس و پاسخگو نیست گلایه کرد و پس از آن اظهار داشت که از سال 92 تاکنون این جشنواره به علت عدم حمایت‌های مختلف سازمانی و نهادی متوقف شد که این دوره با مشارکت مدرسان تئاتر و حمایت‌های ویژه دکتر صفی پور مدیر عامل بنیاد رودکی و خوب زاده مدیر عامل Arkhehtiket این جشنواره برگزار می‌شود.
میر علیرضا دریابیگی دبیر ششمین جشنواره دانشجویی تئاتر کلاسی خلاق ضمن بیان مطلب فوق گفت: این جشنواره از سال 88 آغاز به کار کرد که اولین تا سومین دوره در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دوره چهارم در خانه هنرمندان ایران و پنجمین دوره در سال 92 در سالن محراب برگزار شد.
دریابیگی خاطرنشان کرد: این دوره در بخش‌های مختلف صحنه‌ای، نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی، محیطی، فیلم، عکس و پوستر و 18 اثر در بخش‌ صحنه‌ای ، 10 اثر در بخش محیطی، 10 اثر در نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی از 24فروردین ماه جاری تا 30 فروردین ماه در برج آزادی برگزار می‌شود.
دریابیگی گفت: فراخوان جشنواره در بهمن ماه سال گذشته به دانشکده‌های تئاتری تهران همچون دانشگاه تهران، تربیت مدرس، سینما تئاتر دانشگاه هنر و دانشگاه مرکزی آزاد اسلامی ارسال شده است و همچنین فراخوان را برای مدرسان کار گردانی نیز ارسال کردیم تا بهترین اثر کلاسشان را به عنوان استاد راهنما به دبیر خانه جشنواره ارائه دهند.
وی ضمن معرفی دبیر بخش‌های مختلف جشنواره گفت: ابراهیم گله دار زاده دبیر بخش صحنه‌ای، رضا دادویی دبیر نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی، داود بنی اردلان دبیر محیطی و آریا درفش رزم دبیر بخش پوستر و عکس در این جشنواره هستند.
در این جشنواره نیز شش ورک شاپ از 24تا 30 فروردین در برج آزادی برگزار و اختتامیه آن نیز در 30 فروردین ماه ساعت 19 برپا می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/149272/برگزاری-کارگاه-"بدن،-انرژی-و-حضور-در-اجرا"-در-دانشگاه-امیرکبیر---نشست-خبری-جشنواره-دانشجویی-تئاتر-کلاسی-خلاق-در-برج-آزادی-برگزار-شد
بستن   چاپ