آریا بانو
نمایش اثری از زنده یاد جمشید مشایخی در نمایشگاه حجت شکیبا
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 12:24:35
آریا بانو - حجت شکیبا نقاش نام آشنا که آثارش در ایام نوروز در فرهنگسرای نیاوران در معرض دید عموم قرار گرفت از به نمایش در آمدن طراحی جمشید مشایخی در گالری فرهنگسرای نیاوران در روز های آتی خبر داد.


به گزارش هنرآنلاین ، نمایشگاه آثار نقاشی حجت‎ شکیبا به مناسبت فرا رسیدن ایام نوروز تا ٣٠ فرودین ماه سال ٩٨ در گالری شماره یک برپاست. این هنرمند قصد دارد در ادامه این نمایشگاه آثاری بازسازی شده از قدیم و نیز طرحی کشیده شده از جمشید مشایخی را به روی دیوارهای گالری فرهنگسرای نیاوران ببرد .
شکیبا با ذکر این مطلب که آثار این مجموعه از نظر زمانی جدیدتر از آثار قبلی هستند گفت: این آثار به لحاظ هنری تکنیکی‎تر هستند. به باور من این آثار بیننده را راضی می‎کند.
وی در ادامه با ذکر این مطلب که آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه با بهره‎گیری از درونمایه ادبی و بیشتر شاهنامه فردوسی خلق شده‌اند افزود: این آثار مخاطب را به شدت راضی نگه می‎دارد، چرا که بیننده این آثار شاهنامه را می‎شناسد، با قهرمان‎هایش آشنا و با آنها زندگی کرده است. بنابراین به خوبی با آنها ارتباط برقرار می‎کند. آثاری که در مجموعه دوم در گالری شماره دو فرهنگسرای نیاوران به نمایش درخواهد آمد به لحاظ زمانی متاخرتر است و به باور من از نظر سبک و تکنیک موردپسند مخاطب خاص قرار خواهد گرفت. بخشی از این آثار هم بازسازی کارهای قدیمی هستند.
شکیبا با اشاره به همکاریش با علی حاتمی در ساخت فیلم کمال المک ابراز داشت: در 3 اثر از علی حاتمی یعنی "دلشدگان"، کمال‎الملک" و مجموعه "هزاردستان" هم به عنوان مشاور هنری در زمینه نقاشی و هم به عنوان نقاش و آموزگار نقاشی در کنار مرحوم جمشید مشایخی حضور داشتم. در فیلم "کمال‎الملک" حدود 60 اثر را نقاشی کردم، یعنی تمام آثار کار من بود، همچنین نقش دیوار شکسته در زمان حصر "کمال‎الملک" نیز کار من است. باید بیافزایم که از نظر هنری بسیار مهم بود که در فیلمی همچون "کمال‎الملک" که زندگی نقاش ایرانی، محمد غفاری ملقب به "کمال‎الملک" را به تصویر می‎کشد، همه چیز رعایت شود. حتی جاگیری هنرمند می‎بایست به گونه‎ای صحیح انجام می‎شد تا ظاهر و رفتار و کنش‎های بازیگر به عنوان یک نقاش در فیلم برای بیننده باورپذیر باشد. من در این فیلم به زنده‎یاد مشایخی اصول صحیح ایستادن یک نقاش و ... را نیز آموزش دادم تا فیلم جلوه‎ای از واقعیت گرفت.
وی افزود : بدون این اقدامات فیلم جلوه‎ای مصنوعی می‎یافت. همان‌طور که پیشتر هم گفتم بخشی از کار من آموزش نقاشی به مرحوم جمشید مشایخی بود، با توجه به اینکه ایشان به تازگی از بین ما رفته‎اند جالب است که بگویم که یک اثر از این هنرمند پیش من موجود است که مشایخی در همان دوران آموزش طراحی کرده‎اند، تصویری از همسرشان که از روی عکس طراحی کرده‎اند، این کار بسیار حسی است و به نظر من بسیار با ارزش است. در نظر دارم به همراه آثار جدیدی که در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در می‎آورم طراحی جمشید مشایخی را نیز در معرض دید علاقمندان قرار دهم تا بدین ترتیب یاد این هنرمند تازه درگذشته را نیز گرامی بداریم و این نمایشگاه را به روح بزرگ این هنرمند تقدیم می کنم و در نهایت هم این اثر را به همسر زنده‎یاد جمشید مشایخی تقدیم می کنم.
حجت شکیبا بیشتر با خلق نقاشی‌هایی با موضوع ایران باستان شناخته ‌شده است و با سبک هایپررئالیسم فعالیت می‎کند و تاکنون نمایشگاه‌های متعددی از آثار این هنرمند شهیر ایرانی در ایران و جهان برگزار شده‌ است. همچنین حجت‎ شکیبا آثار متعددی را منتشر کرده است که از جمله آنها می‎توان به "نقاشی‌های شکیبا" (با مقدمه دکتر جواد مجابی)، "مجموعه سه رنگ عشق"، "مجموعه نرگس خاتون"، "مجموعه ایرانشهر"، "کتاب خیام"، "کتاب ایراندخت"، "نقش عکس در هنر ایران" و ... اشاره کرد.
شایان ذکر است نمایشگاه آثار نقاشی حجت‎ شکیبا تا ٣٠ فرودین ماه سال ٩٨ در گالری شماره یک و دو بر پاست. علاقمندان می‎توانند جهت بازدید از این نمایشگاه به جز روز های تعطیل رسمی درج شده در تقویم ، در روزهای عادی از ساعت ١٠ الی ٢٠ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/149281/نمایش-اثری-از-زنده-یاد-جمشید-مشایخی-در-نمایشگاه-حجت-شکیبا
بستن   چاپ