آریا بانو
اولین و آخرین نقاشی "ننه مکرمه" نخستین بار به نمایش در می‌آید
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 12:24:44
آریا بانو - نمایشگاه "مکرمه" با نمایش لوازم شخصی مکرمه و اولین و آخرین نقاشی این هنرمند خودآموخته در گالری کاما برپا می‌شود.


به گزارش هنرآنلاین ، نمایشگاهی از گنجینه موزه "ننه مکرمه" نقاش خودآموخته مازندرانی برای نخستین بار روز جمعه 23 فروردین در گالری کاما به نمایش در می‌آید. در این نمایشگاه 30 اثر از این هنرمند خودآموخته به همراه لوازم شخصی این هنرمند از گنجینه موزه مکرمه به نمایش در خواهد آمد.
علی بلبلی هنرمند نقاش و فرزند مکرمه قنبری درباره نمایشگاه مکرمه در گالری کاما گفت: نمایشگاه "مکرمه" امسال متفاوت برگزار می‌شود. مکرمه پس از یکسال که نقاشی را شروع کرد بر روی در و دیوار و وسایل منزل نقاشی می‌کرد، به همین دلیل خانه وی به موزه تبدیل شده است. در این نمایشگاه برای اولین بار لوازم شخصی مکرمه در گالری کاما به نمایش در می‌آید؛ در این نمایشگاه یک اتاق را به شکل خانه مکرمه بازسازی کرده‌ایم تا مخاطب با این فضا بتواند به عمق آثار این هنرمند پی ببرد.
وی افزود: در این نمایشگاه برای نخستین بار 30 اثر از این هنرمند به دیوار می‌رود. همچنین اولین اثر نقاشی مکرمه بر روی سنگ و آخرین اثری که این هنرمند قبل از مرگ کشیده است به نمایش در می‌آید.
مکرمه قنبری در سال 1307 در روستای دریکنده بابل متولد شد، از کودکی به نقش و نگار علاقه داشت ولی تا سن 67 سالگی به دلایل شرایط مشقت بار زندگی به نقاشی روی نیاورد. وی پس از مرگ همسر وقتی تنها گاوش به فروش می‌رود به نقاشی روی می‌آورد، اولین نمایشگاه آثار نقاشی این هنرمند خود آموخته در سال 1374 در گالری سیحون برپا شد و سپس نمایشگاه‌های دیگری از این هنرمند در همین گالری برپا شد، پس از کسب شهرت مکرمه از سوی بنیاد پژوهش‌های زنان کشور سوئد به عنوان زن سال 2001 میلادی جهان شناخته شد و در سال 1381 نیز به عنوان زن سال ایران لوح از ریاست جمهوری وقت لوح تقدیر دریافت کرد، ننه مکرمه در آبان ماه سال 1384 درگذشت.
نمایشگاه نقاشی "مکرمه " از 23 فروردین تا 3 اردیبهشت در گالری کاما برپا می‌شود، علاقمندان برای حضور در این نمایشگاه می‌توانند به آدرس خیابان پاسداران، گلستان دهم پلاک 44 طبقه دوم گالری کاما مراجعه کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/149288/اولین-و-آخرین-نقاشی-"ننه-مکرمه"-نخستین-بار-به-نمایش-در-می‌آید
بستن   چاپ